MagicCheeseball Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Minner igjen om at langt i fra alle rundkjøringer har noe vikelinje, å hvordan blir det da i DE rundkjøringene? Om du står i et kryss å skal til høyere inn på en forkjørsvei, vil du uansett ha vikeplikt for bilene til venstre sjøl om du har støtfangern din over vikelinja før bilen fra venstre når fram til krysset. Om du kjører da, har du brutt vikeplikten din for trafikken fra venstre, å du er skyldig i ulykka. Om bilen fra venstre derimot er så langt unna at du du rekker å fullføre høyere-svingen din å begynne å akselerere, så vil bilen fra venstre bli skyldig i en eventuel påkjørsel fordi han ikke holdt god nok avstand til bilen forran (som da var blitt en del av trafikken). Akkurat det samma blir det i ei rundkjøring. Om du ser det kommer en bil fra venstre som er faretruende nært, så SKAL du vike sjøl om støtfangern din har passert vikelinja. Sier meg enig med Becmst Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Minner igjen om at langt i fra alle rundkjøringer har noe vikelinje, å hvordan blir det da i DE rundkjøringene? Da blir det vanskeligere, men jeg tror ikke jeg har sett noen slike i Oslo. Det er uansett irrelevant for rundkjøringene som har det. Om du står i et kryss å skal til høyere inn på en forkjørsvei, vil du uansett ha vikeplikt for bilene til venstre sjøl om du har støtfangern din over vikelinja før bilen fra venstre når fram til krysset. Venstre/høyre er irrelevant når det er skiltet vikeplikt. Spørsmålet er om de har rukket å komme inn på forkjørsveien (rundkjøringen). Har de ikke det befinner de seg nødvendigvis fortsatt på en vei som har samme vikeplikt som deg. Om du kjører da, har du brutt vikeplikten din for trafikken fra venstre, å du er skyldig i ulykka. Man har selvsagt aldri påkjørsrett, og det vil alltid være mulig å konstruere tvilstilfeller. Om du ser det kommer en bil fra venstre som er faretruende nært, så SKAL du vike sjøl om støtfangern din har passert vikelinja. Glem venstre, høyesterettsdommen slår fast at det er irrelevant. Det var heller ikke avstand til forankjørende som var grunnlaget for den avgjørelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå