Gå til innhold

vikeplikt i rundkjøring


Inc

Anbefalte innlegg

Sånn jeg har lært det så har man vikeplikt for de som er i rundtkjøringen om ikke annet.

Da vil bil b ha vikeplikt for bil a i denne situasjonen?

 

Men det som faktisk skjer i virkeligheten er at alle som kommer fra hvor b står kjører på som om det har forkjørsrett ,er dette blitt en uskreven regel ellerno??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det blir som å kjøre uaktsomt og ikke aktpågivende og ikke gir du klare signaler til medtrafikanter om kjøringen din(om eg har forstått spørsmålet ditt rett).

 

Men i tegningen din så er jo faktisk bil b allerede i rundkjøringen før bil a. Så med andre ord vil bil b komme seg inn i rundkjøringen og ut av veien før bil a blir noe problem. Dersom det scenarioet der skal bli et problem må enten bil a eller begge kjøre for fort.

Lenke til kommentar
Nei, det blir som å kjøre uaktsomt og ikke aktpågivende og ikke gir du klare signaler til medtrafikanter om kjøringen din(om eg har forstått spørsmålet ditt rett).

 

Men i tegningen din så er jo faktisk bil b allerede i rundkjøringen før bil a. Så med andre ord vil bil b komme seg inn i rundkjøringen og ut av veien før bil a blir noe problem. Dersom det scenarioet der skal bli et problem må enten bil a eller begge kjøre for fort.

Bil a mener vel du? Bil b står jo utenfor vikelinjen mens bil a er innenfor vikelinjen og inni rundkjøringen

Lenke til kommentar

sf-20051007-1219-202-01.gif

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.

 

Det er viktig å understreke betydningen av vegtrafikkloven § 3, også ved kjøring i rundkjøringer. Det kreves at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette ansvaret har alle trafikanter.

Eg fekk forklart ein gang at den som først kom inn i rundkjøringa hadde forkjørsrett. Den som sto utanfor har vikeplikt for alle som er inne og må vente. Difor er det ofte vanskeleg å bestemme skuld i eventuelle kollisjoner sidan det blir påstand mot påstand.

 

Uansett så har begge vikeplikt for kvarandre, at den som først kjem inn har forkjørsrett høyrest difor sannsynleg ut.

Lenke til kommentar
sf-20051007-1219-202-01.gif

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

"Vikepliktsskiltet angir at fører har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg." I praksis betyr det at du har vikeplikt for kryssende trafikk fra venstre. I tillegg må du, når du kjører inn i rundkjøringen, påse at du ikke kjører inn i forankjørende bil som er blitt en naturlig del av trafikken i rundkjøringen.

 

Det er viktig å poengtere at trafikk i rundkjøringen ikke må hindres eller forstyrres og at den som har vikeplikten tydelig viser dette ved i god tid sette ned farten eller stanse. På grunn av skiltingen har alle vikeplikt inn mot en rundkjøring. Alle er derfor pålagt å redusere farten inn mot en rundkjøring.

 

Det er viktig å understreke betydningen av vegtrafikkloven § 3, også ved kjøring i rundkjøringer. Det kreves at man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Dette ansvaret har alle trafikanter.

Eg fekk forklart ein gang at den som først kom inn i rundkjøringa hadde forkjørsrett. Den som sto utanfor har vikeplikt for alle som er inne og må vente. Difor er det ofte vanskeleg å bestemme skuld i eventuelle kollisjoner sidan det blir påstand mot påstand.

 

Uansett så har begge vikeplikt for kvarandre, at den som først kjem inn har forkjørsrett høyrest difor sannsynleg ut.

 

Kan vel legge til denne og

Hvem som krysser vikelinjen først er normalt av betydning.
Lenke til kommentar
Du har misforstått. Man har vikeplikt fra de som kommer fra venstre i rundkjøringa. Bil A skal vente til det er klart før han kjører inn i rundkjøringa.

 

Du skal lete ganske godt i lovverket for å finne en bestemmelse om vikeplikt fra venstre. Hovedreglen er i rundkjøringer som i alle andre kryss at man har vikeplikt fra høyre.

 

Når man da setter et vikepliktskilt over rundkjøringskiltet betyr dette ganske greit at man har vikeplikt for alle inne i rundkjøringen.

 

Ellers gjelder også reglene for feltskifte også, slik at man har vikeplikt hvis man skifter fra indrefelt til yttrefelt. Zeph redegjør for reglene ganske greit.

Lenke til kommentar

Hvis et kjøretøyl kjører feil vei i rundkjøringen da? Har du ikke vikeplikt for den bilen? Selvfølgelig har du det, vikepliktsskiltet indikerer helt klart at man har vikeplikt for alle som er inne i rundkjøringen. Spiller ingen trille om de kommer fra venstre eller høyre.

 

En annen ting er selvfølgelig at bilen som kommer fra høyre mest sannsynlig kjører feil vei, og bryter derfor med trafikkreglene på den måten. Men det gir ikke deg som bilist noen påkjørsrett for det, med andre ord det er ingen unntak man kan bruke for å bryte med vikeplikten.

Lenke til kommentar

ei rundkjøring blir som et kryss. du kjører inn mot den, ser vikeplikt-skiltet, å har dermed vikeplikt for kryssende trafikk, dvs bilene som kommer fra venstre. Hvis du kan kjøre uten å hindre en bil fra venstre, gjør du det, å hvis du kjører sånn at en bil ved siden/bak deg må bremse, har du kjørt før det var din tur. når det gjelder tegningen, så har bil a sett skiltet, han har sett bil b fra venstre som han vil få vikeplikt for, å skal derfor vike for bil b med mindre han kan kjøre gjennom rundkjøringa uten at det påvirker kjøringa til bil B. om bil a har kryssa vikelinja før bil b, er sannsynligvis bil a så langt forran at bil b ikke vil bli hindret i sin kjøring. skulle bil b likevel bli sjikanert, er det bil A som har brutt vikeplikten sin. (å går ut i fra at det er bil A som styrer i 360 graders kurs, å bil B som styrer i 90)

Lenke til kommentar

I teorien skulle man kun ha vikeplikt fra venstre ja. Men det er en dom fra Høyesterett for noen år siden som i praksis tilsier at man har vikeplikt for alle inne i rundkjøringen, også de som er "foran" en. Og det er jo også mest fornuftig i og med at norske rundkjøringer er så små at de i praksis må regnes som vanlige kryss.

 

Sitat: "Vikepliktreglene i en rundkjøring har skapt usikkerhet og mye protest-tuting: Mange har trodd at det alltid var vikeplikt for alle bilene som kommer fra venstre i rundkjøringen.

 

Feil, feil, feil!

 

En kjennelse fra Høyesterett 19. desember i fjor er krystallklar: Sørg for å komme deg først inn i rundkjøringen, så har du retten på din side!"

 

Link.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvor dere har det at det skal foreligge vikeplikt kun fra venstre i en rundkjøring.

 

Hentet fra skiltforskriften:

 

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

 

Ganske enkelt betyr det at man har vikeplikt både for trafikk fra venstre og fra høyre. Selv om trafikk fra høyre er brudd på trafikkreglene, så vil det uansett foreligge en vikeplikt.

 

Det at en person kjører i feil retning kan ikke på noen som helst måte frita en for vikeplikten, man har som sagt ikke påkjørsrett.

 

Står det ingen vikeplikt i rundkjøringen, har man kun vikeplikt som gjelder i et vanlig kryss. Det vil si enten at man har forkjørsveg eller vikeplikt fra høyre.

Lenke til kommentar
Står det ingen vikeplikt i rundkjøringen, har man kun vikeplikt som gjelder i et vanlig kryss. Det vil si enten at man har forkjørsveg eller vikeplikt fra høyre.

Rett meg om jeg tar feil, men en forkjørsvei vil da aldri ende i et kryss uten vikepliktskilt eller anvisning om hvor den fortsetter videre. Så man vil aldri trenge "anta" at man har forkjørsrett i en rundkjøring uten at det faktisk er skilt om det.

Lenke til kommentar
I teorien skulle man kun ha vikeplikt fra venstre ja. Men det er en dom fra Høyesterett for noen år siden som i praksis tilsier at man har vikeplikt for alle inne i rundkjøringen, også de som er "foran" en. Og det er jo også mest fornuftig i og med at norske rundkjøringer er så små at de i praksis må regnes som vanlige kryss.

 

Sitat: "Vikepliktreglene i en rundkjøring har skapt usikkerhet og mye protest-tuting: Mange har trodd at det alltid var vikeplikt for alle bilene som kommer fra venstre i rundkjøringen.

 

Feil, feil, feil!

 

En kjennelse fra Høyesterett 19. desember i fjor er krystallklar: Sørg for å komme deg først inn i rundkjøringen, så har du retten på din side!"

 

Link.

Den dommen er jo fra 2002 og jeg lurer på om de oppjusteringene som det var snakk om helt på slutten av artikkelen er gjort noe med??

Lenke til kommentar
Står det ingen vikeplikt i rundkjøringen, har man kun vikeplikt som gjelder i et vanlig kryss. Det vil si enten at man har forkjørsveg eller vikeplikt fra høyre.

Rett meg om jeg tar feil, men en forkjørsvei vil da aldri ende i et kryss uten vikepliktskilt eller anvisning om hvor den fortsetter videre. Så man vil aldri trenge "anta" at man har forkjørsrett i en rundkjøring uten at det faktisk er skilt om det.

 

Det var bare tatt med for å sikre meg mot alle mulige teoretiske muligheter som ikke jeg har tenkt på. Uansett var poenget bare at man har vikeplikt for alt og alle inne i en rundkjøring, og ikke bare de som kommer fra venstre.

Lenke til kommentar
ei rundkjøring blir som et kryss. du kjører inn mot den, ser vikeplikt-skiltet, å har dermed vikeplikt for kryssende trafikk, dvs bilene som kommer fra venstre. Hvis du kan kjøre uten å hindre en bil fra venstre, gjør du det, å hvis du kjører sånn at en bil ved siden/bak deg må bremse, har du kjørt før det var din tur.

 

Tankerekken din stemmer ikke, fordi bilen som kommer fra venstre også selvsagt har vikepliktskilt. - Hvis bilen fra venstre må bremse fordi du var inne i rundkjøringen først, så har han ikke tilpasset farten etter forholdene og senket farten slik det er pålagt i forskriften.

 

Hvis vi sammenligner med et vanlig kryss, så betyr jo et vikepliksskilt at man har vikeplikt for trafikk fra _begge_ sider - selv om vikeplikt i en rundkjøring alltid vil oppstå fra venstre siden alle som kommer fra høyre har vikeplikt for deg hvis du allerede er inne i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
ei rundkjøring blir som et kryss. du kjører inn mot den, ser vikeplikt-skiltet, å har dermed vikeplikt for kryssende trafikk, dvs bilene som kommer fra venstre. Hvis du kan kjøre uten å hindre en bil fra venstre, gjør du det, å hvis du kjører sånn at en bil ved siden/bak deg må bremse, har du kjørt før det var din tur.

 

Tankerekken din stemmer ikke, fordi bilen som kommer fra venstre også selvsagt har vikepliktskilt. - Hvis bilen fra venstre må bremse fordi du var inne i rundkjøringen først, så har han ikke tilpasset farten etter forholdene og senket farten slik det er pålagt i forskriften.

 

Hvis vi sammenligner med et vanlig kryss, så betyr jo et vikepliksskilt at man har vikeplikt for trafikk fra _begge_ sider - selv om vikeplikt i en rundkjøring alltid vil oppstå fra venstre siden alle som kommer fra høyre har vikeplikt for deg hvis du allerede er inne i rundkjøringen.

Skjønner ikke helt hvor du vil hen.....om bilen fra venstre kjører som en idiot blir selvsagt situasjonen annerledes. Om han har vikepliktskilt skal ikke du bry deg så tungt om, så lenge DU har et. Vikepliktskiltet hans gjelder på samme måte som for deg, for kryssende trafikk, dvs trafikk fra venstre. i det han kjører over vikelinja, er han inne på en ny vei å skiltet hans er oppløst, å har dermed forskjørsrett mellom rundkjøringa å uansett åssen du vender på det har du vikeplikt for han så lenge han kommer fra venstre, å han har ikke på noen måte vikeplikt for deg annet enn at han ikke har påkjørs-rett

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvor du vil hen.....om bilen fra venstre kjører som en idiot blir selvsagt situasjonen annerledes.

Synes ikke det er så vanskelig å skjønne problemstillingen her fordi trådstarter tar opp en meget vanlig situasjon ved kjøring i by.

 

Skjønner spørsmålet meget godt og jeg ser enda ikke ett 100% entydig svar fra noen her.

 

Jeg har også lært det slik at de utenfor rundkjøringen ha vikeplikt for de innenfor, ergo vil bil B som kommer fra venstre ha vikeplikt for bil A som allerede har krysset vikeplikt merke.

 

Slik er det ikke i praksis, la oss si at bil B har flere biler som kommer etter i kø, da må bil A vente til det ikke lenger kommer biler fra venstre til tross for at de som kommer fra venstre i teorien har vikeplikt.

 

Dette gjelder spesielt i rushtrafikk!

 

Så hvem har da vikeplikt og hvem har det ikke, situasjonen som beskrives er entydig så det burde være enkelt å svare på for de som vet.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvor du vil hen.....om bilen fra venstre kjører som en idiot blir selvsagt situasjonen annerledes.

 

Slik er det ikke i praksis, la oss si at bil B har flere biler som kommer etter i kø, da må bil A vente til det ikke lenger kommer biler fra venstre til tross for at de som kommer fra venstre i teorien har vikeplikt.

 

Dette gjelder spesielt i rushtrafikk!

 

Hvor i all verden står det at bilen fra venstre har vikeplikt? om du skal inn på en forkjørsvei så har du vikeplikt, å er da ingen regler som sier at bilene fra venstre på forkjørsveien plutselig får vikeplikt hvis du krysser vikelinja med 20 cm...? Ei rundkjøring er akkurat det samma.....du som kommer kjørende inn mot rundkjøringa vil ALLTID få et vikeplikt-skilt, å for å ta det grundig, så betyr det at du må stoppe for ALL kryssende trafikk, å gi dem klar bane. så når du ser at bil B kommer til å kjøre forbi deg om få sekunder, så MÅ du stoppe for han, med mindre han er så langt unna at du kan kjøre ut i rundkjøringa uten at det er fare for sammenstøt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...