Gå til innhold

Kjip situasjon.. Radeon 9700 Pro

IIIvolt

Anbefalte innlegg

Bakgrunnsinfo:

17/9 2002 kjøpte jeg et Connect3D ATI Radeon 9700 på PSData, ikke lenge etter kjøpte jeg Zalman ZM80AHP (heatpipe kjøler til skjermkortet) på Microplex og installerte denne.

Fra før hadde jeg et MSI KT3 Ultra-ARU hovedkort som visstnok støtter PC2700 DDR minne.

Og for en stund siden kjøpte jeg 512MB PC2700 minne, og nå nylig kjøpte jeg AMD XP 2500+ (Barton, som jo da har 333 MHz FSB).

"Forhistorie":

I min naivitet prøvde jeg å sette FSB til 166 MHz i BIOS på hovedkortet etter å ha installert XP 2500 prosessoren. Hovedkortet gjenkjente CPU'en og jeg fikk boot'et maskinen helt normalt inn i Windows, ÉN gang. Og etter en reboot gikk skjermen i svart, og jeg måtte sette FSB til 133 MHz igjen for å få den til å boot'e.

Da jeg fikk boot'et maskinen med FSB satt til 133 MHz fikk jeg se at de fleste fontene i windows var "korrupte" (jeg kunne se hva som stod, men de så "ødelagt ut"). Etter en stund hengte maskinen seg med jevne mellomrom, og Windows kom med melding om "Systemfeil forårsaket av ATI Radeon 9700", og skjerminnstillingene endret seg til 640x480, 8 bit.

Jeg antar at skjermkortet da har "tatt kvelden" som direkte årsak av at jeg endret FSB til 166 MHz den ene gangen. For MSI hovedkortet mitt har tydeligvis ikke mulighet til å "låse" AGP frekvensen på 60 Hz. Så resultatet ble vel at jeg overklokket AGP porten så mye at kortet sa takk for seg.

Problemstilling:

Jeg har lyst til å returnere skjermkortet til PSData, for å få det byttet / reparert. Men det blir vel min skyld at jeg uten å vite det (eller tenke over det) overklokket AGP porten... I tillegg til det så byttet jeg jo kjøler. Så jeg tror garantien er borte (DOH!). Det hjelper vel heller ikke å bytte tilbake til original kjøler, finne på en "fake" historie og så å returnere det, hehe..

Lurer på om noen av dere har noen tips for hva jeg kan gjøre... Jeg tviler vel på det.

Men jeg måtte bare få dette ut, hehe... Temmelig kjipt å bruke så masse penger som jeg har brukt, for så å sitte igjen med nesten ingenting. :(

Og jeg er temmelig bitter på MSI for at de ikke opplyser skikkelig om at man ikke bør bruke 166 FSB siden kortet da tydeligvis ikke støtter det ordentlig.

FUBAR

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som oftes er det et hopp i forholdet mellom FSB AGP PCI hastighetene så med klokking ville AGP hastigheten komme til et hakk å så falle ned.

jeg er ikke helt sikker på om det er slik på KT300 chipene, om di i det heletatt støtter 333FSB, så du burde skjekke ut MSI sine hjemmesider på www.msi.com.tw.

på mett KT4V er pci og AGP låst uavhengig av FSB

Lenke til kommentar

Det hjelper vel heller ikke å bytte tilbake til original kjøler, finne på en "fake" historie og så å returnere det, hehe..

Jo, det gjør det. Sett på orig. kjøleren, og send det inn. Hva er det verste som kan skje? De ser at det er du som har gjort noe galt, og gir deg ikke nytt? Jeg mener, kortet er jo ødelagt uanz.

Om KT333 støtte for 333 MHz FSB er litt varierende. Mitt ASUS A7V333 gjør det (med BIOS oppdat.), men et Abit KX7 333 til en kamerat gjør det ikke, selv med BIOS oppdatering.

Lenke til kommentar

Jo, det gjør det. Sett på orig. kjøleren, og send det inn. Hva er det verste som kan skje? De ser at det er du som har gjort noe galt, og gir deg ikke nytt? Jeg mener, kortet er jo ødelagt uanz.

Om KT333 støtte for 333 MHz FSB er litt varierende. Mitt ASUS A7V333 gjør det (med BIOS oppdat.), men et Abit KX7 333 til en kamerat gjør det ikke, selv med BIOS oppdatering.

Tja... kanskje jeg bare skal prøve, har vel egentlig ikke noe å tape (har tapt allerede).

*Dikte opp historie*

Lenke til kommentar

Men hvis du da kommer frem til at du skal finne på en fake historie å sende det, så kan du da huske at du og de som gjør det samme er grunnen til at psdata ikke sender nye enheter før de har fått den defekte enheten.

Det er ikke sikkert psdata ser at kortet er ødelagt av deg og sender det videre til produsent. Når ps da har sendt nytt kort til deg sitter de med et kjempetap når produsenten finner ut at det ikke er garanti på kortet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Tror egentlig ikke det er sikkert at 9700 kortet ditt er ødelagt...

Tror ikke det skal ryke bare ved at du prøvde å overklokke hovedkortet til 166MHz FSB når den bare skal gå til 133MHz.

MSI KT3 Ultra ARU støtter bare 100x2/133x2 for FSB, dvs. bare 100 eller 133MHz FSB.

Men den kan ta 333MHz minne. Prøvde du altså å overklokke FSBen til 166??

Tror du skal prøve 9700'n i en annen sin data, fordi det er ikke sikkert at den har "tatt kvelden". Det er mange problemer som kan oppstå med det skjermkortet, som kan føre til korrupsjon som nevnt. At du overklokker noe som helst i PCen din kan føre til dette.

Du kan ikke kjøre den nye CPUen din i 166MHz FSB, men du kan kjøre den med 133MHz bus, med større "multiplier".

Sett alle innstillingene i BIOS til uagressive, og prøv igjen.

Det er andre som har fått slike problemer uten at de har gjort noe galt, med 9700 kort. Vær sikker på at du har lagt inn nye VIA og ATI drivere...

Tror ikke du skal gi opp på 9700en helt enda.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvorfor bry seg med å sende det inn, måtte vente på å få nytt, eller kanskje ikke få nytt i det hele, i steden for å bare åf det til å funke sånn som det er? Jeg tror nemlig det ikke er noe galt med kortet, men at du må gjøre litt for å få det til å funke siden 9700 kortene er litt kresen på hvordan de vil ha ting.

Plugget du strømledningen via 9700 kortet til harddisken din? Det må du gjøre, ellers kan du få korrupsjon som sagt. Jeg fikk korrupsjon på skjermen når jeg bare hadde strømledning helt for seg selv til 9700 kortet. Når jeg koblet det videre til harddisken min, da sluttet det med det.

Mange andre ting du må prøve før du gir opp, siden det kortet er veldig, veldig kresent....

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor det er PSdata sin feil at kortet ditt er ødelagt. Når du er så dum at du overklokker og ødelegger dine egne komponenter så får du ta regninga selv, og ikke spre den ut over alle oss andre som handler der. Makan til umoden oppførsel. Stå for det du har gjort din dritt.

Med Vennlig Hilsen

Egil

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har vært borti det sammen med ATI Radeon 9700 pro av same merke

som har har bestilt fra ps data. Jeg retunere 3 radeon 9700pro til ps data og gikk tilbake til TI4600.

JEg hadde da MSI KT400 og det viste seg at msi har problemer med ATI sin Radeon 9700Pro kort.

Jentoftse

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvorfor det er PSdata sin feil at kortet ditt er ødelagt. Når du er så dum at du overklokker og ødelegger dine egne komponenter så får du ta regninga selv, og ikke spre den ut over alle oss andre som handler der. Makan til umoden oppførsel. Stå for det du har gjort din dritt.

Med Vennlig Hilsen

Egil

Hva med å lese hele post'en?

Jeg står for alt jeg har gjort jeg, og skriver heller ikke at det er PSData's skyld. (Jeg legger kanskje litt skyld på MSI som ikke skriver noe om dette i manualen) men jeg synes det er litt kjipt bare, for det er dyre ting det er snakk om..

Har egentlig ikke tenkt til å "fake" en historie og sende det tilbake, har samme innstilling som deg når det gjelder det. Så når jeg skrev "(...) Det hjelper vel heller ikke å bytte tilbake til original kjøler, finne på en "fake" historie og så å returnere det, hehe.." var det ment som en litt dårlig spøk.

Så jeg ser bort fra din melding, for du kjenner meg ikke. Og jeg vil påstå at det er minst like umodent å kalle folk for dritt.

Lenke til kommentar

Jeg ble motivert til å prøve alt på nytt en gang til etter å ha lest alle svarene jeg har fått.

Og resultatet ble at jeg nå sitter med et fullt fungerende ATI R 9700 Pro kort!!!!!

Aner ikke hvorfor det plutselig har bestemt seg for å virke skikkelig. Så jeg er fortsatt litt skeptisk. Men jeg skal "stress-teste" kortet litt, så da får jeg vel se om det fortsatt holder mål.

Optimistisk som jeg er; jeg tror det holder mål jeg ;)

Tusen takk for alle svarene jeg fikk! :D

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, og hva gjorde du for at det funket?

Jeg tror jeg og har fått mitt 9700 til å funke, men... tror jeg har lyst å selge det alikevel, kanskje... Har et Radeon 7200 AiW liggende som gjør jobben ganske alright... Jeg har også et MSI KT4 Ultra hovedkort liggende, som jeg skal installere når jeg får nytt kabinett, og jeg er litt skeptisk på om 9700'n kommer til å prøve å begå selvmord når jeg installerer det på KT4'n....

Ja, si oss hva du gjorde for at det kom til å funke igjen...

Lenke til kommentar

det jeg fikk med mitt matrox etter litt oc var at biosvindu var soomet så kraftig inn at jeg bare så en dael av den, etter å ha byttet litt kort osv så virket det igjen, skjønner ikke hvorfor så det er nok ikke ødelagt.

Begrunnelse

Hvis du ikke har agp/pci lock så er hastighetene 133 og 166 200 tror jeg også osv trygge siden divideren gjør at de får 33mhz som er normalt (iallefall hos meg) på noen hovedkort står ikke dette men på mitt asuskort så står det 133/33 134/34 os så på 166 kommer det spennende 166/33 167/34 168/34 169/35 osv Så kortet skal ikke ha tat noe skade av det, kanskje du har sølt pasta på selve kortet eller at du har satt det i feil (ta det ut og inn et par ganger og reboot hver gang)

Husk dataverdenen er VELDIG merkelig og alt kan gå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...