Sutekh Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Å sitte og holde D80 med AF-D 80-200 f/2,8 i vertikal posisjon over lengre tid uten batterigrep gikk i hvert fall hardt ut over høyreskulderen min... Jeg vet det finnes slangemennesker som vrir kamerahuset mot høyre når de tar bilder i portrettorientering (altså holder høyrehånden på undersiden av kameraet), men det er ikke armene mine bygget for i hvert fall. Jeg må holde kameraet med grepet vendt oppover når jeg skal fotografere i portrettorientering. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg klarte å gå én uke med D300 før jeg måtte kjøpe batterigrep. Tar såpass mange bilder på høykant at jeg bare må ha det. I tillegg blir det balansert som mange sier. Det vanlige grepet blir også lengre, ergo bedre. Og ja, det ser tøft ut! Lenke til kommentar
Inc Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Hvilket objektiv, og hvor lenge? Det er slitsomt, kanskje ikke i fem minutter, men over en hel kamp blir det slitsomt. Og når det faktisk er det du jobber med (among other things..) blir det uholdbart i lengden. Det er som å jobbe på en byggeplass uten vernesko og hjelm. Nå har jeg faktisk ikke grep, men det går på økonomi. Men da er vi tilbake til semiamatører og pro. Jeg snakker om nybegynner, nybegynner tar ikke fotballbilder vertikalt. Edit: en ting til, hvorfor er det så få som klarer å svare på spørsmålet mitt i første post? Jeg forstår poenget med "utstyret" men hvorfor i all verden kjøper folk dette fremfor å investere i bedre optikk,blitz osv osv? Endret 9. november 2008 av Inc Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Tja, det er vel rimelig individuelt. For min del kjøpte jeg batterigrep fordi jeg holdt på å få muskelbetennelse i skulderen av å holde kameraet i vertikal posisjon over lengre tid. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg forstår poenget med "utstyret" men hvorfor i all verden kjøper folk dette fremfor å investere i bedre optikk,blitz osv osv? En grunn er kanskje at alle anbefaler at man kjøpre det for og bedre ergonomien på kameraet. En annen grunn er vel også at det er noe av det billigeste du kan kjøpe til kameraet ditt,og noe må du bare kjøpe hele tiden. Tror ikke mange kjøper det i utgangspunktet for og virke tøffere,vel kanskje hvis dem har andre i nærheten som også driver med fotografering. Lenke til kommentar
synack Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Det er vell ingen tvil om at enkelte kjøper seg grep for å få ett litt fetere kamerahus. Har faktisk sett flere som har grep på som fortsatt slenger hånda over kamera for å bruke utløserknappen i huset. Personlig så kjøpte jeg grep sammen med kamera siden en kollega av meg anbefalte meg det. Følte til å begynne med at dette var bare tull, men etterhvert som jeg faktisk begynte å bruke det så ble det fantastisk og jeg kan ikke tenke meg ett kamera uten. Spesielt merket jeg dette da jeg kjøpte meg blits... betraktelig bedre stabilitet med grepet på når man tar stående bilder og den tunge blitsen blir hengende på siden. Men, for å svare på spørsmål: grep=potenspille... så ja, jeg tror nok det finnes folk som kjøper det av den grunn. Men disse er nok også de som ikke kjøper seg 50mm-objektiv fordi det ser så lite ut ;-) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har faktisk sett flere som har grep på som fortsatt slenger hånda over kamera for å bruke utløserknappen i huset.Jeg gjør det av og til, men da først og fremst for snapshots/hvis jeg må jobbe veldig raskt. Å skifte grep tar det ekstra sekundet du ikke alltid har. Men hvis jeg har vertikalgrepet påmontert og jeg har tid nok til komposisjon, så bruker jeg det konsekvent. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hvem er det som kjøper dette "istedet" for bedre optikk, blitz osv osv som du skriver ? For min del var den langt nede på prioriteringslista, og en stund hadde jeg slått det helt fra meg, men pga lav dollarkurs tok jeg og bestilte det fra USA. Brukt det med ett unntak hvor var på Oslo tur og tok det av for å "lette" sekken til minimum. Jhaa, den dingsen som står/er montert under en mengde kameraer. Det som får kameraet til å fremstå som en bodybuilder, ett kamerahus på steorider!Nå slakter jeg alle over en kam og særlig siden jeg er rimelig fersk i gamet. Jeg forstår poenget med "utstyret" men hvorfor i all verden kjøper folk dette fremfor å investere i bedre optikk,blitz osv osv? Batterilevetiden holder da i lange baner til den generelle amatør i gata og vertikalgrepet er jo en vits hvis man ikke i utgangspunket klarer å ta portretter f.eks... Bare min lille forundring over dette. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Men disse er nok også de som ikke kjøper seg 50mm-objektiv fordi det ser så lite ut ;-) Jeg solgte batteri grepene p.g.a. 50mm osv. Ser bare utrolig dumt ut med ei lita søt pannekake objektiv montert på ett enormt kamerahus. Men batterigrep er absolutt å anbefale hvis man går rundt med en 24-70mm f/2.8 på 800gr. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Men da er vi tilbake til semiamatører og pro. Jeg snakker om nybegynner, nybegynner tar ikke fotballbilder vertikalt. Mange nybegynnere tar fotballbilder, gjerne vertikalt, noen rike amatører bruker til og med dyre, store objektiver, selv om de i prinsipp bare er amatører. Noen drar på tur om vinteren, da taper man mye batterikapasitet i kulden, da liker mange å slippe å bytte batteri hele tiden. Mange tar mange bilder, er lei av å lade. Mange syns det er mer komfortabelt. What's it to you? Edit: en ting til, hvorfor er det så få som klarer å svare på spørsmålet mitt i første post?Jeg forstår poenget med "utstyret" men hvorfor i all verden kjøper folk dette fremfor å investere i bedre optikk,blitz osv osv? Tja, ut fra den tankegangen bør man ikke kjøpe noe annet enn akkurat de tingene som har noe å si for bildetagningen. Det blir litt feil. Det er også viktig å investere i ting som gjør fotograferingen lettere og mer komfortabel. Om det skulle være flere minnekort (man kan jo ta bare gode bilder!), flere en stol å sitte på mens man venter på en sjelden fugl (kunne vært brukt på et polariseringsfilter), en boks snus mens man shopper ferdig bildene til dagens avis (pengene kunne i løpet av et år finansiert et til kamerahus, minst!). Forstår du ikke at folk er forskjellige, og har forskjellige behov når det kommer til hva de foretrekker når de tar bilder? Det ene utelukker ikke det andre, ffs. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Trodde det skulle bli en morsommere diskusjon dette her, for alle har faktisk mer eller mindre rett her. Jeg trenger ikke grep akutt, men kommer nok til å kjøpe det en gang. Jeg tar jo en del bilder på høykant, også på jobb. Men det er ikke noe behov som sprenger på, for å si det slik. Kjekt å ha for min del, og det ønsker jeg meg. Samtidig så har selvfølgelig Inc helt rett i at mange kjøper det for å se ut som proffer. Det er veldig lett å lese mellom linjene til mange her på forumet at imponatoreffekt ikke er et uønsket resultat når de kjøper enkelte produkter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Imponator-effekten kan ikke ignoreres. Det er faktisk den primære grunnen jeg har kjøpt det. Samt det at jeg da kan bruke AA batterier i et knipe tak. Kommer man med kamera med batterigrep, stor blits og objektiv med solblenderen påmontert, så er man sjef Tom Lenke til kommentar
Inc Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Imponator-effekten kan ikke ignoreres. Det er faktisk den primære grunnen jeg har kjøpt det. Samt det at jeg da kan bruke AA batterier i et knipe tak. Kommer man med kamera med batterigrep, stor blits og objektiv med solblenderen påmontert, så er man sjef Tom Heheh, dette var så ironisk at det nesten ble hårreisende Endret 11. november 2008 av Inc Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Imponator-effekten kan ikke ignoreres. Det er faktisk den primære grunnen jeg har kjøpt det. Samt det at jeg da kan bruke AA batterier i et knipe tak. Kommer man med kamera med batterigrep, stor blits og objektiv med solblenderen påmontert, så er man sjef Tom Tja, kjøp et brukt 1D/D1 med noe svær filmoptikk og en stor blits. Tjo-piing. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Da jeg var litt ferskere i fotoverdenen (skal ikke si at jeg ikke fortsatt er fersk) ble jeg imponert av digre objektiver og svære kamerahus. Nå for tida blir jeg mer imponert jo eldre utstyr det er Jeg tror de fleste av oss egentlig har imponeringsfaktoren i bakhodet når vi skaffer kamerating, enten vi vil eller ei. Det er vel en del av menneskenes natur. Batterigrep er forresten praktisk. Skulle ønske det fantes til D40, den har et litt for lite grep. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Batterigrep er forresten praktisk. Skulle ønske det fantes til D40, den har et litt for lite grep.Du får grep fra tredjepartsprodusenter som Hahnel og Phottix, men hvor bra de er kan jeg ikke uttale meg om. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Det ser ut til å være et eller annet problem med alle sammen. D40 har ikke mulighet for å koble på grep med utløser, det er hovedproblemet. Tror det finnes grep med IR-sender som imiterer fjernutløseren, men det er ganske tungvindt. Nå går vi visst OT her Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) Jeg hadde et på 400D'en min, men synes absolutt ikke det er nødvendig til 5D'en min. Om jeg skulle tatt valget på nytt med 400D'en tror jeg ikke jeg hadde giddi kjøpt vertikal-grep. Jeg forstår behovet for det hvis man tar mye portretter, og bruker tunge zoom objektiver. Men de fleste vil vel ikke ha behov for det, og for mange vil det bare være i veien. EDIT: ...Kommer man med kamera med batterigrep, stor blits og objektiv med solblenderen påmontert, så er man sjef Da har du også et veldig tungt og ubalansert kamera:) Om jeg har blitsen på kamera sliter jeg fært med å balansere det. Spesielt hvis jeg har på en liten prime, sånn at jeg ikke får ordentlig tak. Du ser sikkert flink ut da... hehe Kan vel nevne at det i mange tilfeller kan være positivt med et diskre kamera. Endret 11. november 2008 av abbarve Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå