tardiv Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 hei! jeg bruker abilify og risperdal. for schizofreni. sliter veldig med tardive dyskinisia, (kramper) jeg har det spesielt i munnen, har litt ellers i kroppen og men ikke merkbart i den grad. jeg har lest at denne bivirkningen i verste fall ikke kan gå over. vurderer å bytte medisiner, hvertfall risperdal, tror det er disse det kommer av. har noen erfaringer med dette? vil det gå over? Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Hei. Aripripazol(abilify) og Risperidon (Risperidal) er de nyeste generasjon av antipsykotikum. De er kjent for mindre bivirkninger. Spør Fastlegen/psykiater din om du kan få noe som kalles for "anti-cholenergisk" mot tremorene, eller, om du kan bytte ut en av medisinene; spesielt Risperidal. Alternativene kan være: Amisulpride (Solian ® ) eller Ziprasidone (Zeldox ® ) Spør legen din Vaio NB! Ikke slutt med noe av medisinene dine, før du rådet med en lege! Endret 9. november 2008 av Vaio Lenke til kommentar
goneandaway Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Gikk på Abilify en kort periode. Og hadde bivirkninger som konstant rastløshet. Klarte ikke å sitte i ro, klarte ikke å sove, klarte ikke å være i aktivitet, klarte ikke å arbeide. Fikk til slutt akineton for bivirkningene, og prøvde på halv startdose. Selv da fikk jeg bivirkningenene. Måtte slutte. Men begynt på Seroquel, og den funker utmerket for meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har selv gått på abilify en liten stund, var egentlig ganske kort tid, fordi jeg fikk parkinson-lignende bivirkninger. Altså i begynnelsen gikk det helt fint, men så plutselig en natt våkner jeg opp fordi hånda mi er helt bedøvd. Det hendte et par ganger etter det, men så gokk det over til kramper og slikt. Bytta ganske kjapt siden det var ganske forstyrrende, så var jeg deg ville jeg spurt legen om å få bytte til noe annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå