Gå til innhold

Valg av ny Plasma-TV


Anbefalte innlegg

Hallo! Skal kjøpe ny tv, og det er ikke mye jeg kan på dette feltet, så da spør jeg om råd.

 

Har hørt mye bra om Panasonic, så da fant jeg fram denne; Panasonic 42" plasma-TV

TH42PZ85EA

 

Sitter ca. 3-4m unna tven, og har derfor valgt 42". Skal ha dekoder fra Digital Canal, og den skal ha tilkobling til forsterker, Playstation 3 og PC.

 

 

Når det gjelder kvalitet og spesifikasjoner, så er det noen som sier at 30000:1 er best, og noen mener 10000:1. Mange meninger om 1080p/i også. Setter pris på om noen kan forklare meg forskjellen på disse.

 

Uansett, noen som har formeninger om valget eller andre anbefalinger?

Endret av m1ck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontrasten skal du ikke se så mye på, da ikke alle produsenter bruker samme målemetoder og derfor er det ikke sammenlignbart.

Selg hadde jeg ikke sett på plasma siden som du sier skal du bruke den mot pc, ps3 osv.

Sats heller på en 1080p lcd, som f.eks Samsung LE40A656 som man får til rundt 9000,- på nettbutikker.

Dette er en tv som kostet 15000,- i butikk da den kom for ca. 6 måneder siden.

Vil nok gi deg det resultatet du er ute etter :)

Lenke til kommentar

Som en advarsel så vil jeg bare si at PZ80/85 sliter veldig ved vanlige SD signaler/tv signaler og blir alt for soft, blass, uklar, lyssvak i mine øyne og min gikk i retur på angrefrist da jeg ble forferdelig skuffet.

 

Jeg kjøpte en 46 tommer uten at dette har noe å si men byttet den inn i en 50 LG PG6000 og fikk 4500,- i retur og har aldri vært mer fornøyd jeg har ikke savnet Panasonic skjermen et sek.

LG skjermen er bare et friskt pust i forhold med skikkelig sprut i fargene, lysterk og sylskarp samt har et design som banker Panasonic skjermene generelt.

 

Ang 1080I kontra 1080P eller 720P skal du slett ikke henge deg mye opp i da man ser ikke forskjell på 720P og 1080P noen påstår dette men fakta sier noe annet.

 

Kikkeavstand er alfa og omega og Full HD oppløsning er nærmest bortkastet hvis man sitter tre meter fra en "50" TV eller mindre så hvorfor ikke spare rundt 4000,- og heller kjøpe en LG PG6000 evt Panasonic PX80 som også leverer på samme høyde men er langt fra like lekker på designfronten.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=92775

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90942

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Med mindre du skal surfe 10 timar i strekk med eit fast bilete er ikkje innbrenning noko problem. Mange foreslår LCD med ein gang nokon nevner PC-bruk, men det viktigaste er kva du skal bruke den til på PC-en. Som sagt, til surfing og bruk som PC-skjerm er ikkje plasma best egnet, men til spel, film og video er det ikkje noko problem. Enkelte forhåndsreglar må ein ta, det er viktig å setje seg inn i ein del tiltak som kan gjerast for å unngå innbrenning.

 

Om du ikkje har bruk for Full-HD så kan du heller kjøpe PX80 eller PG6000 som Jada-jada nevnte. PZ-serien har sine svakheter og den høge prisen er ikkje nødvendigvis verdt det. Om du sit rundt 4m frå TV-en kan du ha 46-50", mens på 3-3,5 er 42" greit.

 

Det finnes mange testar og omtaler av LG PG6000 og Panasonic PX80. Generelt sett så vinn PX80 marginalt på det tekniske, mens PG6000 vinn på design. Du finn like mange meiningar som brukarar, difor blir det nok litt hipp som happ kva du vel.

Lenke til kommentar
Som en advarsel så vil jeg bare si at PZ80/85 sliter veldig ved vanlige SD signaler/tv signaler og blir alt for soft, blass, uklar, lyssvak i mine øyne og min gikk i retur på angrefrist da jeg ble forferdelig skuffet.

 

Jeg kjøpte en 46 tommer uten at dette har noe å si men byttet den inn i en 50 LG PG6000 og fikk 4500,- i retur og har aldri vært mer fornøyd jeg har ikke savnet Panasonic skjermen et sek.

LG skjermen er bare et friskt pust i forhold med skikkelig sprut i fargene, lysterk og sylskarp samt har et design som banker Panasonic skjermene generelt.

 

Ang 1080I kontra 1080P eller 720P skal du slett ikke henge deg mye opp i da man ser ikke forskjell på 720P og 1080P noen påstår dette men fakta sier noe annet.

 

Kikkeavstand er alfa og omega og Full HD oppløsning er nærmest bortkastet hvis man sitter tre meter fra en "50" TV eller mindre så hvorfor ikke spare rundt 4000,- og heller kjøpe en LG PG6000 evt Panasonic PX80 som også leverer på samme høyde men er langt fra like lekker på designfronten.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=92775

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90942

 

Har sjekka den LGen litt på nettet, og høres ut som om den skal slite en del med etterhenging og innbrenning av bilder..

Lenke til kommentar
Som en advarsel så vil jeg bare si at PZ80/85 sliter veldig ved vanlige SD signaler/tv signaler og blir alt for soft, blass, uklar, lyssvak i mine øyne og min gikk i retur på angrefrist da jeg ble forferdelig skuffet.

 

Jeg kjøpte en 46 tommer uten at dette har noe å si men byttet den inn i en 50 LG PG6000 og fikk 4500,- i retur og har aldri vært mer fornøyd jeg har ikke savnet Panasonic skjermen et sek.

LG skjermen er bare et friskt pust i forhold med skikkelig sprut i fargene, lysterk og sylskarp samt har et design som banker Panasonic skjermene generelt.

 

Ang 1080I kontra 1080P eller 720P skal du slett ikke henge deg mye opp i da man ser ikke forskjell på 720P og 1080P noen påstår dette men fakta sier noe annet.

 

Kikkeavstand er alfa og omega og Full HD oppløsning er nærmest bortkastet hvis man sitter tre meter fra en "50" TV eller mindre så hvorfor ikke spare rundt 4000,- og heller kjøpe en LG PG6000 evt Panasonic PX80 som også leverer på samme høyde men er langt fra like lekker på designfronten.

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=92775

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90942

 

Har sjekka den LGen litt på nettet, og høres ut som om den skal slite en del med etterhenging og innbrenning av bilder..

 

Det kommer ann på flere faktorer, men retention, eller middlertidige innbrenninger forekommer en del de første 100 timene. Det blir mindre av det etter hvert som plasma cellene får brent seg litt...

 

PX80 får også litt retention hvis du spiller mye eller kobler opp pc. Dette er uansett ikke tydelig før du skrur av alle kilder. Den eneste skjermen som er mer eller mindre imun mot retention er Pioneer sine Kuro skjermer.

 

Disse koster 10 000 mer enn både LG og Panasonic...

Lenke til kommentar
Sett bort ifra at den har Full-HD, så tror jeg nok at PX80 slår den på de fleste områder ;)

 

Du vil nok få mer glede av PX80...

Full HD er en gimmick og du har ikke bruk for det på en tv med den størelsen. Panasonic har bare produsert en bra tv i år og det er, PX80. Hvis du ikke liker den så kan du sjekke ut PG6000 og funker ikke den heller så bør du vurdere å hoppe opp en klasse og heller kjøpe deg en Pioneer.

Lenke til kommentar

Jeg har selv PZ8'en som han linker til fra komplett.

 

Kjører til og med analoge tv-signaler inn på den, og det er ikke noe problem det. Analogt tv suger uansett.

Skjermen er ypperlig til mitt bruk, som er HD-filmer kjørt fra pc og det lille jeg ser på tv.

 

Min sitteavstand:

viu1225562113f.JPG

 

rgh1225560673t.JPG bfi1225560689a.JPG

Eneste jeg har å utsette på den er at man må dra ut HDMI-kontakten bak (hvis det er pc tilkoblet) for å få signal inn på antenne-ingangen. Dette er en "feil" (er noe med gale spenninger fra skjermkortet på pc'en som forstyrrer koax-inngangen) som Panasonic er kjent med, og sist jeg ringte fikk jeg inntrykk av at dette var noe de jobbet med og ville fikse med en firmware oppdatering. Hvor lang tid det tar å fikse vet jeg ikke.

Uansett blir dette bare et problem hvis du får tv-signalene gjennom koax rett i tv'en da, noe det er få som gjør i dag (bare de med analog kabel).

Jeg bruker TV'en "bare" til HD-materiale fra pc'en, og derfor har jeg fått min til å starte på HDMI1 når jeg skrur på tv'en, veldig greit!

Dessuten er det skjeldent jeg ser på tv... Trådstarter har jo dekoder også, så der brukes det vel HDMI.

 

Ser du skal ha PC, dekoder og PS3. Det er bare 2 HDMI på PZ8, det kan jo bli et problem hvis du ikke kan koble sammen noen, eller har en reciever med HDMI ut og inn.

Endret av jale
Lenke til kommentar
Jeg har selv PZ8'en som han linker til fra komplett.

 

Kjører til og med analoge tv-signaler inn på den, og det er ikke noe problem det. Analogt tv suger uansett.

Skjermen er ypperlig til mitt bruk, som er HD-filmer kjørt fra pc og det lille jeg ser på tv.

 

Min sitteavstand:

viu1225562113f.JPG

 

rgh1225560673t.JPG bfi1225560689a.JPG

Eneste jeg har å utsette på den er at man må dra ut HDMI-kontakten bak (hvis det er pc tilkoblet) for å få signal inn på antenne-ingangen. Dette er en "feil" (er noe med gale spenninger fra skjermkortet på pc'en som forstyrrer koax-inngangen) som Panasonic er kjent med, og sist jeg ringte fikk jeg inntrykk av at dette var noe de jobbet med og ville fikse med en firmware oppdatering. Hvor lang tid det tar å fikse vet jeg ikke.

Uansett blir dette bare et problem hvis du får tv-signalene gjennom koax rett i tv'en da, noe det er få som gjør i dag (bare de med analog kabel).

Jeg bruker TV'en "bare" til HD-materiale fra pc'en, og derfor har jeg fått min til å starte på HDMI1 når jeg skrur på tv'en, veldig greit!

Dessuten er det skjeldent jeg ser på tv... Trådstarter har jo dekoder også, så der brukes det vel HDMI.

 

Ser du skal ha PC, dekoder og PS3. Det er bare 2 HDMI på PZ8, det kan jo bli et problem hvis du ikke kan koble sammen noen, eller har en reciever med HDMI ut og inn.

 

 

Opplever du noe etterbrenning eller at det hakker litt i raske scener i f.eks actionfilmer eller spill?

Lenke til kommentar
Etter å ha hatt PX80 i en uke nå sitter jeg virkelig med inntrykket av at det må mye til for å få innbrenning, har ikke merket noe, har PCen tilkoblet mens jeg skriver, og har hatt det i et par timer nå ;)

 

Panasonic sliter vel ikke spesielt med etterbrenning eller hakking generelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...