JFM Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei Jeg skal kjøpe meg ny mobil nå snart. Siden telefonen er ganske dyr så tengte jeg å bestille den gjennom en bedrift for å slippe mva (moms). Bedriften eies av foreldrene til en kompis. Men så kommer spørsmålene: Kan man bestille i oppkrav? Det jeg tror er at man kanskje må betale mva hvis man bestiller i oppkrav. Jeg regner med at man i første omgang må betale mva. Når får man den tilbakebetalt? Og hvem får den tilbake? Jeg eller bedriften? (litt dårlig formulering) Endret 8. november 2008 av JFM Lenke til kommentar
avRack Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Litt usikker på om det går an å bestille som oppkrav, men det kan vel kanskje andre svare på. Du må i fyrsteomgang betale mva, ja. Bedrifta fører kjøpet så inn i rekneskapet, og når rekneskapet skal gjerast opp vert utgåande og inngåande (kjøp og salg) mva gjort opp for seg, og bedrifta finn ut om ho skuldar eller har til gode mva. Du vil altså få tilbake mva når bedrifta har gjort opp mvaoppgjeret sitt, og det har blitt godkjent av revisor, og sendt inn for tilbakebetaling. Når det skjer kjem vel heilt an på kor ofte bedrifta leverer inn rekneskap, men vil tru det er eit lite firma, så då vert det nok sendt inn i januar/februar og mva vil bli betalt ut i april/mai, antar eg. Litt mykje antakelsar her, men håpar det var eit svar. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei, Jeg kan begynne min post med å informere om at det du skal gjøre er ulovlig. Uten å ha sjekket hvilke lover som gjelder kan jeg si at det medfører unndragelse av skatt på overskudd, samt unndragelse av moms. At foreldrene til kameraten din velger å drive på den måten er ganske ille. Jeg kjenner folk som har gjort dette, men de er unge og har fortsatt en del å lære i livet. Voksne folk som driver med sånt ville jeg alltid vært litt skeptisk til. Så, for å svare på spørsmålet ditt: De legger kvitteringen for mobilen din inn i sitt regnskap. Det betyr at de kan beholde mer av momsen de har fakturert ut. Så i praksis vil jeg tro at de bare gir deg telefonen mot at du gir dem beløpet uten moms. Å vente på momsoppgjøret hørtes spesielt ut, men det skjer i så tilfelle kvartalsvis (noen har årlig, men det er de færreste). Firmaet får tilbake momsen, ikke du. Om staten hadde gitt deg momspengene hadde noe vært riv ruskende galt, da det er penger som tilhører et firma, ikke deg. Bedriften sitter som sagt igjen med et redusert overskudd, så foreldrene til kameraten din tjener penger på å la deg gjøre dette fordi de må skatte mindre, selv om du ikke betaler moms. Det er grunnen til at folk som ikke driver lovlig lar privatpersoner gjøre dette. De tjener penger på deg. Flere spørsmål? Endret 8. november 2008 av mistercartman Lenke til kommentar
avRack Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Og ja, for all del, dette er ikkje heilt lovlig som mistercartman seier ! Lenke til kommentar
Loko Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 For å ikke nevne at du mister SVÆRT mange rettigheter ved å kjøpe den gjennom en bedrift. Da er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder. Blant annet vil du ikke ha krav på lånetelefon hvis den må inn til reparasjon. Du vil heller ikke ha krav på å heve kjøpet etter 3. gangs samme feil. Du kan i teorien bli sittende med en telefon som må sendes til service hele tiden. Med tanke på hvor høy feilrate det er på telefoner i dag burde du ta det til vurdering. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 du må betale moms men slipper og betale prosenten butikken skal ha Lenke til kommentar
JFM Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) For å ikke nevne at du mister SVÆRT mange rettigheter ved å kjøpe den gjennom en bedrift. Da er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som gjelder. Blant annet vil du ikke ha krav på lånetelefon hvis den må inn til reparasjon. Du vil heller ikke ha krav på å heve kjøpet etter 3. gangs samme feil. Du kan i teorien bli sittende med en telefon som må sendes til service hele tiden. Med tanke på hvor høy feilrate det er på telefoner i dag burde du ta det til vurdering. Jeg trodde kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven var samme ting Edit: Men jeg ser at den uansett kun gjelder for privatpersoner. Så innlegget ditt stemmer ganske bra Endret 9. november 2008 av JFM Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Greit nok at det er litt på kanten, men det er ikke noe problematisk å gjøre dette nei.. Har selv gjort det, og det funket knall dette. Kommer nok sikkert til å gjøre det igjen også! Men det er riktig som flere her sier at man har flere rettigheter som privatperson ja? Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Det er ikke litt på kanten. Det er ulovlig. Men tilbake til trådstarters spørsmål: Det med kjøpslov/forbrukerkjøpslov er helt avhengig av om butikken vet at telefonen er kjøpt av en bedrift. Jeg driver et firma, og ofte får jeg varer fra butikker som kun er merket med mitt navn. Altså vet ikke butikken at det er et firmakjøp, og de tar derfor utgangspunkt i at jeg har 5 års reklamasjonsrett. Og det at hele greia er ulovlig er egentlig ikke noe du trenger å bekymre deg så mye for. Det er langt værre for de som driver firma og som gjør dette. De har kvitteringer i sitt regnskap som ikke hører hjemme der, og det er jo klinkende likegyldig for deg så lenge du har fått telefonen Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 du må betale moms men slipper og betale prosenten butikken skal ha Dette er jo bare tull. Hvis du absolutt skal snyte staten for pengene de skal ha, og samtidig kriminalisere bedriften til foreldra til kameraten din så blir det nok bedriften som bestiller telefonen og de som vil stå som eiere av telefonen. Noe annet ville vært dumt mtp at man kan få bokettersyn og hvis det da dukker opp en kvittering stilet til en person som aldri har vært ansatt i firmaet så har man et problem. Firmaet betaler hele telefonen, moms og alt, du betaler beløpet minus moms til firmaet. Om butikken som selger skal ha noen prosenter eller ikke er jo helt opp til avtalen mellom butikken og firmaet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå