Ronny M Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hvorfor trenger vi egentlig å ha pagefila på en hardisk? Hvorfor er ikke den blitt en del av minnebrikka, da hadde jo alt gått mye raskere. La oss si jeg har 1GB minnebrikke. Pagefila har jeg på hardisken, og den låser jeg til en størrelse på 1,5GB. Da har jeg uansett aldri mer enn totalt 2,5GB minne tilgjengelig, ikke sant? Hvis man istedet har 2,5GB RAM, hvorfor kan ikke da all minnetrafikken gå på minnebrikka, og at pagefila som jeg hadde satt til 1,5GB på en måte er på minnebrikka istedenfor på hardisken? Det vil jo gå mye raskere. Størrelsen på det totale minnet blir jo det samme, så behovet for stor plass på en hardisk er ikke der. Så hva er det som gjør at det ikke gjøres på denne måten? Hvorfor MÅ man bruke den treige hardisken som minne? Endret 8. november 2008 av Ronny M Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Du må ikke ha en pagefil. Pagefilen er der for å utvide minnet. Hvis du har nok minne trenger du den ikke. For å deaktivere pagefil: XP gives you the option of not using the pagefile if you have more than 512MB of RAM. To disable the pagefile, perform the following steps: Start the Control Panel System applet (go to Start, Settings, Control Panel, and click System). Select the Advanced tab. Under the Performance section, click Settings. Select the Advanced tab. Under the Virtual Memory section, click Change. Select No Paging File and click Set. Click OK. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Vet ikke denne skribenten for It-Pro hva han snakker om, eller? ..som et minimum bør den ikke være mindre enn det fysiske minne ditt pluss noen MB. http://itpro.no/art/13328.html Jeg leser også et Microsoft anbefaler på det sterkeste at man ikke deaktiverer pagefila. Hvorfor det? Endret 9. november 2008 av Ronny M Lenke til kommentar
Professional Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Kan skape problem hvis du går tom for minne og den må hente data i fra hardisken men seriøst i 2008 er det heller lite problem. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Pagefila brukes på flere måter - ikke glem det.(eks allokering til exe/dll tråder osv) Windows er designet for at man har den - la det være. Om den slås av vil det fremdeles pages (og mulig mere) - men spredd over disken istedet for i en sammenhengende fil og man vil få dårligere ytelse enn om man hadde en. Noen uttalelser om misopfatningen: http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=60156 http://techreport.com/forums/viewtopic.php?p=851040#p851040 http://forums.2cpu.com/showpost.php?p=6385.../05/126532.aspx Larry Miller on 10 Oct 2008 at 9:04 am # There is a great deal of confusion surrounding the pagefile. Several things to keep in mind. 1. Disabling the pagefile will NOT disable virtual memory, neither will it eliminate paging. It may actually increase it. Program code will continue to be paged in and out as needed and this will never touch the pagefile. The pagefile is used to contain rarely used data to free memory for often accesed data. 2. Moving the pagefile to a non-system partion is a bad idea unless it is on a separate drive. This will lead to increased seek times and impaired performance. 3. By default XP uses what is known as a semi-fixed pagefile. The minimum size should be set so that it will meet normal needs. The maximum size should be set high to allow for growth in unusual conditions. For practical purposes you have a fixed pagefile that does not resize with no fragmentation. But the pagefile can still grow as needed in those rare times of high memory usage. Only during these times will resizing take place. A reboot will restore the pagefile to the lower limit. In any event this resizing will not done very often. Setting the upper and lower sizes the same will waste a great deal of disk space and provide virtually no benefits. Larry Miller Microsoft MCSA http://www.pctipsbox.com/speed-up-windows-...your-page-file/ Endret 9. november 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Takker. Da er det nok best å la den være der ja. Men jeg syns kanskje den blir i største laget hvis man har 4GB RAM. ..you can try setting your page file manually to 1.5x-3.0x your memory. Dvs at man må sette maks størrelsen til 12GB, kan det være nødvendig? Holder det ikke å sette både min og maks til 6GB, som er 1.5x RAM ? Endret 9. november 2008 av Ronny M Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Går det an å legge pagefila på en ramdisk kanskje? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hvis du investerer i en egen ramdisk (ganske dyrt) så vil det hjelpe betraktelig. Men å ta av vanlig RAM for å bruke som ramdisk er helt bak mål. Windows vil helst bruke ledig RAM før paging til disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå