freildre Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Ok, jeg er litt amatør her, så jeg trenger litt hjelp. Når jeg tar bilder med blitz på Av-programmet så blir jo lukkertiden den samme som om jeg skulle ha tatt bilder uten blitzen (rundt et sekund på kveldstid). Skrur jeg til P-programmet så økes jo lukkertiden til ca. 1/60. Skulle den ikke kunne gjøre den samme på Av-programmet? Endret 8. november 2008 av freildre Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Om lukkertiden er 1/60 sec eller 1sec spiller ingen rolle,da det er tiden som blitsen "flasher" som avgjør eksponeringen "fryser bilde". HVis du bruker blitsen som innfyllinglys stiller situasjonen seg anderledes. Lenke til kommentar
knappapap Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Av betyr Aperture Value og er best på det med dybdeskarphet. Hvis du bruker Auto-modus kan du noen ganger oppleve at blitzen spretter opp. Dette pga. mangel på lys. Når du jobber Av- bør du heller tenke blender og lukkertid. jeg er ikke så godt kjent med Canon at jeg kan uttale meg om hvorfor blitzen skifter lukkertid, men det kan være innstillingene er automatiske. Jeg har erfart at Program value trenger som oftest mer lys enn Av. (ikke skyt meg hvis jeg tar feil) Lenke til kommentar
freildre Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) feilposting Endret 8. november 2008 av freildre Lenke til kommentar
gregor Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Du har ikke satt blitzen på "slow"? gregor Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 I Av-modus brukes blitzen som utfyllingslys, noe som er nyttig om man vil lette opp skygger i skarpt lys eller få med litt av den naturlige belysningen på kveldstid. For å justere styrken på blitzen kan du justere blitzkompensasjonen opp og ned. Lukkertiden blir den samme som uten blitz. I M-modus setter du blenderen og lukkertiden til det du måtte ønske, og blitzen ser til at bildet blir riktig eksponert, så lenge den er kraftig nok da. Mer info her: http://photonotes.org/articles/eos-flash/i....html#confusion Lenke til kommentar
freildre Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Takker for nyttige svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå