ArsEna Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Maskin: Stasjonær Packard Bell-maskin, usikker på type. Operativsystem: Windows XP Home Edition Når jeg slår på datamaskinen går alt som normalt, men når jeg kommer inn på menyen der jeg velger brukerkonto møter jeg på problemer. Når jeg trykker på en av brukerkontoene kommer det først opp "Laster inn personlige innstillinger...." og skrivebordsbakgrunnen vises i et lite sekund før datamaskinen logger av brukeren. Noen ganger kommer det også opp en feilmelding før jeg får valgt bruker. Jeg er rimelig sikker på at det er dette feilmeldingen forteller: "Systemet avsluttes. Lagre alt arbeid og logg av. Ulagrede endringer vil gå tapt. Denne avslutningen ble startet av NT-MYNDIGHET\SYSTEM Tid igjen til avslutning 00:00:59 (teller nedover, før den restarter)" Under dette er det en melding jeg er litt usikker på innholdet av, men etter å ha googlet litt tror jeg denne melingen lyder slik: "Systemprosessen C:\WINDOWS\system32\lsass.exe ble uventet avsluttet med statuskode -1073741819. Systemet vil nå avsluttes og startes på nytt. " Hendelsesforløp: 1. Datamaskinen slår seg på normalt. 2. Jeg kommer inn på "Velkommen-menyen" som normalt. Noen ganger kommer det opp feilmelding NT-MYNDIGHET\SYSTEM (forklart over). 3. Jeg prøver å logge inn på en av brukerkontoene. 4. "Laster inn personlige innstillinger..." 5. Skrivebordsbakgrunnen vises. 6. "Logger av..." 7. "Lagrer innstillinger..." 8. Jeg er tilbake i Velkommen-menyen igjen. Er det noen som vet hva dette problemet betyr og hvordan jeg kan få fikset det? Er det mulig å redde innhold fra harddiscen? Jeg har brukt antivirusprogrammet AVG Antivirus Free Edition. På forhånd takk for alle svar. Endret 9. november 2008 av ArsEna Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 "Systemet avsluttes. Lagre alt arbeid og logg av. Ulagrede endringer vil gå tapt. Denne avslutningen ble startet av NT-MYNDIGHET\SYSTEM Har du forsøkt å starte i sikker modus? Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Nei, hvordan gjør du det? Kan datamaskinen ta skade på noen måte å startes i sikker modus? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Nei, hvordan gjør du det? Kan datamaskinen ta skade på noen måte å startes i sikker modus? Sikkermodus er en måte å starte en Windowsmaskin på, som innebærer at alle unødvendige programmer og drivere ikke starter automatisk. 3.partsdrivere, grafisk eye-candy, oppstartsprogrammer, unødvendige prosesser er alle droppet og kun minimum nødvendig for å vise og bruke Windows og gi tilgang til disker er gitt. Å starte i sikker modus er ikke skadelig for maskinen. Du finner en utførlig forklaring om sikker modus og hvordan du gjør det her: http://oss.viztnd.com/sikkermodus.shtml Forklaringen her er spesifikt for Windows 2000 Pro, men er lik også for senere windows versjoner. Her er også en link til Microsoft support som beskriver det samme for Windows XP: http://support.microsoft.com/kb/315222/no Forøvrig vil jeg tro at ditt problem kan ordnes med å starte maskinen med "Siste fungerende konfigurasjon" Forklaring på hvordan du gjør det finner du her: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...1d1044.mspx#EOC Endret 9. november 2008 av -alias- Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Følg denne. Den kan være virus, så ta en virusscan EDIT: 1 - Kaspersky Online Scan With the exception of Internet Explorer, which must be used for this scan, keep ALL programs closed Please do an online scan with >Kaspersky Online Scanner<. You will be prompted to install an ActiveX component from Kaspersky, Click Yes. Note for Internet Explorer 7 users: If at any time you have trouble with the accept button of the licence, click on the Zoom tool located at the right bottom of the IE window and set the zoom to 75%. Once the licence accepted, reset to 100%. * The program will launch and then start to download the latest definition files. * Once the scanner is installed and the definitions downloaded, click Next. * Now click on Scan Settings * In the scan settings make sure that the following are selected: o Scan using the following Anti-Virus database: + Extended (If available otherwise Standard) o Scan Options: + Scan Archives + Scan Mail Bases * Click OK * Now under select a target to scan select My Computer * The scan will take a while so be patient and let it run. * Please do not use your computer while the scan is running. Once the scan is complete it will display if your system has been infected. * Now click on the Save as Text button * Save the file to your desktop. Det er en online virusscan, den bør du helst ta. Endret 9. november 2008 av Lami Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 -alias-: Jeg har prøvd dette nå, men problemet er det samme. Jeg klarer ikke å logge inn på brukerkontoene. Feilmeldingen ser jeg ikke lenger noe til. Lami: Problemet ligger i at jeg ikke kommer inn på brukerkontoene i det hele tatt. Derfor kan jeg ikke ta virusscan. Det viktigste er å få reddet filer fra harddiscen. Noen som vet hvordan jeg kan klare dette? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 ? Du får tak i alt på harddisken ved å starte i sikkermodus! Det er der du må gjøre dette her! (Husk å starte i Sikkermodus med nettverk -.- Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har prøvd å starte pcen i sikkerhetsmodus med nettverk. Problemet var det samme. Jeg kommer fortsatt ikke inn på noen av brukerkontoene. 1. Datamaskinen slår seg på normalt. 2. Jeg trykker på F8 og kommer inn på menyen der jeg velger å starte maskinen i Sikkerhetsmodus med nettverk. 3. Hvit skift dukker opp på skjermen, svart bakgrunn. 4. Jeg kommer inn på "Velkommen-menyen", alle ikoner og skrift er dobbelt så stort som vanlig, i tillegg har det dukket opp en brukerkonto med navn Administrator. 5. Jeg prøver å logge inn på en av brukerkontoene. 6. "Laster inn personlige innstillinger..." 7. "Logger av..." 8. "Lagrer innstillinger..." 9. Jeg er tilbake i Velkommen-menyen igjen. Slik er hendelsesforløpet når jeg starter i sikker modus med nettverk. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har prøvd å starte pcen i sikkerhetsmodus med nettverk. Problemet var det samme. Jeg kommer fortsatt ikke inn på noen av brukerkontoene.4. Jeg kommer inn på "Velkommen-menyen", alle ikoner og skrift er dobbelt så stort som vanlig, i tillegg har det dukket opp en brukerkonto med navn Administrator. 5. Jeg prøver å logge inn på en av brukerkontoene. 6. "Laster inn personlige innstillinger..." 7. "Logger av..." 8. "Lagrer innstillinger..." 9. Jeg er tilbake i Velkommen-menyen igjen. Har du forsøkt å logge inn som Administrator i sikker modus? Og som jeg nevnte tidligere, har du forsøkt å starte datamaskinen med "Siste fungerende konfigurasjon"? Oppskrift her: http://windowshelp.microsoft.com/Windows/n...1d1044.mspx#EOC Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 I sikkermodus har du de brukerene du har laget pluss adminstrator. Du MÅ logge inn som adminstrator Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Jeg har prøvd dette, men klarer ikke å logge meg på denne administratorbrukeren heller. Har dere noen ideer om hvordan jeg kan klare å redde filene på harddiscen? Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Da må det være noe virus som har tatt kontroll over hele driten. Du kan prøve å stappe harddisken i en annen maskin. Det kan være hardware feil eller noe sånt. Men du kan jo prøve. Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Hvordan kan jeg klare å skifte hardiscen, vi har en annen pc stående her som fungerer. Dette er en Fujitsu Siemens XP Home Edition. Har dere noen guider til hvordan jeg klare dette? Det er veldig viktig at jeg klarer å redde noe av innholdet her. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Hvordan kan jeg klare å skifte hardiscen, vi har en annen pc stående her som fungerer. Dette er en Fujitsu Siemens XP Home Edition. Har dere noen guider til hvordan jeg klare dette? Det er veldig viktig at jeg klarer å redde noe av innholdet her. En guide med bilder finnes her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=9536 Du tar altså først ut den gamle disken og følger så guiden, men se bort fra delen som omhandler formatering. Denne guiden tar for seg IDE-disker. Hvis du har SATA så er framgangsmåten den samme, bare at SATA har andre typer kabler og at du slipper styret med master og slave oppsett. Endret 9. november 2008 av -alias- Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Er dette trygt å gjøre? Er det noen sannsynlighet for at alt blir slettet på harddiscen dersom jeg monterer denne på en annen pc? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Er dette trygt å gjøre? Er det noen sannsynlighet for at alt blir slettet på harddiscen dersom jeg monterer denne på en annen pc? Ingen ting blir slettet så lenge du ikke formaterer disken eller sletter noe selv. Det første du bør gjøre etter at du har bootet med den nye (gamle) disken installert i ny maskin er å kjøre en grundig virussjekk av den. Lenke til kommentar
KolonP Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Har du prøvd å kjøre repair fra Windows CD-en? http://pc-tutorials.suite101.com/article.c..._windows_repair Endret 9. november 2008 av KolonP Lenke til kommentar
Nytelse Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Et søtt lite hack som også funker på NT,2000, XP og på Vista er følgende: -finn ut hva standard skjermsparer er, dvs den som sparer skjermen ved pålogging (husker ikke i farten hva den heter) Filen heter <et-eller-annet>.scr. Kanskje logon.scr? -Start med en bootcd av noe slag, f.eks BartPE sin. Gå inn på filsystemet og døp om <et-eller-annet>.scr til <et-eller-annet>.scr-old -Kopier cmd.exe til samme sted som scr filen ligger og kall den<et-eller-annet>.scr dvs det logon skjermspareren heter. -Bot maskinen og vent 15 minutter. Da spretter kommandolinjen opp og den kjører som system. her kan du starte explorer.exe, controll.exde osv. Kanskje du kan kjøre system restore.. Skjermspareren er en omdøpt .exe fil. mvh Nytelse Lenke til kommentar
ArsEna Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Blir noe slettet ved å kjøre repair fra den CD-en? Det viktigste er å unngå å miste data på harddisken. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Hvordan kan jeg klare å skifte hardiscen, vi har en annen pc stående her som fungerer. Dette er en Fujitsu Siemens XP Home Edition. Har dere noen guider til hvordan jeg klare dette? Det er veldig viktig at jeg klarer å redde noe av innholdet her. Du åpner kabinettet og finner harddisken (pleier ofte å være lokalisert inni fronten av kabinettet). Du har enten vanelig strømkontakt eller SATA kontakt (vanelig kontakt til venstre, sata til høyre). Du tar ut de kablene og harddisken i nr 1, også i pc nr 2 din har du sikkert samme kontakter, hvis ikke, så fulgte det med strømforsyningen eller haddisken, hvis du ikke har det heller så kan du lett kjøpe en for 50kr. Da monterer du i den harddisken fra pc nr 1 til den andre pcen nr 2. PC NR 1 er Packard Bell maskinen PC NR 2 er Fujitsu Siemens maskinen EDIT: Er egentlig ikke sikker på om cden sletter noe! Men som jeg sier, er ikke sikker! Endret 9. november 2008 av Lami Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå