Gå til innhold

Faktura fra Onecall, 1 år etter avsluttet abbonemnet


Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk her en dag en faktura på mail fra onecall på 11 NOK. Jeg vsluttet mitt abbonemnet for over 1 år siden. Jeg sendte derfor mail og spurte hva dette var for noe og fikk til svar:

 

Hei

 

Den fakturaen du har fått tilsendt er din sluttfaktura. Tidligere har vi ikke sendt ut fakturaer eller sluttfakturaer hvis beløpet er mindre enn 27kr. Vi har nå gjort noen forandringer i systemene våre slik at minstebeløpet for sluttfakturaer er 10kr. I den forbindelsen er det blitt sendt ut sluttfakturaer også for kunder som ble kansellert for lenge siden.

 

 

Er dette i det hele tatt lovlig? Greit nok at de endrer sine grenser for fakturering, men at jeg skal få en regning 1 år etter at jeg avsluttet mitt kundeforhold til dem synes jeg er uhørt! Slike krav mot kunden skal vel komme innen rimelig tid? F.eks innen 3mnd etter endt avtale? Onecall må tydeligvis slite økonomisk siden de gjør det slik at denne ordningen har tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Er dette i det hele tatt lovlig? Greit nok at de endrer sine grenser for fakturering, men at jeg skal få en regning 1 år etter at jeg avsluttet mitt kundeforhold til dem synes jeg er uhørt! Slike krav mot kunden skal vel komme innen rimelig tid? F.eks innen 3mnd etter endt avtale? Onecall må tydeligvis slite økonomisk siden de gjør det slik at denne ordningen har tilbakevirkende kraft.

Joda, det er fullt lovlig. Den generelle foreldelsesfristen for krav er tre år. Og siden de har minimale kostnader med å sende ut en faktura på 11 kr har de sikkert regnet ut at det lønner seg.

 

Betal, du, hvis ikke påløper purregbyr og inkassosalær og fandens oldemor, og du kommer fort opp i en gjeld på et par hundre kroner.

 

Men, enig med deg, det er direkte smålig å sende ut slike krav.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Betal inn 12 kr og krev tilbake overbetalingen så skal vi se hvor mye det lønte seg å sende deg fakturaen :-)

Dette er fullstendig OT, men likevel:

 

På 80-tallet hadde jeg og en kamerat hver vår postgirokonto. Den gangen var alt gratis. En dag fikk jeg en giro-innbetaling på kr 0,50 med følgende melding til adressaten: "Fest på lørdag klokka 19. Kommer du?"

 

Selvsagt ville jeg det, og jeg sendte ham kr 0,50 og svarte "Ja". Det kostet oss ingenting, men for Staten kostet det sikkert en femtilapp i porto og kontering.

Lenke til kommentar
Er dette i det hele tatt lovlig? Greit nok at de endrer sine grenser for fakturering, men at jeg skal få en regning 1 år etter at jeg avsluttet mitt kundeforhold til dem synes jeg er uhørt! Slike krav mot kunden skal vel komme innen rimelig tid? F.eks innen 3mnd etter endt avtale? Onecall må tydeligvis slite økonomisk siden de gjør det slik at denne ordningen har tilbakevirkende kraft.

Joda, det er fullt lovlig. Den generelle foreldelsesfristen for krav er tre år. Og siden de har minimale kostnader med å sende ut en faktura på 11 kr har de sikkert regnet ut at det lønner seg.

 

Betal, du, hvis ikke påløper purregbyr og inkassosalær og fandens oldemor, og du kommer fort opp i en gjeld på et par hundre kroner.

 

Men, enig med deg, det er direkte smålig å sende ut slike krav.

 

 

Ja, jeg får vel bite i det sure eplet. Faktisk 11,01 kr i regning, slå den!

Lenke til kommentar
Er dette i det hele tatt lovlig?

 

Dette kan da umulig være lovlig vel? :dontgetit:

Tenk om alle skulle begynne å forandre på kontrakter etter at de er avsluttet, for så å gi den endrede kontrakten tilbakevirkende kraft? Det hadde jo blitt et realt kaos.

 

Ring og klag (selv om det er usle 11,01 kroner)!

Endret av okjatakk
Lenke til kommentar
Tenk om alle skulle begynne å forandre på kontrakter etter at de er avsluttet, for så å gi den endrede kontrakten tilbakevirkende kraft? Det hadde jo blitt et realt kaos.

Det er vel ikke snakk om kontraktsendring her, men endring av interne rutiner. Juridisk har de rett til å kreve inn absolutt alt kunden har hatt av forbruk, om det så er en oppkobling på 60 øre som ikke er innbetalt. Hvis OneCall har interne rutiner som sier at de ikke gidder å kreve inn mindre enn X kroner, så er det så vidt meg bekjent ingenting i veien for at denne praksisen kan endres. Grensen kan da settes til X/2, og alle som tidligere var innenfor denne differansen må da betale, såfremt kravet ikke er foreldet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg fikk også nå plutselig ett krav, over et halvt år etter avsluttet abn. Det er snakk om 13 kroner.

 

Spurte dem hva dette dreide seg om:

 

Den fakturaen du har fått tilsendt er din sluttfaktura. Tidligere har vi ikke sendt ut fakturaer eller sluttfakturaer hvis beløpet er mindre enn 27kr. Vi har nå gjort noen forandringer i systemene våre slik at minstebeløpet for sluttfakturaer er 10kr. I den forbindelsen er det blitt sendt ut sluttfakturaer også for kunder som ble kansellert for lenge siden. Her har dem tydelig opprettet en mal for denne typen forespørsel.

 

Synes dette virker veldig spekulativt, og for meg blir dette en prinsipp sak å ikke betale da jeg også hadde mye problemer med dem.

 

Har nå sendt en forespørsel til forbrukerrådet, om hvor lang frist teleselskaper har før de må sende sluttfaktura.

 

Vi får se hvordan dette ender. Regner med at dem har nok fått mange reaksjoner, på dette.

 

Nå har jeg noe å bruke kalde høstkvelder på :p

 

Edit:

 

Svar fra OneCall etter at jeg skrev at jeg forventet at dette beløpet ble kreditert:

Det beløpet blir ikke kreditert. Selv om vi tidligere ikke sendte ut fakturaer før beløpet var på 27kr forandrer ikke det faktum om at beløpet du nå har fått faktura for er et beløp du skylder oss. Ønsker du ikke å betale den kan vi ikke tvinge deg, men du vil da risikere og motta purregebyr og evt inkasso til slutt.

Endret av nerland
Lenke til kommentar
Synes dette virker veldig spekulativt, og for meg blir dette en prinsipp sak å ikke betale da jeg også hadde mye problemer med dem.

Det er ikke alle som har Coop sin garanti, "pengene tilbake hvis du ikke er fornøyd". Oi, jeg kjøpte en ny Lamborghini, men jeg hadde mye problemer med den, så jeg gidder ikke å betale. OneCall har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar
Har nå sendt en forespørsel til forbrukerrådet, om hvor lang frist teleselskaper har før de må sende sluttfaktura.

 

De burde absolutt sende sluttfakturaen ut innen rimelig tid, men det er ingenting juridisk i veien for at de kan gjøre det innen tre år, med hjemmel i lovverket. Ergo, de er godt innefor fristen i alle tilfellene som er tatt opp i denne tråden, og du bør betale så lenge summen er rettmessig.

 

At du har hatt problemer med dem når du var kunde er egentlig revnende likegyldig, siden du tar det opp nå i ettertid uten å ha reklamert da problemene faktisk var tilstede og One Call hadde en mulighet til å få ordne opp i det. Selvfølgelig kan dette variere, for hvis du har en historikk i deres logg med masse problemer det aldri ble fikset opp i. Uansett har de nå null mulighet til å ordne problemer du hadde for et halvt år siden!

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Greit nok at det er tullete av One Call å sende ut fakturaer på småpengar eit år etter at abonnementet er avslutta. Men eg tykkjer det er litt komisk når nokon byrjar å krangle om småpengar som ikkje er verdt meir enn ei flaske brus, når det til og med er pengar som ein rettmessig skuldar One Call. Slutt å syte, og betal!

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

De er i sin fulle rett til å gjøre dette så jeg skjønner ikke problemet helt ærlig, det er jo snakk om småpenger som dere faktisk skylder, selv har jeg fått flere slike etterregninger og betaler dem selvsagt ;) For å ta et mer ekstremt eksempel: Netcom som sendte ut regning på 50 øre til samboeren min, jeg tipper regninga kostet 10 ganger så mye å sende ut som beløpet var på ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er ikke dette et godt bevis på at norske forbrukere har det for godt og er vant med at de har absolutt alle rettighetene og firmaene nesten ingen?

 

Forøvrig. Tviler sterkt på at det har noe som helst å gjøre med at One Call sliter. Tviler også på at de tjener noe særlig på det. Derimot tipper jeg at det ville blitt en dyr affære å gå inn i det nye fakturasystemet og legge inne spesialregler for alle eldre fakturaer under kr 30.

Lenke til kommentar
Er ikke dette et godt bevis på at norske forbrukere har det for godt og er vant med at de har absolutt alle rettighetene og firmaene nesten ingen?

Kanskje, men de fleste bedrifter med økonomisk sans har inkalkulert disse utgiftene. Så særlig problematisk er det ikke fra bedriftenes ståsted, selv om man gjerne kan spørre seg om det er prinsipielt riktig at forbrukerrettighetene i Norge er så sterke at noen få sørger for et unødig dyrt produkt for resten. Nå føler jeg at rettighetene forbrukerkjøpsloven gir i det store og hele er fornuftig avgrenset, men den debatten får vi vel ta et annet sted.

Lenke til kommentar

det er vel ikke de 11.01 kronene som er så ille å betale,det er heller en prinsippsak.

Jeg brukte Onecall selv, for ca et år siden var jeg uheldig og jeg mistet SIM-kortet, så ringte jeg Onecall og ba om nytt SIM-kort,jeg fikk ikke noe, så sendte jeg mer en 5 epost til dem og ba om nytt SIM-kort, gjett hva jeg fikk her om dagen istedet for SIM-kort?

fakutra nemlig.

Dersom jeg har ringt for de 20 kronene så betaler jeg så klart.

Jeg er 99% sikker på at jeg har ikke ringt for de 120 gratis minuttene engang.(Da hadde de ikke oppstartsavgift heller)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...