Gå til innhold

Privat forsendelse fra Sverige til Norge sendt til tollager - hva skjer nå?


Andy76

Anbefalte innlegg

Hejsan,

 

Jag har ett problem och hoppas någon här kan hjälpa mig. Det är så att jag flyttade till Norge för en vecka sedan. Innan jag flyttade så beställde jag en dator (Mac). Den hann inte komma innan jag flyttade så jag bad min mor skicka över den hit till Norge från Sverige. Datorn är betald och skickad med ett postpaket. Jag tecknade även en försäkring på paketet ifall det skulle försvinna på vägen på ett värde av 20 000kr. När jag går in på posten.no och söker efter mitt paket så får jag följande besked:

 

07.11.08 17.02 TIL TOLLAGER 0024 OSLO

07.11.08 12.48 TIL TOLLVURDERING 0024 OSLO

07.11.08 12.48 ANKOMMET MOTTAKERLANDET 0024 OSLO

07.11.08 04.38 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

07.11.08 04.37 SENDT FRA AVSENDERLANDET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

07.11.08 01.42 ANKOMMET TIL EKSPORTBEHANDLING 9999 INGEN NY POSTADRESSE

05.11.08 20.07 INNHENTET 9999 INGEN NY POSTADRESSE

 

Vad händer nu? Får jag betala massa extra avgifter? Det är en privat försendelse.

 

Ursäkta att jag skriver på svenska, hoppas att någon kan hjälpa mig ändå=)

Endret av Andy76
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet – og ikke minst Norge!

 

Trådtittelen er for lite beskrivende for trådens innhold, og jeg må be deg om å endre den. «Privat forsendelse fra Sverige til Norge sendt til tollager - hva skjer nå?» er et forslag. Svensk går fint.

 

--------

 

Leit at Macen ikke rakk fram før du dro. Akkurat hva som kommer til å skje videre er det bare tollvesenet som vet. Jeg foreslår at du kontakter dem på en av måtene som er listet opp.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Du trenger :

 

Dette skjemaet fra tollvesenet

 

Toll- og avgiftsfritt

Du kan innføre innboet ditt uten toll og avgifter dersom:

 

* du har oppholdt deg i utlandet sammenhengende minst ett år.

* du har eiet og brukt gjenstandene under oppholdet i utlandet, og du fortsatt skal bruke dem i Norge.

* gjenstandene bærer preg av å være brukt.

 

Jeg er usikker på om du får inn en ny pc til Norge uten å betale moms på denne, men jeg tviler, overnevnte skjema og kontakt med tollvesenet er første punkt, når dette er avklart, kontaker du posten. Itilfelle du må betale moms, kontakt selger for å få refundert moms du har betalt der med dokumentasjon på at du har betalt norsk moms for varen.

 

Les forøvrig denne , sidene til tollvesenet er også tilgjengelig på engelsk skulle norsken by på utfordringer/uklarheter for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...