Gå til innhold

Har kommunismen en framtid?

Anbefalte innlegg

Det er en blå vind over Europa, og den har vart i noen år.

Spørsmålet mitt er: Tror du at kommunismen har en framtid?

Vil det i framtiden bli revolusjoner slik man f.eks. så i sovjetunionen?

Vennligst ikke svar: Nei,fordi jeg hater kommunismen, Ja,fordi jeg er kommunist.

eller lignende. Vær objektiv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kan vel dukke opp noen semikommunistiske stater rundt om kring (historien pleier repetere seg), men jeg kan ikke tenke meg de skulle ende noe bedre enn de har gjordt før.

Ekte kommunisme ser jeg ikke på som noe sannsynlig, det krever for mye samarbeid. Det blir som anarki, det varer ikke. Det er en fin tanke, men ikke så mye mer enn det.

Personlig er jeg en tilhenger av kapitalismen. Så lenge det ikke oppstår korrupsjon så byr kapitalismen på en grei fordeling av eiendeler og arbeid. Penger brukt slik som de opprinnelig var ment til å brukes er et greit medium for overføring av verdi. Folk som jobber mer, får mer. Osv...

Det at alle eier alt er som sagt en grei tanke, men det fungerer dårlig i praksis. Ville du likt å gi slipp på alt du eier?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Kommunismen funker ikke i praksis, så nei. Kommunismen har ingen fremtid per se. Men selvfølgelig er det mange av idèene fra kommunismen som strengt tatt blir tatt ibruk idag. Selv om det er en blå vind over Europa. Nettopp velferd og kollektiv ansvar for hverandre, utjevningspolitikk, sterke arbeiderforeninger osv.

Pga. dette er det lite revolusjonære tanker i Europa, folk har det generellt greit. De står fritt til å gjøre det de ønsker, og de vet de kan få hjelp hvis behovet skulle komme. Ingen som er undertrykket slik man gjerne ser revolusjonære tanker komme fra.

Lenke til kommentar
Tja, det kan vel dukke opp noen semikommunistiske stater rundt om kring (historien pleier repetere seg), men jeg kan ikke tenke meg de skulle ende noe bedre enn de har gjordt før.

Ekte kommunisme ser jeg ikke på som noe sannsynlig, det krever for mye samarbeid. Det blir som anarki, det varer ikke. Det er en fin tanke, men ikke så mye mer enn det.

Personlig er jeg en tilhenger av kapitalismen. Så lenge det ikke oppstår korrupsjon så byr kapitalismen på en grei fordeling av eiendeler og arbeid. Penger brukt slik som de opprinnelig var ment til å brukes er et greit medium for overføring av verdi. Folk som jobber mer, får mer. Osv...

Det at alle eier alt er som sagt en grei tanke, men det fungerer dårlig i praksis. Ville du likt å gi slipp på alt du eier?

enig, er en grei tanke, men det krever at ALLE samarbeider og jobber hardt for å få det til å funke

og det vil alltid være noen som er imot det

Lenke til kommentar

Det er få hendelser som fører til en mer drastisk omfordeling av ressurser (jord, mat, kunnskap, teknologi etc) som en kommunistisk revolusjon. I områder som er preget av ekstreme avstander mellom fattig og rik, analfabetisme, null helsetjenester etc, vil jeg slett ikke være overrasket over at slike revolusjoner vil skje.

Men kommunismen ser ikke ut til evne stort mer enn å skape en mer rettferdig fordeling av kaka - å lage en større kake med kreativt fyll og nyskapende pynt ligger utenfor rekkevidde. Når analfabetismen dør ut, kunnskapen vokser og teknologien gjør det mulig, vil kommunismens enhetsstøvel bare bli oppfattet som en hemsko. Kommunismen kan kun være en overgang til noe annet, ikke en framtid.

Lenke til kommentar
Det er en blå vind over Europa, og den har vart i noen år.

Spørsmålet mitt er: Tror du at kommunismen har en framtid?

Vennligst ikke svar: Nei,fordi jeg hater kommunismen, Ja,fordi jeg er kommunist.

eller lignende. Vær objektiv :)

Jeg tviler sterkt på det. Kommunismens kompromissløshet, mangel på fleksibilitet og konsentrasjon av makten i et parti vil skape ustabile samfunn som overlever ikke "svake perioder".

Dette gjelder enhver system eller ideologi som mangler fleksibilitet eller streber etter å konsentrere makten hos "utvalgte"/"opplyste" eliter.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

tanken til kommunismen er igrunn ikke dårlig. Men det fungerer ikke i praksis fordi man får en "elite" ,som Lenin ville ha, som sitter på toppen og som regel håver inn med penger og velferd i forhold til befolkningen. Det nermeste noen har komt et perfekt komunistisk samfunn er vel Kuba.

Lenke til kommentar
Det nermeste noen har komt et perfekt komunistisk samfunn er vel Kuba.

... og der har egentlig kommunismen tilført lite de siste 30 år. Men det skal Castro ha - han utryddet analfabetisme, og fikk på plass et imponerende helsevesen, utgangspunktet tatt i betraktning.

Lenke til kommentar

Nå ønsker ikke kommunismen å plassere makten hos ett parti, ei heller en liten gjeng opplyste. I teorien skal det være direkte folkestyre i mindre kommuner for eksempel. Men likeledes så mangler kommunismen fleksibilitet fordi den åpner tross alt ikke for privat eierskap og dreper all form for insentiver for individene til å produsere og arbeide for å oppnå noe, dette får de jo tross alt servert uavhengig av hva de presterer.

Cuba er forøvrig fortsatt langt unna noe perfekt kommunistisk samfunn. Lenin ville nok sikkert vært svært fornøyd med deres eliteløsning, men fortsatt langt unna kommunisme.

Lenke til kommentar

... og der har egentlig kommunismen tilført lite de siste 30 år. Men det skal Castro ha - han utryddet analfabetisme, og fikk på plass et imponerende helsevesen, utgangspunktet tatt i betraktning.

har uthevet selv.

I filmen sicko tar michael Moore med seg noen amerikanere, som var syke etter, 9/11 med til Kuba og får billigere behandling enn i USA. De som får behandling har bare lange masker når de får høre om det lave prisnivået på medisiner der :)

Lenke til kommentar
Hver gang det diskuteres kommunisme er det alltid noen som kommer med et utsagn som aldri slutter å forundre meg, nemlig at "kommunismen er en fin tanke, men vil aldri fungere i praksis". Hva er det egentlig i deres øye som er så fint med kommunismen?

Mitt innlegg du tenker på?

Det er en fin tanke (bare det), ettersom det går ut på at alle samarbeider med ting, deler ressurser og lever sammen uten å være grådige. Osv osv... Fint i teorien.

Man kan ikke få alle til å samarbeide slik i et stort samfunn (det blir lettere dess mindre samfunnet er), noen vil ønske noe annet. Jeg ville nok vært en av dem.

Jeg ville ikke ønsket det slik og i hvert fall ikke noe av "kommunismen" vi har hatt og har nå i andre land.

har uthevet selv.

I filmen sicko tar michael Moore med seg noen amerikanere, som var syke etter, 9/11 med til Kuba og får billigere behandling enn i USA. De som får behandling har bare lange masker når de får høre om det lave prisnivået på medisiner der :)

Sicko er ensidig så det holder. Ikke noen god kilde på informasjon.

Ja, jeg har sett filmen og den var følelsesvekkende. Jeg er derimot ikke enig i hyllingen av diverse statlige helsevesen han driver med.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Sicko er ensidig så det holder. Ikke noen god kilde på informasjon.

Ja, jeg har sett filmen og den var følelsesvekkende. Jeg er derimot ikke enig i hyllingen av diverse statlige helsevesen han driver med.

Jeg tok det ikke fram som noe fakta, men bare å informere om en ( litt morsom ) ting med Kuba ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke kommunismen har noen fremtid, fordi det er lite trolig at nattvekterstaten skal slå igjennom igjen.

Hva er sammenhengen mellom de to leddene her?

Han mener nok at nattvekterstaten skaper misnøye hos befolkningen, ettersom den er dømt til å skape store forskjeller i levestandard mellom folk. Slik misnøye fører til oppblomstring av den typen ideologier som kommunismen er ikonet på. Likhet mellom alle og "rettferdig" fordeling av ressurser som er tilgjengelig.

De fleste revolusjonene har kommet fram etter store klassemotsetninger, og er en av de fremste årsakene til revolusjon.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...