Tom_R Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hei. Er på jakt etter noen nye objektiv. Og etter å ha lest og lest og lest litt til har eg funne noen alternativ. Eg er først og fremst ute etter eit "reiseobjektiv" og etter kvart eit fast normal linse. Har Canon 400D med EF-S 18-55 kit-objektiv og EF 70-300mm IS USM. Her er noen av dei eg har sett på og vurderer: 1. - Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS - Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS 2. - Canon EF 35mm f/2 - Canon EF 28mm f/2.8 No lener eg mykje mot sigmaen med tanke på litt ekstra i tele enden. Men noen som har den på ein 400D? Såg ein test med 350 der AFen ikkje var heilt bra. Ellers er det noen andre eg bør vurdere med eit total budsjett på ca 5000kr. Men hvis det er noen allround objektiv (reiseobjektiv) som er dramatisk bedre kvalitet innen for budsjettet så vil eg nok prioritere det i første omgang. Så har dere noen andre alternativ bedre eller i samme klasse? På forhånd takk. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 snipe Et reiseobjektiv burde ha større brennviddeomfang,så som tamron/Canon 18-200 det for å slippe hyppige objektiv bytte. Tamron18-200 https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Tamron 18-250 https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Canon 18-200 https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Men du burde være obs på at med et så stort brennviddeomfang vil du inngå noen kompromisser vedrørende kvalitet på bildene og du er mer avhengig av godt lys. Lenke til kommentar
Tom_R Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Et reiseobjektiv burde ha større brennviddeomfang,så som tamron/Canon 18-200 det for å slippe hyppige objektiv bytte. ... Ja du sier noe der. Men eg gjekk litt bort fra denne brennvidde området for å ikkje måtte ofre så mykje. Ser da på Canon 18-200 og Tamron 18-250 da som de mest passende etter å ha sett på noen tester av disse. Har noen noe erfaring med disse? Holder sikkert til mitt bruk som hobbyfotograf uansett. Endret 8. november 2008 av Tom_R Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Nå har jeg ikke sjekka hva de koster, de du vurderer selv, men siden det er Canon du har, så anbefaler jeg 24-105mm F/4 L. Veldig allsidig objektiv, og med knallsterk kvalitet på bildene. Er ikke L-objektiv uten grunn. Edit: Jo større variasjon i brennvidde, jo dårligere kvalitet (stort sett) får man. 18-200mm er derfor ikke å anbefale. Endret 9. november 2008 av Ratleto Lenke til kommentar
ragive Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har selv nettopp vært tre uker i Thailand.Ville begrense fotobagen, og tok derfor med kun et objektiv - Canon 24-105 4.0 L IS. Dette er jo et kjempeobjektiv, men ble noe smalt som reiseobjektiv. Før vi reiste var jeg bestemt på å kjæpe en multizoom som for eks. Canon 18-200, Tamron 18-270 eller Sigma 18-200 som alle har stabilisator. Beklageligis kom de to førstnevnte ikke ut i salg før reisen, så kjøp ble utsatt. Avventer bare en sammenligningstest før et av disse objektivene blir mitt neste reiseobjektiv. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 OP: Tja, i klasse 2 kan du jo også vurdere Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Lenke til kommentar
Tom_R Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Nå har jeg ikke sjekka hva de koster, de du vurderer selv, men siden det er Canon du har, så anbefaler jeg 24-105mm F/4 L. Veldig allsidig objektiv, og med knallsterk kvalitet på bildene. Er ikke L-objektiv uten grunn. Ja, har den på ønskelista, men ligger litt utenfor mitt budsjett nå , om eg ikkje venter og kjøper den seinere. Har selv nettopp vært tre uker i Thailand.Ville begrense fotobagen, og tok derfor med kun et objektiv - Canon 24-105 4.0 L IS.Dette er jo et kjempeobjektiv, men ble noe smalt som reiseobjektiv. Før vi reiste var jeg bestemt på å kjæpe en multizoom som for eks. Canon 18-200, Tamron 18-270 eller Sigma 18-200 som alle har stabilisator. Beklageligis kom de to førstnevnte ikke ut i salg før reisen, så kjøp ble utsatt. Avventer bare en sammenligningstest før et av disse objektivene blir mitt neste reiseobjektiv. Trur det blir noe i den dur hos meg og nå. Finner du noen tester om dei så post gjerne link her OP: Tja, i klasse 2 kan du jo også vurdere Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM. Takker, skal se på den. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) 24-105 L er et kjempeobjektiv,men den kan være litt trang i vidvinkelenden. Det du kan gjøre er å sette kit objektivet dit på 24mm og se om det blir nok vidvinkel for deg i ulike situasjonen du kan komme utenfor,eventuelt sammenlingne med 18mm. Sigma har blitt slappere med kvalitetssikring så du burde kjøpe sigmaobjektiver i din nærmeste fotobutikk,så du eventuelt har mulighet til å bytte hvis du er kjempe uheldig. Endret 9. november 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Tom_R Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 24-105 L er et kjempeobjektiv,men den kan være litt trang i vidvinkelenden. Det du kan gjøre er å sette kit objektivet dit på 24mm og se om det blir nok vidvinkel for deg i ulike situasjonen du kan komme utenfor,eventuelt sammenlingne med 18mm. Sigma har blitt slappere med kvalitetssikring så du burde kjøpe sigmaobjektiver i din nærmeste fotobutikk,så du eventuelt har mulighet til å bytte hvis du er kjempe uheldig. Ja, blir kanskje litt trangt med 24mm noen ganger. Og takk for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå