Nautica Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Nei det går nok ikke. Det du må gjøre er og bruke det mitre fokus punktet og rette kameraet mot det du vil ha i fokus,så trykke utløseren halveis ned,når det er gjort så flytter du kameraet sån at du får komponert bildet slik du vil ha det "fortsatt utløserknappen halveis nedtrykt"når du er fornøyd så trykker du utløserknappen vidre nedover til du har tatt et bilde.Bare husk at du ikke kan forandre avstanden mellom kamera og fokusobjektet når du gjør dette,foreksempel ta et skritt bakover. Mnja, dette stemmer nok ikke helt. For det første så kan man godt bruke fokuslås med andre fokuspunkter enn det midtre, så det er litt upresist å si at du bruker det midtre fokuspunktet. For det andre, så har D90 en versjon av D3 og D300 sitt "3D Tracking" følgefokussystem som kombinerer fargeinformasjon fra lysmåleren med avstandsinformasjon fra autofokussystemet, og bruker det til å gjenkjenne hovedmotivet og følge det. Det betyr at med kameraet i 3D Tracking-modus kan du låse fokus på ett fokuspunkt, og deretter vil kameraet forsøke å fokusere slik at det som var under det fokuspunktet holdes i fokus selv om motivet og/eller kameraet beveger seg. Hvor bra det fungerer i praksis sammenlignet med sine storebrødre vet jeg ikke. Vel,Thlian har Canon 350D da og ikke D90 Det at jeg sa mitre fokuspunkt var for å forenkle beskrivelsen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Så igjennom presentasjonsvideoen til Canon 40D nå, hællandussen så mange forskjellige funksjoner. På meg så virker det som man aldri vil rekke å ta en bilde som kommer overraskende på og som man kun får et forsøk på....For man må jo justere og stille inn kameraet en halv times tid først 40D har en oppstartings tid på under et sekund ? Du behøver ikke og justere mer en det du gjør nå med ditt 350D. Enten så setter du det i auto eller så tar du en forhåndsjustering av de viktigeste parametre i forhold til lokasjon "iso/Hvitbalanse og modus" mens du fotograferer så har du en knapp du bruker til og justere lukkertider/blenderåpning og en knapp som du kan bruke til og justere under/overekponering,dette kan du gjøre mens du har apperatet til øyet og under fotograferingen. Dette er et kamera som fortsatt henger med i toppen,noen mener at det faktisk er bedre en 50D som nettopp er lansert. Her kan du lese litt om brukererfaringer. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Her er testen til akam. http://www.akam.no/artikler/akam_tester_canon_eos_40d/43004 Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 .......tror jeg trenger et kurs Bruker som regel "P" på hjulet, hvor jeg stiller lukkertida selv. Fant ut at dette var enklest. Hva foretreks? Hører du nevner Canon, jeg vurderte Nikon, men noen måtte jo begynne å sette meg i tvil Hvorfor skal jeg kjøpe et kamera som allerde har fått en etterkommer? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 .......tror jeg trenger et kurs Bruker som regel "P" på hjulet, hvor jeg stiller lukkertida selv. Fant ut at dette var enklest. Hva foretreks? Hører du nevner Canon, jeg vurderte Nikon, men noen måtte jo begynne å sette meg i tvil Hvorfor skal jeg kjøpe et kamera som allerde har fått en etterkommer? Billigere ? Du får bare prøve dem og se hva du liker,er nokså gjevnbyrdige konkurrenter Nikon/Canon. Da du ikke har satt deg ordendelig inn i menyene til 350D så blir det vel ingen fordel,men programvaren er den samme. Her kan du lese litt om lukkertider/blender/iso etc. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Denne er dedikert Canon,skriv den ut. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287 denne gå i dybden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Når noen da først har nevnt Canon da, men sett 40D litt til siden. Hva med Canon 50D vs Nikon D90, begge to med 18-200mm linse med i kit, den ene 3000 kr mer enn den andre..... Hva nå? Mitt budsjett er egentlig maks 10k men...... Tror jeg trenger noen skikkelige eksempler på hva slags bilder disse kamereane kan ta! Endret 17. november 2008 av Thlian Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Tja, du kan finne mye praktiske bildeeksempler hvis du bare går på flickr og søker på de forskjellige kameratypene. Ellers har Dpreview tester av begge modeller med bildegalleri... Men bildekvaliteten er egentlig den siste egenskapen du trenger å se på. Den er bra uansett. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Kjøpe kun hus og sigma eller tamron objektiv. Eller satse på kun orginalvare? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Når noen da først har nevnt Canon da, men sett 40D litt til siden.Hva med Canon 50D vs Nikon D90, begge to med 18-200mm linse med i kit, den ene 3000 kr mer enn den andre..... Hva nå? Mitt budsjett er egentlig maks 10k men...... Tror jeg trenger noen skikkelige eksempler på hva slags bilder disse kamereane kan ta! Tror nok ikke du vil se kjempeforskjell på bildene,Det er andre ting som blir avgjørende. Her kan du se begge "side by side". http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...0d&show=all Kjøpe kun hus og sigma eller tamron objektiv. Eller satse på kun orginalvare? Alle objektiverprodusenter både orginale og 3partsprodusenter,lager både gode og dårlige objektiver. Knepet er og finne de objektivene som leverer bildene sånn som du vil ha dem,uten hensyn til hvem som produserer objektivet. Hvis du sier brennvidder og eventuelle kompromisser du kan godta,så er det flere som vil anbefale noen alternativer. Endret 18. november 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 Skal man se kun på specsa så er det jo D90 og 50D som ligger nærmest, forskjellene er kanskje ikke SÅ tydelige. Går meg bort i denna jungelen og...........! Forvirra! Beste hadde vel kanskje vært å bare gå og kjøpe også ta det derfra, hehe Ser nå at man får kit-pakke på D90 med 16-85mm, er det stor forskjell på dette og et 18-55mm objektiv? Hva bruker dere for å kunne ha blitzen i hånda eller et annet sted, ledning eller trådløs overføring? Også finner jeg ikke solblendere til Nikkor objektiver, ei diffuser! ..........glem e-bay, handler ikke der! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 16-85 VR er en signifikant forbedring over 18-55 VR. I tillegg til større brennviddeområde og bedre optisk kvalitet får du skikkelig AF-S (18-55 burde egentlig hett AF-I, siden det bruker konvensjonell mikromotor i stedet for ringmotor) som gir deg mulighet for manuell overstyring av fokus og raskere autofokus. De gangene jeg bruker SB-800 vekk fra kameraet bruker jeg den innebygde blitsen som commander. Og solblender følger med de aller fleste Nikkorer. Det er noen unntak (stort sett fastoptikk, f.eks. 50mm f/,8 og f/1,4), men du får kjøpt separate solblendere. Nikon.no ser ut til å være nede akkurat nå, men du kan jo se på japan photo sin liste her. Diffuser følger i hvert fall med SB-800, usikker på -600. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Det følger ikke med diffuser (lysspreder?) til SB-600, heller ikke innebygget bounce card (mini-reflektor?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå