Gå til innhold

Nikon D90, er dette en bra combo hus/objektiv?

Anbefalte innlegg

Hvordan blir dette objektivet som allrounder i forhold til 18-200? Kanskje spesielt til innendørsbruk.

Er det noen som har noe erfaring med kvaliteten?

Link D90-kit

Til innendørsbruk vil du kanskje ikke merke en enorm forskjell til 18-200 på brennvidde. "200mm" på 18-200 går ned mot 135mm ved nærfokusering, det er bare på uendelig det holder 200mm. Det er trolig noe liknende med 18-105 også, men mye mindre ekstremt. Du vil kunne merke forskjell på litt raskere AF-motor og litt bedre VR på 18-200. Men 18-105 gir deg veldig mye ytelse for pengene, så det er ikke noe dårlig sted å starte. Skal du bruke kameraet mer røft, eller bytte objektiv mye, så er sånne plastfatninger ikke det helt store. Men det rapporteres vel ikke så ofte om at de knuses heller. Jeg ville nok mye heller ha et 18-105 med plastfatning enn 18-55 med metall, om de optisk er omtrent likeverdige i området begge to dekker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse goda tips her, takker og bukker :)

Men hvis jeg har forstått riktig så er det sjelden dere bruker den eksterne blitzen montert direkte på kameraet??

Jeg har stort sett gjort det, jeg har et Canon Eos 350d med en 430EX blitz.

Så for å vise litt hvordan dilemmaet mitt med guttungen blir ved innendørs nære bilder.

Det ene bildet er tatt med innebygd blitz og det andre med den eksterne montert på kamera, vinklet opp mot taket til og litt ned til venstre (andre justeringer ble enda verre), begge deler synes jeg ikke ble bra.....

post-69254-1226742329_thumb.jpg

post-69254-1226742340_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dette ble veldig off-topic, men siden vi snakket litt blitz også ;)

Det er din tråd så du kan være så OT som du bare lyster :cool:

Bruker en diffuser.

Med en sån montert og rettet oppover,så sprer du lyset oppover og 360 grader rundt.

Du kjøper en sån på eBay for en 40.- og dyrere.

http://shop.ebay.com/items/?_nkw=diffuser+...r&_osacat=0

Her er et bilde tatt med diffuser rettet forover 45 grader.

post-151946-1226748190_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er ikke glad i fargene som bildene får ved direkte blits, jeg liker mer de varme fargene som man i realiteten ser i et skumt rom med lite belysning. Jeg liker at bildene blir så naturlige som mulig.....

Vet ikke om du mente kattebildet mitt,eller generelt.

Bildet er ikke gjort så mye med og den har grønne øyner,du får ikke et inndirekte lys,men området blir godt opplyst uten for mye skjenerende skygger.

Men skyter råformat så bildene trenger litt etterbehandling.

Her er orginalen,bare croppet for og tilpasse forumet.

post-151946-1226765198_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er ikke glad i fargene som bildene får ved direkte blits, jeg liker mer de varme fargene som man i realiteten ser i et skumt rom med lite belysning. Jeg liker at bildene blir så naturlige som mulig.....

Og derfor bør du få med deg f.eks 50mm/1.8 eller 30mm/1.4 e.l. - for de anledningene lyset blir for dårlig, eller lukkertidene for lange. Med VR vil du rett som det er kunne oppleve at kameraet er stabilt nok, men motivene er det ikke :)

Lenke til kommentar
Men jeg må spørre meg selv, jeg liker å forske littegrann og setter aldri kameraet i auto. Men siden jeg knapt vil kalle meg hobbyfotograf, vil jeg ha noe utbytte av å bytte ut mitt Canon 350d mot Nikon D90???

Har du begrensinger med 350D ?

Føler du at du kan kamera ditt og har de rette objektivene ?

Bruker du kun medfølgende objektiv eller har du en større objektivpark ?

Printer du ut bilder i storformat ?

Hvis du tror du vil få større utbytte med D90,så er det mye mer en og bytte kamera,du må ha flere dedikerte objektiver i forhold til hva du skal fotografere.

Mere megapixel gir ikke automatisk bedre bilder.

Sannsynlig en bedre datamaskin da dataflyten er mye større.

Lenke til kommentar
Men jeg må spørre meg selv, jeg liker å forske littegrann og setter aldri kameraet i auto. Men siden jeg knapt vil kalle meg hobbyfotograf, vil jeg ha noe utbytte av å bytte ut mitt Canon 350d mot Nikon D90???

Hvis du ikke ser helt klart ting som D90 har eller gjør bedre enn 350D, kan du vel like gjerne vente med å kjøpe nytt? Det som alltid er en sikker løsning, er å låne den aktuelle modellen, med et aktuelt objektiv, noen dager, og så se/føle på forskjellene. Jeg kjenner både folk som ville hatt utbytte av skifte i din situasjon, og mange som ikke ville hatt så mye utbytte..

Lenke til kommentar

Jeg hadde et Tamron 55-200mm og et Sigma 60mm/2,8 macro objektiv, solgte det da jeg følte at kit-objektivet gav meg mest.

Men jeg har til tider kjempeproblemer med å få fokus når kameraet skal fokusere i et mørkt rom. Den bruker rett og slett veeldig lang tid til tider. Kan hende det har noe med at jeg kun bruker et fokuspunkt, men bruker jeg alle ni fokuspunktene så kan du banne på at kameraet i 80% av tilfellene greier å legge fokus på helt andre ting en det jeg prøver å ta bilde av.

Da er det plutselig ikke så lett å kjappe seg når man skal ta gode bilder av småtroll. Såkalte snap-shots, eye of the moment greier ;)

Veit objektivet ofte er flaskehalsen, men autofokus har vel sjelden noe å gjøre med objektivet. Så er jo skjermen på baksiden latterlig liten!

Lenke til kommentar
Tja. Det kommer an på hva du ønsker å bruke kameraet til og hva du evt. ikke liker med 350D

De viktigste forskjellene er at D90 er større og har (etter min mening i hvert fall) en bedre ergonomi, bedre og større søker, mer omfattende kontroller (du kan gjøre mer med knappekombinasjoner og trenger ikke bruke så mye tid i menyer) og bedre lysfølsomhet.

Annet tull som liveview og videofunksjonalitet er mest gimmicker.

Hva har du av optikk til Canon? En 40D kan jo være et greit alternativ, men hvis du bare har 350D med kitobjektiv så har ikke eksisterende optikk noe særlig å si. EDIT: så nettopp siste posten din. Kitobjektivet til 350D er nok ikke mye å ta vare på, så da er det ikke noe vits å ta hensyn til.

Veit objektivet ofte er flaskehalsen, men autofokus har vel sjelden noe å gjøre med objektivet. Så er jo skjermen på baksiden latterlig liten!
Autofokus har faktisk en del med objektivet å gjøre. For det første så vil mye av presisjonen avhenge av hvorvidt fokusmotoren og elektronikken som styrer den i objektivet er riktig kalibrert. Noen objektiver er rett og slett feiljustert. For det andre, så gjøres autofokusering med blenderen på maksimal åpning (slik at AF-sensoren får mest mulig lys å jobbe med). Et objektiv med større maksimal blenderåpning (f.eks. f/2,8 mot typisk f/3,5-5,6 som er vanlig for kitobjektiver) vil gi AF-sensoren mer lys å jobbe med og mer presis autofokus i dårlig lys. Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Men jeg har til tider kjempeproblemer med å få fokus når kameraet skal fokusere i et mørkt rom. Den bruker rett og slett veeldig lang tid til tider. Kan hende det har noe med at jeg kun bruker et fokuspunkt, men bruker jeg alle ni fokuspunktene så kan du banne på at kameraet i 80% av tilfellene greier å legge fokus på helt andre ting en det jeg prøver å ta bilde av.

Da er det plutselig ikke så lett å kjappe seg når man skal ta gode bilder av småtroll. Såkalte snap-shots, eye of the moment greier ;)

Nå er du inne på ting der D90 kan gjøre en forskjell. Både AF-assist-lyset og god AF i dårlig lys kan gi fordel D90 der. Men når det gjelder tracking-programmering, så må du nesten prøve de ulike alternativene. Med feil valg av prioritering, kan sikkert D90 oppføre seg minst like håpløst, og jeg er ikke sikker på hvor mye bedre D90 har forutsetninger for å være. Med D300 har du derimot en fullstendig annen arbeidssituasjon - men du skal ikke trenge å kjøpe det for å få brukbar følgefokus.

Lenke til kommentar

Finnes det en måte å "fortelle" kameraet hva som skal være hovedfokus, eller slik at kameraet skjønner at jeg skal ta bildet av personen på sida der og ikke blomsten i midten?

Men jeg finner ikke like anvendelige objektiver til Canon slik som Nikkor har, jeg skal ha et allround objektiv som går fra maks 18mm til min 200mm, også skal jeg ha et til for innendørsbruk av alt mulig!

Endret av Thlian
Lenke til kommentar

Vet ikke om 350D har hjelpelys ved forkusering,lurer på om du kan få preflash på den ? men ved kjøp av blits 430EX/58EX så får du hjelpelys til fokusering.

Til innendørs fotografering i alle mulige situasjoner ville jeg nok ha kjøpt en Tamron 17-55 f2.8 eller Canon sin tilsvarende.

Ved og kjøpe en superzoom så er du mer avhengig av lys,men vil nok ikke bli værre en kitobjektivet ditt.

Lenke til kommentar
Finnes det en måte å "fortelle" kameraet hva som skal være hovedfokus, eller slik at kameraet skjønner at jeg skal ta bildet av personen på sida der og ikke blomsten i midten?

Men jeg finner ikke like anvendelige objektiver til Canon slik som Nikkor har, jeg skal ha et allround objektiv som går fra maks 18mm til min 200mm, også skal jeg ha et til for innendørsbruk av alt mulig!

Jeg regner med at du også på 350D kan skru av fokus-prioriteten, og manuelt velge AF-punkt. Det bruker jeg nesten alltid, nettopp av grunnen du nevner. "Focus and recompose" er jo en standard utvei ellers, men det kan både gi trøbbel med presisjon (avstand fokusplan) og objekter som beveger seg. På D300 er dette veldig behagelig, med AF-punkter som dekker det meste av bildeflaten, men så stor dekning er på ingen måte nødvendig.

Superzoomer: Canon har jo sin 18-200. Den rapporteres å være bra i tele-enden, mer varierende på vidvinkel. Mens Nikons versjon er motsatt: Ganske bra på vid, svakere tele. Stabiliseringen er visst ganske lik på begge, meget bra. Veit at Nikkoren kan ha ganske så rask AF, trolig er Canons også bra på dette.

Lenke til kommentar

Nei det går nok ikke.

Det du må gjøre er og bruke det mitre fokus punktet og rette kameraet mot det du vil ha i fokus,så trykke utløseren halveis ned,når det er gjort så flytter du kameraet sån at du får komponert bildet slik du vil ha det "fortsatt utløserknappen halveis nedtrykt"når du er fornøyd så trykker du utløserknappen vidre nedover til du har tatt et bilde.Bare husk at du ikke kan forandre avstanden mellom kamera og fokusobjektet når du gjør dette,foreksempel ta et skritt bakover.

Har du AI innstillinger på 350D da må du passe på at den ikke står på AI-focus.

Hvis du skal oppgradere kamera så prøv og holde i en 40D,kjempekamera og du kjenne menyene og programvaren fra 350D.

Lenke til kommentar

Så igjennom presentasjonsvideoen til Canon 40D nå, hællandussen så mange forskjellige funksjoner. På meg så virker det som man aldri vil rekke å ta en bilde som kommer overraskende på og som man kun får et forsøk på....For man må jo justere og stille inn kameraet en halv times tid først :hrm:

Lenke til kommentar
Nei det går nok ikke.

Det du må gjøre er og bruke det mitre fokus punktet og rette kameraet mot det du vil ha i fokus,så trykke utløseren halveis ned,når det er gjort så flytter du kameraet sån at du får komponert bildet slik du vil ha det "fortsatt utløserknappen halveis nedtrykt"når du er fornøyd så trykker du utløserknappen vidre nedover til du har tatt et bilde.Bare husk at du ikke kan forandre avstanden mellom kamera og fokusobjektet når du gjør dette,foreksempel ta et skritt bakover.

Mnja, dette stemmer nok ikke helt.

For det første så kan man godt bruke fokuslås med andre fokuspunkter enn det midtre, så det er litt upresist å si at du bruker det midtre fokuspunktet.

For det andre, så har D90 en versjon av D3 og D300 sitt "3D Tracking" følgefokussystem som kombinerer fargeinformasjon fra lysmåleren med avstandsinformasjon fra autofokussystemet, og bruker det til å gjenkjenne hovedmotivet og følge det. Det betyr at med kameraet i 3D Tracking-modus kan du låse fokus på ett fokuspunkt, og deretter vil kameraet forsøke å fokusere slik at det som var under det fokuspunktet holdes i fokus selv om motivet og/eller kameraet beveger seg. Hvor bra det fungerer i praksis sammenlignet med sine storebrødre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...