Gå til innhold

Nikon D90, er dette en bra combo hus/objektiv?

Anbefalte innlegg

Ekstern blitz gjør en mye bedre jobb enn den innebygde, men virker som om man ønsker et bra resultat så spiller både avstand til objektet, reflekteringer av vegg, takk osv spiller en viktig rolle i hvordan kvaliteten blir. At man hele tida må prøve å vinkle blitsen for å få det som man vil og dette er ikke alltid like lett å få til.

I allefall ikke om man prøver å ta snapshots av en 2-åring med mark i ræva ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ekstern blitz gjør en mye bedre jobb enn den innebygde, men virker som om man ønsker et bra resultat så spiller både avstand til objektet, reflekteringer av vegg, takk osv spiller en viktig rolle i hvordan kvaliteten blir. At man hele tida må prøve å vinkle blitsen for å få det som man vil og dette er ikke alltid like lett å få til.
Tja. Så lenge du har et noenlunde reflekterende tak (lys maling, gips eller tre) så vil du nok bli overrasket over hvor bra resultat du får bare ved å vinkle blitsen i 45 graders vinkel. Alt det der med avstand og beregning av lysstyrke tar TTL-automatikken seg av, og på Nikon gjør den i hvert fall en ypperlig jobb i min erfaring.
Lenke til kommentar
...........så var det dette med canon 40d da ;)

selv om jeg føler at nikon er hakke vassere i visse kretser!

Du blir aldri klok på dette. Fanboys vil alltid forsøke å overbevise deg om at du skal velge deres foretrukne merke, men her må du følge din egen magefølelse - du kommer ikke til å se deg tilbake uansett.

Ta det fra en som ikke gjør annet enn å fotografere barn med mark i ræva - du trenger en Sigma 30/1.4 og en blits... og en Nikon D90... ;)

Lenke til kommentar

Men ville ikke en ekstern blitz sittende på toppen av kameraet gi et dårlig resultat hvis du er "nære" objektet i det bildet tas??

Er i allefall det jeg opplever med mitt Canon 350D og blitz.....

(hmm....hvor mye kan jeg få for dette nå tro :ermm: )

Lenke til kommentar
...........så var det dette med canon 40d da ;)

selv om jeg føler at nikon er hakke vassere i visse kretser!

Du blir aldri klok på dette. Fanboys vil alltid forsøke å overbevise deg om at du skal velge deres foretrukne merke, men her må du følge din egen magefølelse - du kommer ikke til å se deg tilbake uansett.

Ta det fra en som ikke gjør annet enn å fotografere barn med mark i ræva - du trenger en Sigma 30/1.4 og en blits... og en Nikon D90... ;)

Vil absolutt anbefale å lytte til dem med erfaring, ja! Når Anew sier det utstyret holder.. ja, da holder det! ;)

Og Sigmaen vil nok gi deg mye bedre arbeidssituasjoner enn 50/1.8, men 50mm'ern er mer av et portrettobjektiv på crop. Min hang til 35/2.0-Nikkoren har mest å gjøre med å ha noe idiotsikkert som en også kan ta med seg om en går over til fullformat. Samt at f/1.4 gir ganske liten dybdeskarphet på kort hold, også på 30mm.

Hvis du kjøper 18-200-objektivet, kan jeg love deg at du vil kunne bruke det også innendørs. Men de med mark i ræva skal helst fotograferes med raskere utstyr når lyset er litt dårlig. Bruker du blits, forsvinner en god del av poenget med lyssterk optikk for meg: Du vil kunne holde deg omkring f/4.5-5.6, og det takler superzoomen helt greit.

Vitsen med ekstern blits er at du gjerne retter den i alle andre retninger enn direkte på motivet. Veldig ofte har du et rimelig nøytralt tak å bruke som reflektor. Da blir avstanden til motivet av mindre betydning.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar
Men ville ikke en ekstern blitz sittende på toppen av kameraet gi et dårlig resultat hvis du er "nære" objektet i det bildet tas??
Normalt ikke hvis du spretter blitsen. Hvis du bruker direkte blits så får du ofte veldig mørke bakgrunner (siden blitsen stiller inn lysstyrken etter fokuspunktet), men med indirekte blir det et mindre problem (så lenge blitsen er kraftig nok/rommet lite nok).
Lenke til kommentar
Normalt ikke hvis du spretter blitsen. Hvis du bruker direkte blits så får du ofte veldig mørke bakgrunner (siden blitsen stiller inn lysstyrken etter fokuspunktet), men med indirekte blir det et mindre problem (så lenge blitsen er kraftig nok/rommet lite nok).

Tja, jeg har litt varierende erfaring med rent sprettlys fra taket når avstanden blir for kort. Jeg opplever ofte at det blir mye mørke skygger i ansiktet, typisk i øyehulen og under nesen. Det er i hvert fall ikke en flatterende belysning (alle kviser og porer blir tydeligere). Men hvis man bruker et bounce card i tillegg blir resultatet mye bedre. Dette er innebygget på SB-800, mens man må mekke til noe selv på SB-600. Jeg bruker en liten hvit pappbit med litt sportstape. Funker helt greit.

Lenke til kommentar

Er vel normalt og bruke diffuser på blitsen i mindre rom,Har selv en softboks på min blits.

Når jeg retter den opp i taket så sprer den lyset oppover og i 360 grader.

Denne er for SB600

http://cgi.ebay.com/Bounce-Flash-Dome-Diff...oQQcmdZViewItem

Her har du hele utvalget

http://search.stores.ebay.com/Hong-Kong-Su...5360883QQsofpZ0

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skaffer man en ekstern blits kan det være verd å se på en TTL-kabel også. D90 skal være greit å skyte enhånds med hvis man har et relativt utungt objektiv, da kan man holde blitsen i den andre hånda og fortsatt få TTL-måling og gode eksponeringer. Dette gjør at lyset kommer fra en litt annen kant enn bare rett forfra - i lengden vil man kanskje gå lei av å "alltid" få lys fra venstre (det er den hånda man holder blitsen i, hvis man ikke har Ken Rockwells speilvendte F100), men det blir jo lettere å raskt vende den mot vegger og tak etter hvert som behovet melder seg når man har den av kameraet. D90s innebygde blits kan også styre CLS-kompatible enheter (SB600, -800 og -900) trådløst, men jeg ville ikke stolt på det for å følge etter mark-i-ræva-unger. Trenger direkte LOS og sånt for at det skal funke.

Skaffer du en TTL-kabel, kjøp en original Nikon (altså enten en brukt SC-17, eller ny -28/-29). Billige kinesiske knock-offs fra eBay ramler sammen bare du ser på dem.

-Koffein

Lenke til kommentar
D90s innebygde blits kan også styre CLS-kompatible enheter (SB600, -800 og -900) trådløst, men jeg ville ikke stolt på det for å følge etter mark-i-ræva-unger. Trenger direkte LOS og sånt for at det skal funke.
Tja, faktisk ikke. Så lenge lyset fra den innebygde blitsen reflekteres til den eksterne så funker det greit. Utendørs bør du nok ha direkte siktelinje, men innendørs er det unødvendig.
Lenke til kommentar
Ja, det stemmer jo faktisk. Nikons manualer maser om LOS, men all logikk tilsier at det ikke skal være nødvendig - da kommer problem 2, å unngå å dekke for sensoren på blitsen.

Nikon er harde på å snakke systemet ned, men jeg har mye erfaring med at CLS fungerer langt utenfor "spec".

Her er et ganske nytt eksempel:

415106639_xEir2-M.jpg

Her har jeg en SB800 litt over og bak meg til høyre, som går i taket og har bounce-kortet ute. Gangen i høyre billedkant ble imidlertid veldig mørk, så jeg plasserte en Sigma EF-500DG Super rundt hjørnet til døren:

415106669_i8XQC-M.jpg

To blitsgrupper med ulike innstillinger, og ingen av dem i direkte LOS fra den innebygde blitsen - begge laaangt utenfor CLS-spec.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

105 er jo betraktelig kortere enn 200. Det vil neppe funke særlig bra som allrounder hvis det er det eneste objetkivet du noen sinne skal ha, men det er vel en god start.

Personlig ville jeg ikke brukt det - det har plastfatning, i motsetning til 18-200, 16-85 og 18-70 (og det meste annet, minus 18-55) som har fatning av metall. Metall er logisk nok mer solid, og det er fint. Da behøver du ikke være redd hvis du røsker kameraet opp av veska etter objektivet.

Lenke til kommentar
105 er jo betraktelig kortere enn 200. Det vil neppe funke særlig bra som allrounder hvis det er det eneste objetkivet du noen sinne skal ha, men det er vel en god start.

Personlig ville jeg ikke brukt det - det har plastfatning, i motsetning til 18-200, 16-85 og 18-70 (og det meste annet, minus 18-55) som har fatning av metall. Metall er logisk nok mer solid, og det er fint. Da behøver du ikke være redd hvis du røsker kameraet opp av veska etter objektivet.

18-55 VR kit objektivet har vel også metallfatning etter det jeg har forstått.

Er 18-55 VR å foretrekke som startobjektiv fremfor 18-105?

Lenke til kommentar

Litt off topic men:

Vi har jo en "samletråd" som heter " Objektiver for vidrekommende/proffer med Canon kamera" kan ikke en av dere Nikonfrelste oprette en lignende tråd,der en kan samle en oversikt over bra optikk til nettop Nikon  :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

18-55 VR kit objektivet har vel også metallfatning etter det jeg har forstått.

Er 18-55 VR å foretrekke som startobjektiv fremfor 18-105?

Det visste jeg ikke. Kult.

Det kan være litt kort rekkevidde, og byggekvaliteten generelt er ikke så god på det - til tross for eventuell metallfatning. Men min 18-55 (uten VR) har fått mye deng og funker fortsatt. Fall fra ~20cm mot betong, bruk av kamera (med denne påmontert) som rambukk, et cetera.

Du får vurdere hvor mye du vil legge i det første objektivet, versus hvor mye du vil spare.

La meg komme med et noen forslag:

Nikon 18-70

Nikon 16-85

Sigma 18-50/2.8

Tamron 17-50/2.8

Hvis du ikke har planer om å utvide, Nikon 18-200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...