Gå til innhold

Nikon D90, er dette en bra combo hus/objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sliter litt med å finne solfilter til denne.....?

Men har også lyst til å ha et fast objetktiv, men der stiller jeg helt blank og har ikke peiling på hva som er å anbefale.

Hva skal du bruke det til ?

Innendørs,allround,portretter,normal etc.

Edit:solblender er det vel du mener "Lens Hood HB-35",hvis du mener et polisaringsfilter kjøper du et i samme omkrets som objektivet har.

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...Lens+Hood+HB-35

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Sliter litt med å finne solfilter til denne.....?

Men har også lyst til å ha et fast objetktiv, men der stiller jeg helt blank og har ikke peiling på hva som er å anbefale.

Du kan alltids begynne med en 50mm/1.8. Billig, og kan hjelpe deg ut av noen av knipene du kan komme i med 18-200mm. Kan du legge i litt mer penger, vil 35mm/2.0 og/eller 85mm/1.8 kunne funke enda bedre. Dette gjelder ganske generelt. For mer spesifikke råd, må du fortelle hva du er ute etter å gjøre.

Lenke til kommentar

jeg anbefaler 50mm f/1.8, har det selv og det tar superskarpe bilder og koster ikke så mye heller.

:)

ellers kan du jo gå til innkjøp av 18-55mm som er et ganske så standardobjektiv.

solblendere får du ganske billig, UV filter kan være billig, men kan også være dyrt det samme med polariseringsfilter, men det er absolut verdt pengene!

:)

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert Nikkor 16-85 også. Mindre tele, men de to ekstra millimeterne i den vide enden kan ofte være vel så nyttig i min verden. Dessuten er dette objektivet minst et par hakk vassere optisk (les denne testen for å få mer detaljer om hva jeg mener).

Når det gjelder fastobjektiv må vi vite mer om hva du skal ta bilder av. Generell fotografering i dårlig lys? Eller portretter? Eller andre ting? For førstnevnte vil Sigma 30/1.4 være et bra valg, mens for portretter vil 85/1.8 være flott. Begge disse koster rundt 3000.

Lenke til kommentar

Tar ofte bilder av guttungen innendørs, men ellers så liker jeg å ta bilder av alt mellom himmel og jord.

Men stort sett av poden i diverse alle slags tenkelige situasjoner, 4000 bilder på 2 år av en og samme gutt er ikke så verst ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror du ville ha mere gled av et fastobjektiv til å fotografere sønnen din med,spesielt inne.

Det gir deg bedre farger,blur,skarphet for og ikke snakke om at du får et objektiv som fungerer bra inne da dem stortsett er veldig lyssterke.

Du kan jo kjøpe Nikon sin 50mm koster ikke alværden,og supplere med en superzoom til utendørs aktiviteter.

Lenke til kommentar

Jeg vil IKKE anbefale 50mm som eneste objektiv, og spesielt ikke inne, med mindre trådstarter har noe slottslignende greier. Skal fastoptikk brukes inne på DX kameraer, anbefaler jeg heller 35mm f2 til Nikon, alternativt Sigma's 30mm f1.4

Personlig hadde jeg heller gått for Tamron/Sigma 17/18-50mm f2.8 og heller supplementert med en SB600/Sb400.

Lenke til kommentar

Som første objektiv/walkaround-objektiv er 18-200 VR et bra kjøp, og det kan være vel verdt å ha selv om du etter hvert kjøper en samling av mer spesialiserte objektiver med høyere optisk kvalitet rett og slett på grunn av fleksibiliteten. Jeg tror du vil bli fornøyd med den pakken.

Når det gjelder lyssterk fastoptikk, så vil jeg egentlig anbefale at du venter litt, tar en del bilder med 18-200 og så ser hvilke brennvidder du bruker mest innendørs og som gir de bildene du er mest fornøyd med. Både Sigma 30/1,4, Nikon 50/1,8 og Nikon 85/1,8 er bra objektiver, men hvilken brennvidde som egner seg best til ditt bruk er vanskelig for oss å si.

Lenke til kommentar

Jeg ville selv tatt en 16-85 eller kanskje til og med en 18-70. Førstnevnte kan jeg ikke forestille meg at du vil få lyst til å bytte ut uten videre (den er litt bedre enn 18-200), mens 18-70 (også svært god, tross prisen) er en god start som gir deg penger til overs til å kjøpe mer av det du trenger seinere. Kanskje du finner ut at du vil ha en 28, kanskje en 70-300, kanskje en 12-24, eller kanskje du ender opp med å ha lyst på en SB-800 eller noe. Uansett så er det bra å ha penger til det du virkelig trenger - mye bedre å ha et par-tre objektiver som gjør det de er lagd for bra enn å ha et som gjør alt middelmådig.

18-105 kunne vært noe å vurdere, men selv misliker jeg den sterkt pga plastfatning - alle de andre har metall.

Lenke til kommentar
mye bedre å ha et par-tre objektiver som gjør det de er lagd for bra enn å ha et som gjør alt middelmådig.
Jeg er uenig. Det er bedre å ha ett middelmådig allroundobjektiv som du faktisk tar med deg, enn flere gode objektiver som blir liggende hjemme. Og er du nybegynner kan du fort få mer ut av ett allround-objektiv som gir deg et vidt spenn av muligheter fremfor å umiddelbart kjøpe flere objektiver uten nødvendigvis å vite hvilke situasjoner de egner seg i. Et ultrazoomobjektiv gir deg muligheten til å jobbe med et vidt spenn av brennvidder og utsnitt, så kan man heller se på bildene hvilke brennvidder man trives best med når det er tid for å kjøpe inn mer spesialisert optikk.

Og selv om jeg nå har Tamron 17-50 f/2,8, Nikkor AF-D 80-200 f/2,8 og et par fastobjektiver, så blir fremdeles "plastic fantastic" AF-S 18-135 f/3,5-5,6 funnet frem når jeg ikke har lyst til å bære rundt på mer enn en snutebag.

Lenke til kommentar

Et fast objektiv er nok vel og bra ved innebilder, men jeg har ikke verdens største stue. Så hvis jeg må rygge for å få det jeg skal ta bilder av er ikke et tema.

Men et objektiv som fint kan brukes på 1 meters avstand om som fint kan ta gode bilder på 4-5 meters avstand og allikevel kan croppe bildet av en enkelt person uten at bildekvalitet blir helt jævlig når det blåses opp litt........(....er jeg på bærtur her nå?)

Men mitt første ønske er et godt allround objetktiv som kan brukes til ferieturer osv..... Med en grei tele slik at jeg ikke trenger å beskjære ut alt jeg ikke trenger, redigere og blåse det opp. Jeg har en tendens til å ta MANGE bilder når jeg først er på tur og hvis jeg skal redigere alt sammen.......ohh, for en jobb!

Lenke til kommentar
Men et objektiv som fint kan brukes på 1 meters avstand om som fint kan ta gode bilder på 4-5 meters avstand og allikevel kan croppe bildet av en enkelt person uten at bildekvalitet blir helt jævlig når det blåses opp litt........(....er jeg på bærtur her nå?)
Tja. Både 30 og 50 mm kan passe inn i den beskrivelsen, avhengig av hva slags utsnitt du vil ha. Skal du ha helfigur-bilder av folk bør du gå for det korteste du finner, og da er Sigma 30/1,4 et bra alternativ. Er du ute etter halv- og ansiktsportretter kan 50mm gjøre en bra jobb på et cropkamera.

Uansett, basert på resten du sier så gjør du neppe noen gedigne tabber hvis du kjøper D90 med 18-200 VR og evt. sper på med en 50/1,8 til en knapp tusing. Skal du ha fastoptikk med kortere brennvidde og god lysstyrke må du fort over 3000.

Klart, ett veldig bra alternativ til å investere i lyssterk fastoptikk er å kjøpe en skikkelig ekstern blits (SB-600 er et godt valg som ikke avmagrer sparegrisen alt for mye). Den gir deg mye større muligheter til å bruke indirekte blits og dermed få mykere lys enn du ville fått med den innebygde blitsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...