bapeape Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Veit at ifølge norsk lov kan man sone, men hører og leser at det er vanskelig. nå har det seg slik at jeg er lærling, og tjener noen få tusenlapper i månden, og må ærlig inrømme at jeg heller vil i fengsel i 22 dager, hadde jeg vært fag arbeider hadde situasjonen vært en helt annen. Er det slik at de faktisk bare kommer og ta penger? isåfall er jo det stjeling, jeg kan liksom ikke bare ta ting i gården til folk som nekter og betale meg det de skylder. Ja jeg har bil, men den er på en måte ikke min, har 24 tusen i gjelp på den, kan dem bare trekke rett av lønna mi? Jobber jeg 22 dager tjener jeg ca 5000, derimot soner jeg tilsvarer disse 22 dagene 11000, kan man bruke dette som et argument til og utsette til man er fag arbeider? lurte faktisk på og ta alle pengene jeg har i banken ut, slik at de ikke kan ta dem, er jeg dum som tenker slik? og går det ann? Rett og slett brånekt Edit: kommer vel på rullebladet uansett? så vidt jeg vet Endret 8. november 2008 av bapeape Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Det står at du har et valg, men det stemmer ikke helt. Hvis du ikke har inntekt eller har noe du eier som kan brukes så må du sone, men hvis du noe av dette så må du bare pent gjøre deg klar til boten din. Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Kan dem virkelig bare presse deg slik, selvom loven sier du har et valg? Lenke til kommentar
pixl Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Få foreldrene dine eller noen i familien til å stille som garantister på et lite lån eller hva som helst annet enn å sitte inne for sånne fillesaker. Jeg tolker folk som har sittet inne for sånne forhold som mennesker med uryddig og grumsete økonomi, og ansetter heller en som har servert en springskalle på byen da han var 19 år og kan stå for det. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 om du går i fengsel kommer det på rullebladet så sliter du med jobb etterpå Lenke til kommentar
Lidskjalv Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Kjør på. Ta soning, så koster det de masse penger heller enn at du skal punge ut. Du er å regne som samvittighetsfange her. om du går i fengsel kommer det på rullebladet så sliter du med jobb etterpå Tull. Referanser? Kilder og eksempler? Endret 8. november 2008 av Lidskjalv Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Hvis det stemmer at du får det på rullebladet så hadde jeg nok betalt boten Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Bøter kommer på rullebladet uansett. Er en vesentlig forsjell på forelegg og forenklet forelegg. Man kan IKKE ta fengselstraffen dersom du har hatt inntekt de siste 5 årene. Om du har trygd/inntekt/formue eller evt. innbo så må du nok pent betale den. Om det er snakk om et absolutt SISTE alternativ, så kan du åke inn.. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Har du fått forenklet forelegg havner ikke boten i noen register, den vil forsvinne fra bøteregistret så snart den er betalt. Får du forelgg vil dette komme i bøteregistret. Soner du vil dette komme i papirene dine. I noen jobber der det kreves vandel, så vil slike ting som fengsel bety at man ikke får jobb. Det samme gjelder med sikkerhetsklarering og visumsøknader. Har du problemer med å betale så får du statens innkrevningssentral til å dele opp innbetalingenee dine. De skal visstnok være veldig fleksible med dette har jeg hørt. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) forenklet forelegg kommer også i vandelen (jeg har nemmelig hatt en del av disse). Det som ikke kommer er gebyrer (dvs. bot for å kjøre uten belte, parkeringsbot etc). Blir man feks. tatt med mobil er dette et forenkelt forelegg og havner i vandelen/bøteregisteret. Endret 10. november 2008 av tiiim Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 "Du er å regne som samvittighetsfange her." ------------------- Haha,dagens dumme kommentar :-) Han har kjørt for fort,og blitt tatt...samvittighetsfange ?? Latterlig :-) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 forenklet forelegg kommer også i vandelen (jeg har nemmelig hatt en del av disse).Det som ikke kommer er gebyrer (dvs. bot for å kjøre uten belte, parkeringsbot etc). Blir man feks. tatt med mobil er dette et forenkelt forelegg og havner i vandelen/bøteregisteret. Forenklet forelgg i bøteregistret skal slettes når den er betalt. Står du oppfør ti bøteregistret etter at du har betalt, så kan du sende en klage for å få det fjernet. VIl de ikke fjerne det så kontakter du Datatilsynet. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) http://www.datatilsynet.no/templates/Page____797.aspx som sagt så synes jeg politi/stat burde få dette på bordet og opplyse folk om dette. Folk flest tror nemmelig ikke forenklede forelegg kommer i vandelen, men det gjør det. Har sendt mail til oslopolitiet der de bekreftet dette. Som sagt så har jeg en del forenklede forelegg og alle står i vandelen og jeg har selv slitt med å få ønsket jobb i ettertid. Ganske kjedelig ettersom dette gjelder mindre fartsovertredelser. Endret 10. november 2008 av tiiim Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Kjør på. Ta soning, så koster det de masse penger heller enn at du skal punge ut. Du er å regne som samvittighetsfange her. om du går i fengsel kommer det på rullebladet så sliter du med jobb etterpå Tull. Referanser? Kilder og eksempler? Akkurat slik jeg tenker også, Tror selv ikke det vil bli noe problem med og få ønsket jobb selvom jeg har soning istedenfor bot på papiret, siden det er veldig mange som er innom en tur på hoff i løpet av livet sitt har jeg fått intrykk av. I tilleg ville jeg sett på 22 dager på hoff som en artig og nyttig livserfaring, kansje noen synes akkurat dette synspunktet er teit, har hørt masse positivt om slike lavsikkerhets fengsel, mens bot vil jeg se på som veldig deprimerende. Du som ikke fikk ønsket jobb pga av vandel, hva slags jobb søkte du? jeg elsker og skru, og på bilverksteder tror jeg de ser mere på ferdighet og effektivitet enn soning grunnet fartovertredelse. Jeg har hørt at loven sier at jeg har ett valg, om fengsel eller forelegg, kan staten virkelig bryte sin egen lov? Har spart ypperlig i 3mnd nesten hvert eneste øre jeg har tjent, bare for og få gjort noe jeg virkelig brenner for, kan dem virkelig bare ta alt? Blir så innmari sinna når jeg tenker på at man sikkert får mindre straff av og rane gamle damer >.< I fakturan fra staten innkrevnings sentral står det at jeg kan søke om betalings utsettelse, om jeg kunne utsatt til jeg er faglært, og tjener litt mer hadde det vært greit liksom, den dag idag må jeg liksom jobbe 35-40 dager for og tjene 11.000 noen som VET at dette går ann? Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Statens innkrevingssentral er viden kjent som landets snilleste inkassoselskap. Å komme til en ordning med utsettelse eller oppdeling av boten er IKKKE noe problem. Ring dem, ta en prat med de. Lenke til kommentar
tiiim Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 (endret) ...søkte som vekter/sikkerhetskontrollør på flyplass og ante fred og ingen fare da de spurte om jeg hadde plettfri vandel... men 1mnd senere ble jeg kalt inn på møte der de leste opp tre lovbrud, alle var pga fart.... avinor var usikre på videre ansettelse, men ettersom jeg hadde søkt i god tro fikk jeg fortsette. men utrolig kjedelig, var 2-3mnd med haugevis av telefoner og div brev fram og tilbake.... Ang. statens inkrevingsentral kan du søke om utsettelse eller oppdeling av beløpet på nettet. For å søke om utsettelse/oppdeling av beløp, gå inn her: https://www.sismo.no/avdutslogin.do Tast inn kidnummeret du fikk på boten/regningen også får du noen valg. gjort på 30sek. Endret 11. november 2008 av tiiim Lenke til kommentar
Cardinal Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 forenklet forelegg kommer også i vandelen (jeg har nemmelig hatt en del av disse).Det som ikke kommer er gebyrer (dvs. bot for å kjøre uten belte, parkeringsbot etc). Blir man feks. tatt med mobil er dette et forenkelt forelegg og havner i vandelen/bøteregisteret. Forenklet forelgg i bøteregistret skal slettes når den er betalt. Står du oppfør ti bøteregistret etter at du har betalt, så kan du sende en klage for å få det fjernet. VIl de ikke fjerne det så kontakter du Datatilsynet. Forenkla forelegg kommer ikke frem på en vanlig politiattest, men blir liggende i systemet for alltid. Og ved en uttømmende politiattest får man frem alt. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Blir så innmari sinna når jeg tenker på at man sikkert får mindre straff av og rane gamle damer >.< Skal det å rane gamle damer liksom være verre enn å køyre for fort? Lenke til kommentar
bapeape Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Blir så innmari sinna når jeg tenker på at man sikkert får mindre straff av og rane gamle damer >.< Skal det å rane gamle damer liksom være verre enn å køyre for fort? Kansje en liten smule ironi, men det er ikke masse! Kopierer man en hundrelapp får man strengere straff enn om man voldtar noen.. Det er sykt, om man skader noen for eksempel på byen, regnes vel forelegget ut ifra inntekten, kjører man for fort er inntekt ikke en faktor, hvilket betyr, jeg ville fått mindre forelegg om jeg knakk nesa til en på byen, noe som etter min mening er hull i hodet, som andre skjønner også vil det bli en tung påkjenning på den økonomiske siden og betale 11.000 i bot med en lønn på 51 kr timen, 76kr timen for overtid, jobber overtid for harde livet for tiden for og få endene til og møtes... Den Norske lov trenger en forandring, den er gammel og utgått!!! Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Kan du heller ikke holde deg til lovverket hvis du ikke har råd til å betale, da hadde du ikke hatt et problem med at du måtte ha levd på lite penger i månden. Jeg tror ikke de setter deg i fengsel. Du burde få i stand en nedbetalingsavtale, eller så tar de bare tvangstrekk fra lønna de. Da må du betale enda mer enn de 11. 000. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå