Simen1 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Ups, jeg hadde helt glemt det. Jeg kan ordne en oppdatering når jeg får tid. Dere må gjerne hjelpe meg å finne tallmaterialet Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hei, nettopp anskaffet meg tamron 90mm Di, mitt første makroobjektiv. Jeg ser ganske tydelig cromatic aberation på noen av de første testbildene av mitt eksemplar, og lurer på dette er i tråd med andres erfaringer av objektivet. Se tråden min for testbilder her, svar gjerne i tråden og hvis du har tid. På forhånd takk, Mvh, Haakon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Jeg har ikke i nærheten så mye CA på mitt eksemplar. SLRgear målte også relativt lite på sitt eksemplar. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Kjedelig altså, jeg får høre med japan foto om å få prøve et nytt eksemplar, for dette var jeg ikke særlig fornøyd med Er iallefall godt å få støtte i at jeg har grunn til å klage! Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Bump! Folk ønsket makrotråd, her har vi den. Kanskje ikke helt passende tittel for en generell makrotråd, menmen... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Kanskje du bør fikse det Simen? Du kan vel gjøre det du vil med denne tråden Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg har endret navnet på tråden. Bra det brukbart? Jeg har ikke fått tid til å liste opp minimal arbeidsavstand på de forskjellige objektivene. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Hva skiller egentlig disse to: Canon EF 50 mm f: 1.4 USM Canon EF-S 60 mm f/2.8 Macro USM bortsett fra blenderåpning og 10mm..hvorfor kan ikke den første brukes som den som heter Macro? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hvorfor kan ikke den første brukes som den som heter Macro? Minste fokuseringsavstand er 45 cm (målt fra sensoren) for 50mm og 20cm for 60mm. Dette gir en største forstørrelse på hhv 0,15 og 1. Det vil si at noe som er 1 cm i virkeligheten maks kan dekke 0,15 cm av sensoren med 50mm, mens det kan dekke 1 cm med 60mm. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Ja, selvfølgelig..tenkte jeg ikke på. Men omvendt vil det fungere eller? Makroen kan "erstatte" den andre? Hva vil det si at det er 1:1? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Hva vil det si at det er 1:1?Det som står i posten rett over. Motivet avbildes på sensoren i virkelig størrelse, ingen forstørring eller forminskning. Lenke til kommentar
tommy_sn Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Takk for hjelpen hvertfall. Har et makro-objektiv noen andre bruksområder? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. august 2009 Del Skrevet 1. august 2009 Har et makro-objektiv noen andre bruksområder?Det varierer litt hvor godt de egner seg til andre ting. Noen er designet for å være optimale i nærområdet, og ikke så bra mot uendelig. Andre er omtrent like bra på alle avstander. Fordelen med makroobjektiver er at de kan gi svært skarpe bilder (der de er designet for å være det), en ulempe er den lange fokussnekken (for presis fokus) som kan gi treg autofokus. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 så det skal kunne gå ann å bruke en makrolinse til portrettfoto? Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 så det skal kunne gå ann å bruke en makrolinse til portrettfoto?Jess. Men bildene kan nesten bli _for_ skarpe. Men det kan jo rettes opp med litt Gaussian Blur el.l., hvis urenheter blir for fremtredende. Et lite drawback i noen sammenhenger (f.eks. portrettfoto) er at man ikke får skikkelig lyssterke makroobjektiver, det stopper som regel ved f/2.8. Men det er ikke alltid at det nødvendigvis er noen problem. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. august 2009 Del Skrevet 2. august 2009 (endret) Jeg bruker mitt Tamron 90mm (makro altså) til alt hvor 90mm egner seg. For eksempel portrett. autofokushastigheten er ikke verdens raskeste, men det holder for det meste. I tillegg har objektivet en limit-bryter som hjelper på en del. Endret 2. august 2009 av SKT Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 3. august 2009 Del Skrevet 3. august 2009 Har lyst til å prøve meg på noe makro, men har ikke helt økonomien til ei skikkelig linse enda. Må først få bytta ut kit-linsa på min 400D. Ser at man kan snu et objektiv og sette det forran et annet (zoom) objektiv med en sammenkoblingsring. Jeg har et EF 70-300 F4-5.6 IS USM og 50mm F1.8II objektiv. Kan jeg få den effekten med disse med en billig ring fra ebay? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 så det skal kunne gå ann å bruke en makrolinse til portrettfoto? Det går fint. Jeg bruker selv en Sigma 70mm f/2,8 macro eller en Tamron 90mm f/2,8 macro til portretter. Jeg like sylskarpe portretter med uskarp bakgrunn, men har fått kommentarer på at det blir for skarpt. Porer i huden, ansiktshår og rynker kommer litt for tydelig frem hvis det er sidelys. Det blir ekstra fremtredende med uskarp "myk" bakgrunn. Noe kvinnfolk har reagert litt på. Dette ordnes som sagt lett i Photoshop dersom det blir for mye. Dybdeskarpheten kan bli for liten også. Jeg synes rundt f/2,8-5,6 er passe for portretter. Med f/1,2-2 synes jeg dybdeskarpheten blir for liten for portretter. F.eks at øynene blir skarpe, mens nesetuppen og ørene blir uskarpe fordi de er foran og bak fokusplanet. Jeg liker å ha alt fra nesetuppen til ørene skarpt, mens hår som er 8~10 cm bak ørene må gjerne være litt uskarpe i mine portretter. f/1,2-2 synes jeg passer på større avstander (halvfigur-helfigur) slik at dybdeskarpheten blir større. Lysstyrken er jo genial så lenge avstanden til motivet er stor nok. Har lyst til å prøve meg på noe makro, men har ikke helt økonomien til ei skikkelig linse enda. Må først få bytta ut kit-linsa på min 400D. Ser at man kan snu et objektiv og sette det forran et annet (zoom) objektiv med en sammenkoblingsring. Jeg har et EF 70-300 F4-5.6 IS USM og 50mm F1.8II objektiv. Kan jeg få den effekten med disse med en billig ring fra ebay? Jeg har ikke prøvd det selv, men tror det skal gå bra ja. NB. Vær obs på at de bruker ulik filterstørrelse: 52 og 58mm. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hva heter en slik ring? Hva skal jeg søke etter? Lenke til kommentar
fredstian Skrevet 4. august 2009 Del Skrevet 4. august 2009 Hva heter en slik ring? Hva skal jeg søke etter? reversing ring! Hilsen en som sitter å venter på sin så han får prøvd 24 og 50mm reversert OG fastmontert... Prøvde meg litt på 24mm reversert men håndholt og det er ikke lett! Men morsomt med så mye forstørrelse! Med 24mm havner man på 2,5X forstørrelse og 50mm er vel ca 1:1 om ikke jeg husker feil. Her er forresten litt macro info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå