Skjeggape Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Så da er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365831 det jeg burde skaffe meg ? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Så da er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=365831 det jeg burde skaffe meg ? Var jo det han nettopp sa du ikke burde kjøpe? Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Min feil, jeg leste feil. Finnes det noen objektiver hos komplett.no som går under Makro da? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Faktisk ikke. Ihvertfall ikke som jeg kunne se, men begynner å bli litt sent, så er mulig jeg overså det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Kun denne til Nikon-kameraer. Bruk heller linkene i første innlegg til å finne ut hvor makro-objektiver kan kjøpes. De som er listet opp der har alle skikkelig 1:1 makro-forstørrelse. Da kan du f.eks ta bilder der en humle fyller hele bildet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Vil det være tilstrekkelig å ha 1:1 på makroobjektiv eller er det generelt en fordel med zoom? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 *Abbonere* Vurderer en Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Noen som har erfaring med den? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Vil det være tilstrekkelig å ha 1:1 på makroobjektiv eller er det generelt en fordel med zoom? Jeg tror ikke det er noen zoom-objektiver som tilbyr 1:1 forstørrelse. De fleste zoomer med macro i betegnelsen er bare 1:2 eller dårligere forstørrelse. Om det er nok med 1:2 eller 1:3 kommer an på hva du vil ta bilde av. Blomster og sånn går sikkert greit med 1:2 og 1:3, men små insekter som husfluer og sånt kan bli litt for smått. Vurderer en Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di 1:1 Macro. Noen som har erfaring med den? Jeg liker den godt. Brennvidden passer meg bedre enn Sigma 70mm f/2,8 macro som jeg også har. Tamronen har en skarphet som er i en klasse langt over typiske 18-55 kit-zoomer. Sigmaen er utrolig nok ennå skarpere. Sigmaen er derimot litt mer klønete i bruk. Blant annet kan man ikke snu solblenderen for å spare plass. Begge har ganske rask og presis autofokus når man bruker limiter-bryteren. Når jeg skal ta makro-bilder så bruker jeg bare manuell fokus så det er i andre situasjoner jeg trenger AF. (Portretter etc) Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hører det er en eldre og en nyere versjon av dette objektivet(?) Store forskjeller? Har et tilbud på 2000-ish for et 7 år gammelt. Noe å ta? Lenke til kommentar
arela Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Ja det er ganske stor forskjell på AF micro 60mm og AF-S micro 60mm ifølge de som skal vite slik. Selv har den eldre og er godt fornøyd med den, så den nye AF-S bør være knallgod. Vil det være tilstrekkelig å ha 1:1 på makroobjektiv eller er det generelt en fordel med zoom? Så vidt jeg kjenner til, så finnes det bare et makroobjektiv som er zoom, og det er Nikon micro AF 70-180mm. Den går til 1:1 med tilbehør, men er meget kostbar brukt. edit: ifølge diverse vise personer, så taes de fleste makrobilder i størrelse 1:2 til 1:4, og det stemmer nok godt i mitt tilfelle iallefall. Billigste og beste makro objektiv (og svært populært i USA etc for tiden) er Nikon AI Micro 55mm f/3.5 (ikke den nyere f/2.8 utgaven) Manuelt men det skal være meget bra + at det beholder lysstyrken på nærgrensen, noe moderne makroer ikke gjør. Endret 10. juni 2009 av arela Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Tamron lanserer en 60mm f/2 makro. Kilde Pressemelding Tenk 2-i-1 portrett og makro-objektiv. Hele 10 cm minimum arbeidsavstand er jo også svært bra til å være 60mm makro. Det er bedre enn mange makroer i klassen 50-105mm. Dermed kan det bli brukbart til insektfoto til tross for bare 60mm. Synd den ikke kommer til Pentax Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Tamron lanserer en 60mm f/2 makro. Gammelt nytt.. Edit: Fikset link. Endret 18. juni 2009 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Kommer man 10cm innpå et insekt er vel sjansen rimelig stor for at det stikker av Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Kommer man 10cm innpå et insekt er vel sjansen rimelig stor for at det stikker av Du kan jo ta bilder av myggen mens den suger blod av deg.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Eventuelt snegler Men ser jo ut som et godt objektiv, så det vil nok funke til mye rart. Jeg har kjøpt Sigma 150mm f/2.8, så skal prøve meg på litt insektfoto Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Eventuelt snegler Men ser jo ut som et godt objektiv, så det vil nok funke til mye rart. Jeg har kjøpt Sigma 150mm f/2.8, så skal prøve meg på litt insektfoto Sigma sin 150mm er et MEGET godt kjøp til makro Har hatt det da jeg hadde Canon, og 150mm er genialt til bilder av fluer og andre insekter som er litt sky og redde. Du kommer til å få mange gode øyeblikk med den ja. Andreas Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Håper det Hvordan er det til dråpebilder? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Første innlegg burde vært oppdatert med en liste over korteste arbeidsavstand. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Første innlegg burde vært oppdatert med en liste over korteste arbeidsavstand. Det blir nok vanskelig å få mr.Olsen til å gjøre det, om jeg ikke har forstått feil så er han borte for godt. Men andre her som vet mer enn meg om det. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Moderatorer får vel fiksa det. Eventuelt bare oprette ny tråd.. Hva skjedde med Mr.Olsen? Kan ikke du fikse det da (opdateringa) Simen1? Endret 18. juni 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå