Gå til innhold

Overeksponerte portrettbilder = ”in”?

Anbefalte innlegg

Jeg legger merke til at de som tar portrettbilder og virker å ligge på et høyere nivå enn amatøren når det kommer til lys og kompensering, overeksponerer litt så ansikt og hud blir på en måte hvit. Når jeg tar deres bilder inn i min programvare og skrur ned eksponeringen, blir det mye bedre. Er dette ”in” eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns å merke det at jenter liker å Overeksponere bilder av seg selv fordi det fjerner inperfeksjoner i hud (kviser, rynker, appelsinhud og dobbelhake-folden.) men det jeg tenker på er når de blitser seg selv rett i tryne når dem skal ta nye facebook profil bilder så det er kanskje ikke helt det samme som du tenker på.

Lenke til kommentar

sikker på at det ikke er high-key der skjermen din er for lys til å få med seg detaljene da?

er ikke uvanlig at vanlige skjermer har litt feil innstillinger, og når du skrur ned eksponeringen i ett program vil da detaljene komme fram bedre på din skjerm.

kjører du med maks lysstyrke på skjermen din?

Lenke til kommentar
Syns å merke det at jenter liker å Overeksponere bilder av seg

Jepp, dette er helt typisk.

Utrolig frustrerende når man som fotograf kanskje bruker en time på å finpusse et godt eksponert bilde og er superfornøyd, og så liker modellen i 3 av 4 tilfeller varianter der man bare har brukt 10 sekunder til å skyve brightness/contrast over i det hinsidige uten noe som helst mer fiksing, hehe.

Men sånn er det jo generelt; de fleste (jenter ihvertfall) liker bilder der de ikke ligner noe særlig på seg selv i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Virker som om trådstarter klarer å få fram flere detaljer ved å justere ned lysstyrken, dette tyder jo på at utbrentheten kun er bildet på hans skjerm.

Jeg tror ikke det. De aller fleste bilder som jeg ser på min skjerm, både kommersielle og vanlige bilder tatt av folk flest, ser flotte ut med riktig eksponering. Mens i noen få tilfeller, kun fra en og samme fotograf, er bildene overeksponerte i forhold til de fleste andre jeg ser. :) Stilen er oftest svak kontrast og overeksponering, og nedjustering av farger/saturation.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det. De aller fleste bilder som jeg ser på min skjerm, både kommersielle og vanlige bilder tatt av folk flest, ser flotte ut med riktig eksponering. Mens i noen få tilfeller, kun fra en og samme fotograf, er bildene overeksponerte i forhold til de fleste andre jeg ser. :) Stilen er oftest svak kontrast og overeksponering, og nedjustering av farger/saturation.
Vær sikker på at skjermen din er kalibrert likevel. F.eks. er dette bildet et highkeybilde, og er ikke utbrent (selv om det har helt hvit bakbrunn). Om det ser slik ut på skjermen din, er det skjermen din som er problemet...

Btw - det er ikke jeg som har tatt bildet.

Lenke til kommentar

Hva vil det egentlig si at et bilde er overeksponert, og hva er riktig eksponering? Overeksponert høres ut som en absolutt teknisk beskrivelse som antyder en feil på bildet, og det skal lite til før man leker bildepoliti i smaksdiktatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...