Gå til innhold

Bytte ut logitech z-5500 med hifi anlegg?

Anbefalte innlegg

JBLene har fått bra kritikk de. Tror ikke du vil bli skuffet. Pene å se på skader heller ikke.

Bruk ett vanlig vater, holer i massevis. Hvis du ikke har ett laservater da, alltid kult med gadgets :)

H/K forsterkere er jo kraftbomber, så det var ett bra valg.

HDMI kabler: Det selger sa var bare piss, både med kabler fra samme produsent, og at man MÅ ha dyr kabel for lyd og bilde. De billige kabelene skal funke bra nok på korte strekk, men de varer kortere og sitter dårligere i kontaktene. Og når du bruker 15.000,- på ett anlegg, så ødelegges etter min mening kvalitetsfølelsen litt hvis man bruker kabler som der og føles dårlige ut. Har selv 3 typer HDMI kabler, noen som koster maks 7-800,-, 1 som kostet 400 og en slik billig en som jeg fikk graits. Har ikke sett forskjell på dem. Men kvalitetsfølelsen på fra den billige og til de andre er stor.

Du kjøper liksom ikke en Ferrari, og stikker på Torshov Bilrekvesita og kjøper clip-on spinners :) (Hvis du ikke har veldig god humor da :) )

Og når du kjører i gang anlegget, husk at enkelte høytallere trenger innspillings tid. Så hvis du kjører romkorrektsjon, gjør denne jobben omigjen om ett par måneder når de er ferdig innspilt. Innspillingstiden varierer fra produsent til produsent. Mine Klipsch trenger vist flere hundre timer. Innspillingstiden er mest for å få myket opp gummiringen rundt elementet, det som beveger seg når de spiller.

Håper du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, kvalitetsfølelsen er annerledes en på de billigere, så var vel greit.

Okay, skjønner. Tenkte å sette høytalerne til å spille variert musikk hver dag jeg er på skolen, i hvertfall en liten stund. Hvor høyt burde jeg spill når jeg er på skolen og er det "farlig" å teste de med litt kraftig lyd til å begynne med( for å teste, selvsagt ikke helt vilt høyt)?

Dette står sikkert i bruksanvisningen til forsterkeren, men siden jeg har hørt forskjellige varianter så spør jeg her. Når jeg skal kjøre romkoreksjon, nøyaktig hvor burde microfonen plasseres? Burde den plasseres ca der ørene mine er når jeg sitter i sofaen eller noe over? ( Leste om en som sadde microfonen på hodet mens han satt i sofaen).

Tror jeg blir fornøyd, får også 15-20 Blu-ray filmer før rett før jul, så da blir det juleferie i Full HD :p

Tror du veggfestene på Clash Olson er greie?,( Til TV)

Lenke til kommentar

Leste at gutta i Hjemmekino bladet satte Klipsch sine high end høytallere til 139.000,- til å spille 114 dB over flere netter for å spille dem inn. Så jeg tror ikke nivået har noe å si.

Men hørte en annen si at man skulle ha noe Sting type musikk på lavt volum over natten, men dette var for å spille inn en kabel. Så her er det mye rart ute å går.

Bare bruk dem helt normalt så går det av seg selv. Det er ikke sikkert du vil merke noe forskjell i det hele tatt.

Målemicrofonen skal være i ørehøyde. Bose er smarte her, og har lagt ved hodetelefon med microfon slik at man putter dem på hodet. Jeg holder den rett foran fjeset når jeg gjorde det. Noen cm hit og dit gjør nok ikke så stor forskjell.

Hvis du syntes vegg festene til Clas ser stødige ut, så kjør i vei, ikke noe problem.

Lenke til kommentar

De fleste høyttaler elementer er ganske stive når de er nye. For å gi skikkelig slaglengde uten å deformeres må de derfor mykes opp. Det anbefales altså og ikke presse de for hardt i starten. Hvor høyt man kan spille avhenger av høyttalermodell, men en bør hvertfall være svært påpasselig på at lyden ikke "vrenger".

Etter en kort oppmykingsfase kan man begynne å presse de hardere. Høyttaleren er da ikke på langt nær innspilt, men dette skjer jo mye fortere når elementet beveger seg masse. I løpet av innspillingsfasen vil lydkarakteren endre seg, i noen tilfeller svært mye. Hvor lang denne fasen er avhenger også på modell, men det er ikke uvanlig å bruke noen hundre spilletimer.

Angående romkoreksjon bør du gjøre dette både før og etter innspilling. Det skader på ingen måte å gjøre det før, og gir da riktigere lyd under innspillingen. Helt sikkert er det hvertfall at du må gjøre det på ny etterpå, når lydkarakteren har endret seg.

Lenke til kommentar

Okay, så det er altså ikke noe fasit svar på innspilling. Da kjører jeg de på relativt lavt volum til å begynne med for å myke de opp, så kan jeg øke på litt etterhvert. Kan gjerne la de spille hver dag når jeg er på skolen, har ingen naboer å ta hensyn til. Forsterkere har vel ikke noe problemer med å yte over lengre tid?

Da kan jeg ta å sette meg dypt ned i sofaen og ha microfonen på hodet! Gjør vel ikke noe om man er i rommet om man er stille? En slik romkoreksjon tar vel ikke så lang tid, så det kan jo gjøres etter hvert som inspillingsprossessen beveger seg oppover mot innspilt. Er det noen typiske instiller som burde endres på når man setter opp en ny Forsterker?

Igjen, takk for all hjelp. Gleder meg til å se en Blu-Ray film på det nye systemet;)

Lenke til kommentar

Noen høyttalere spiller ganske kunstig, eller direkte dårlig før innspilling, men endrer karakter til det bedre i løpet av innspillingsfasen.

Om du ikke er misfornøyd med lyden ut av eksen, er det igrunnen ingen vits å haste med å få unnagjort innspillingen. Når du har spillt en 20-30 timer på talenivå+ kan du begynne å bruke høyttalerne normalt, så lar du innspillingen være en naturlig del av den daglige bruken.

Forsterkere har ingen problem å yte over lengre tid, men pass på å gi pusterom. Ikke la den stå trangt eller innelukket i et skap.

Når det gjelder romkorrigering bør du absolutt være til stede. Når du utfører testen skal rommet være mest mulig likt slik det er under bruk. Det skal også nevnes at den automatiske korrigeringen er langt fra perfekt, og ofte gjør feil. Det kan i etterkant være lurt og:

*Skjekke delefrekvensen til subwoofer (oftest optimalt med 80Hz)

*Skjekke volumet til de forskjellige kanalene. Ofte kan kan center eller bakhøyttalere være noe tilbakelent. Finn frem en snutt med nye lyd fra alle kanaler, og hør etter om du synes noe mangler.

For mer kontroll på frontene kan du bruke de to kanalene som ikke er i bruk til bi-amping.

Bruk også litt tid på plassering av høyttalerne, spesielt frontene og subwoofer. Prøv med forskjellig avstand til veggen. Test med og uten faseplugger i bassportene. Om du har høyttalerne nær hjørner kan du teste med avstand fra hjørnene. Subwooferen vil gjerne stå i hjørnet. Alt dette må du neste bare lytte deg frem til, men det er ofte store forskjeller.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Okay, takk for hjelpen.

Har fått mange gode tips i denne tråden, lurer ikke lenger på noe spesielt, så da gjenstår det bare å prøve seg frem litt. Kan komme med tilbakemeldinger i denne tråden om en ukes tid da når jeg har fått testet og prøvd litt.

Lenke til kommentar

Er klar over at dette blir en dobbeltpost, men la gå.

Har nå skrudd ned de forrige høytalerne og sparklet og flekket hullene, ble veldig greit.

Kjøpte meg et veggfeste fra Vogel i går, et enkelt et uten mulig het for verken tilt eller noe slikt, men det har jeg ikke behov for. Veggfestet kan ha tv opp til 50" og holder hele 70kg, så det skulle absolutt være godtkjent.

Saken er den at jeg er litt usikker på hvordan jeg skal feste det. Rommet mitt har stående trepanel. Har kikket på noen bilder som ble tat mens vi pusset opp og ser at ingen av stenderne i nærheten av der tven skal henge.

Vil det gå å feste veggfeste rett på trepanelet? Tven veier 22kg og jeg kan feste veggfestet slik at det blir skrudd fast i hele 5 stående bord/planker. Hvordan treskruer anbefaler dere isåfall og bruke og er det noen andre løsninger? De medfølgende skruene var utrolig lange og må skrus inn med skiftenøkkel i borret hull. Tenkte kanskje det ville være bedre med treskruer man kan skru inn med drill.

Lenke til kommentar

Det skal funke bra nok det. Tre er tre, og funker alltid meget bra til festing.

Bare pass på 2 ting. Skru til skruene sitter, men ikke ta i mere da, slik at de drar seg løst. Hvis du bruker batteridrill, sett på momentet på den (det er da tall på en ring rundt fronten, sett denne halvparten, hvis skruen da ikke går helt inn, sett den høyere til den gjør det, men ikke på borr regnet)

Det andre er, bruk ekstra mange skruer for sikkerhets skyld.

Men er veggen bygd forskriftsmessig, så skal det være stender for hver 60 cm, så du burte ha mulighet for å i hvertfall treffe 1. Bruk knokene og bank på veggen, da burte du høre når du treffer en stender.

Husk å teste festet før du henger opp TVen, dra litt i det osv. Syntes du det sitter litt uffent, så sett flere skruer. Eller skaff gips anker av typen som man borrer ett 10 mm hull og dytter i gjennom ett metal anker som setter seg på tvers og bruker ett mye større areale til å fordele trykket.

Men jeg tror det skal hold ei massevis med 4-6 skruer (med ikke altfor tette gjenger). Tre er ett herlig matriale å jobbe med, spesielt når nesten alt om dagen er gips.

Lenke til kommentar

Da har deg gått noen dager og jeg har blant annet hatt en hjernerystelse og ta hensyn til, så har ikke gått like fort som jeg håpet på. Tven henger fint på veggen og jeg har festet en modifisert list til å skjule kabler. Har akkurat pakket ut høytalerne som jeg hentet tidligere i dag. Håpet på å ha de oppe i kveld, men det har jeg lagt på is, vil gjøre ting skikkelig med en gang, slik som å feste kabler langs vegg osv.

Har dere noen tips å komme med i forbindelse avisolering/Festing av høytalerkablene?

Er også litt usikker på hvilken på hvilken side av bakhøytalerne som skal vende " inn mot hverandre". Skal fesk diskantelementet være nærmest meg i sofaen eller omvendt? Se vedlagt bilde av bakhøytaler.

ES10CHsm.jpg

Endret av Nauz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...