Beges Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Hei. Dette er skkert en enkel nøtt for de fleste, men jeg greier ikke forstå den. Opg 7.06 i RST om noen lurer. a) Finn akselerasjonen til A før og etter B har truffet gulvet. Akselerasjon før: 0,4 m/s^2 - Akselerasjon etter: -1,2 m/s^2 b) Bestem friksjonstallet mellom bordet og kloss A. c) Bestem snordraget før loddet treffer gulvet. Hjelp hadde vært veldig velkomment! Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Flate, er på slutten av kap. 5/begynnelsen i kap. 6. Anyway, kanskje ikke til så mye hjelp, men se på dette: Tips til oppgave 7.06 Endret 8. november 2008 av Trussl Lenke til kommentar
hli Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei. Dette er skkert en enkel nøtt for de fleste, men jeg greier ikke forstå den. Opg 7.06 i RST om noen lurer. a) Finn akselerasjonen til A før og etter B har truffet gulvet. Akselerasjon før: 0,4 m/s^2 - Akselerasjon etter: -1,2 m/s^2 b) Bestem friksjonstallet mellom bordet og kloss A. c) Bestem snordraget før loddet treffer gulvet. Hjelp hadde vært veldig velkomment! b) friksjonstallet µ=R/U (U er normalkraften som virker på kloss A fra bordet, R er kraften påført på klossen mot klossens fartsretning av friksjon) U=-G G=mA*g der g er tyngdens akselerasjon, dvs 9.81m/s2 G=-U=2.6kg*9.81m/s2=~25.5N vi vet at når det kun er R som virker på klossen (dvs etter kloss B har truffet gulvet) gir dette en akselerasjon på -1.2m/s2 R=mA*-1.2m/s2 R=~-3.1N µ=R/U=(3.1/25.5)=0.12 Godt mulig jeg har gjort noen feil her. c) Vil ikke snordraget tilsi den kraften som virker på kloss A i fartsretningen? dvs. den kraften som trengs for å oppheve kraften utført av friksjon+kraften som trengs for å akselerere klossen med 0.4m/s<sup>2</sup> I så fall: S+R=m>A*0.4m/s2 S=2.6kg*0.4m/s2+3.1N=~4.1N Endret 8. november 2008 av hli Lenke til kommentar
Beges Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Takk for hjelpen, Hli! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå