Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Starter PC-en, svart skjerm (oppdatert)

Anbefalte innlegg

Nytt spm: Skal det i det hele tatt gå ann å starte PC-en mens BIOS-batteriet (eller hva det heter) ikke sitter i? Jeg prøvde det nå, og den starter på akkurat samme måte, og fortsatt med svart skjerm. Kan jeg nå bare bekrefte at det er HK som er ødelagt?

Ser at det er veldig mange som har problemer med svart skjerm ved oppstart. Det fikk jeg også når jeg skulle starte PC-en i dag. Har en liten mistanke om at det er Windows Update som har skylden, ettersom den ba meg skru PC-en helt av når jeg skulle avslutte i går, slik at den kunne innstallere Windows Media Format 9.5 (tror ihvertfall det var det det het). Og når jeg skrudde på igjen i dag tidlig funket den som sagt ikke. Skjermen får null signal. Synes dog at det er litt rart om en oppdatering kan ødelegge PC-en slik.

Har prøvd masse feilsøking. Resette cmos, prøvd en annen harddisk, byttet plasseringer på RAM. Har ikke andre RAM-brikker å prøve med, men har prøvd å ha i bare én og én om gangen. Prøvde også å ta ut begge brikkene og starte uten RAM, og PC-en starter helt likt da også.

Det kommer ingen lyder når jeg starter, verken med eller uten RAM-brikkene. Men husker ikke om det kom noe pip før når alt funka heller da, hehe.

Tastatur og mus lyser det ikke i.

Prøvde nå også å starte uten skjermkort. Det samme skjer, og det kommer heller ingen piping.

Regner med at jeg bare må kjøpe nytt hovedkort, selv om jeg ikke kan skjønne at det bare skal bli ødelagt slik over natta, eller av en Windows Update.

Som sagt har jeg sett mange andre med lignende problemer, og få har kommet godt ut av det. Men hadde håpet at noen kanskje kunne hjelpe allikevel.

På forhånd takk.

Endret av GW
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nytt spm: Skal det i det hele tatt gå ann å starte PC-en mens BIOS-batteriet (eller hva det heter) ikke sitter i? Jeg prøvde det nå, og den starter på akkurat samme måte, og fortsatt med svart skjerm. Kan jeg nå bare bekrefte at det er HK som er ødelagt?

Ja, normalt skal det gå fint å starte uten CMOS batteri, men POST stopper ved en melding på skjermen omtrent slik: "CMOS checksum error - Defaults loaded". Dvs. at sanntidsklokka og BIOS tilbakestilles til fabrikkinnstillinger.

Det ser opplagt ut som at hovedkortet er ødelagt ja, dessverre. At det skjer i fbm. Windows Update er nok en ren tilfeldighet. Det er jo forsåvidt naturlig at man tenker slik, men det skal ikke la seg gjøre å produsere en hardwarefeil på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...