Steinar86 Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Det er sant det. Men man hører jo så mye om dette finanskrise greiene. Vet ikke helt hva man skal tro på, men personlig tror jeg det ikke er så ille som man skal ha det til. Noen som har noe å anbefale til en som vil prøve seg å platform? Type kurs, firmaer, kontaktpersoner? Fordel å kjenne noen? Setter pris på all informasjon jeg får og finner. Takk på forhånd Hvordan jobb ser du egentlig for deg at du ønsker å jobbe i offshore. Har du interesse for drilling eller produksjon, Rov eller catering..=D Vil du offshore bare for å jobbe offshore? Er jo en del forskjellig du kan jobbe som. Jeg er utdannet elektrikker, og har en del kurs innenfor det faget. Blant annet vært med på første miljømerede huset i norge. Vært med på sykehjem, svømmehaller, industribygg, lagerbygg, nybygg og service. Grunnen til at jeg vil ofshore er for å utvide horrisonten, prøve noe nytt og spennende. Få litt mer livs og jobberfaring. Så det beste for min del hadde vært å fortsette innen yrket mitt, men boring/drilling kunne også vært aktuelt for å prøve noe nytt og spennende=D Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Jeg er ikke 100% oppdatert men sånn som det virker for meg er det i drilling det er behov for folk. Trur at blant trikkere og mekanikere så velger selskapene fra øverste hylle og er nøye med hvem de velger. Der trenger de virkelig folk som kan jobbe alene, finne kreative løsninger, og som kan fikse alt fra en kaputt kaffekoker til en feil på en krane. Grunnen til at det er et krav om fagbrev i feks mekanisk og elektro er at de ønsker å ha noen form for krav til personellet. Så tenker de at folk med et fagbrev har jo da jobbet 2 år iallefall og kan sikkert litt forskjellig. Vil ikke påstå at du har den store bruken for din fagbrevkompetanse i drillingen. Det jeg legger merke til er at selskapene setter større krav til folk. De ønsker "unge" mennseker som ønsker å jobbe hele livet offshore og ta videre utdannelse. Fagskole eller petroleumsingeniør. De annser en uten en petroleumsutdannelse eller uten ønske for videre utdanning som en plugg i systemet. Da blir du stående å stange enten på dekk, på flooren eiller i pumperommet. Kan ta med kravene til stillingene for borepersonell i Transocean: Borepersonell Kvalifikasjoner: - Boresjefer med boreteknisk fagskole, minimum 2 års erfaring i stilling - Borere med boreteknisk fagskole, minimum 2 års erfaring i stilling - Assisterende borere med boreteknisk fagskole, minimum 1 års erfaring i stilling - Tårnmenn med påbegynt boreteknisk fagskole, minimum 1 års erfaring i stilling - Boredekksarbeidere med påbegynt boreteknisk fagskole Kommer ingen vei kun med borekurset idag... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Ikke at det har noe med tråden å gjøre, men uten amerikanerne hadde vi ikke hatt mye til oljeindustri i Norge. De lærte opp Statoil og de norske selskapene, som jo fikk masser av tildeninger fra Staten senere. Likevel har alle tjent grassat med penger og vi har fått en meget ensporet økonomi. Er vel ingen tvil om at Lofoten snart blir åpnet heller, nå som produksjonen faller for hvert år. Miljøorganisasjonene må dessverre gi opp og kan instille seg på det først som sist. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Skjønner ikke hva det kommer av at du ønsker å fortelle at vi ikke hadde klart å bygd opp olje norge uten amerikanerne for? Way off topic. Sett på serien på nrk igår eller noe? Men når det gjelder framtiden til olja er det vel ikke noe å bekymre seg for. Hvis det endelig kommer noe brukbart alternativ drivstoff så vil det ta evigheter før alle land klarer å være med på den teknologien. Hvor mange i Kina feks kjører nye hybrid biler. Å olje brukes jo til så mye annet en drivstoff også. Er enig at åpning av nordområdene bare er et tidsspørsmål. Tror det kommer til å skje fortere enn det mange forventer. Men syns det er bedre at Norge klarer å øke olje/gass utvinning da vi gjør det mye mer forsvarlig og miljøvennlig enn andre land. Lenke til kommentar
Alexal Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Har lest litt og funnet ut at Olje- og gassbransjen offshore Tjener ca Renholder: snittlønn 625.000.- Oljearbeider snittlønn: 809,000.- Arbeidstid offshore vanligvis 2 uker arbeid med 12 timers dager, så fire uker fri. (2008) Fant dette på jobbfeber Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. februar 2009 Del Skrevet 25. februar 2009 Har lest litt og funnet ut at Olje- og gassbransjen offshoreTjener ca Renholder: snittlønn 625.000.- Oljearbeider snittlønn: 809,000.- Arbeidstid offshore vanligvis 2 uker arbeid med 12 timers dager, så fire uker fri. (2008) Fant dette på jobbfeber Og dette er sterkt overdrevet.. Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Offshore arbeidere tjener egentlig mindre enn folk på land gjør! Tenker da på mekanikere siden jeg kjenner til dem best.. Jobber selv i StatoilHydro ( Statoil som det heter igjen nå ). Jobber da på landanlegg, men har en far som jobber offshore.. Han tjener mindre enn mange av mine kollegaer som jobber på land, men så får han mye tillegg som drar seg med på årslønna, og som da høres så ekstremt ut.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 Grunnløna kan være lågare offshore enn onshore, litt avhengig av ansiennitet, det er på overtid og kurs ein kan tene godt offshore. Det kan du sjølvsagt på land og, men ikkje med like gode satser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå