E}{IT Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Å ta et bore brønn kurs er som å spille lotto for noen. De finnes utrolig mange plasser man kan ta et bore brønn kurs idag. Vil vell si at kun 2-3 av disse plassene er nogenlunde seriøse. De fleste ligger nok i stavanger/Bergen. Det ligger et krav ute nå blant firmaene der du må ha et fagbrev ved siden av borekurset for å få jobb. Noen praktiserer dette knallhardt noen litt mindre. Der et mekanisk fagbrev stiller høyest så elektro så byggfag. Maersk drilling er feks helt nazi på dette kravet. Kravene endrer seg jo litt ettersom etterspørseln. Vil påstå at vi går inn i noen nedgangsår nå selv om riggene har lange kontrakter. Så dermed vil gjerne kravene til i ansettelsene være enda høyere. Når jeg gikk bore & brønn kurs var vi 40 elever i klassen min. 9 Hadde fagbrev, oss andre hadde ikke så mye. Noen hadde jobbet på rema 1000 feks. Gikk ut med 6ere i alle fag. Da vi var ferdige fikk 9 stykker tilbud om intervju hos et selskap. Alle i klassen hadde sikkert søkt hos rundt 10 selskaper. De 9 stykkene var de med fagbrev. Kun 1 av de fikk jobb. Han hadde vært mekaniker i 9 år og hadde fagbrevet. Så ved endt kurs fikk 1 person av 40 stykker jobb. Dette var i en oppgangsperiode der vi hver dag leste at det trengtes 1000 stykker her og der. Å komme seg offshore er ikke en dans på roser... Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 ok takk for svar.... Men hører fortsatt at noen sier det er " lett " å komme seg ut bare man har sikkerthetskurset ++ ..... Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Dere kommer aldri ut der uten fagutdanning. Norsk oljebransje forbereder seg på kutt og nå nylig ble 340 stillinger kuttet på plattformer i Statoil - ifølge oilinfo.no link Hva med å innse realitetene? Endret 19. desember 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) Til StatoilHydro kjem du neppe utan fagutdanning og helst erfaring på området, det er for kontraktørene og boreselskapene det er størst sjanse. Dei 300 stillingene du nevner er ikkje bestemt endå, heller ikkje når det blir. Ellers trudde eg det var snakk om 6-700. Edit: Der kom lenke ja. Det er forresten 58+-ordningen som fører til dette kuttet, ingen mister jobben. Det kan godt være mogeleg å få jobb i SH etter denne integrasjonen. Endret 19. desember 2008 av Zeph Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 (endret) ok takk for svar.... Men hører fortsatt at noen sier det er " lett " å komme seg ut bare man har sikkerthetskurset ++ .....Tenk å si det. Skjønner ikke hvem disse folkene kan være. Jobber de offshore? Mange kan ha flaks og komme seg ut. Ja det finnes folk som har jobbet som barnehageonkler og kommet seg ut. Det har som oftest vært tilfeldigheter, kanskje de kjente noen eller at de klarte å overbevise rett person. Endret 19. desember 2008 av E}{IT Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Du må jo ha eit snev av interesse og kompetanse. Ein barnehageonkel kjem seg ikkje ut utan større mengder opplæring, gjerne skule. Det kan nok gå på bekjentskap i mindre selskaper, men i dei store er det lite av. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Helt enig zeph. Oljebransjen forsøker og er i en fase der de setter høyere krav til kompetansen til folk enn det de gjorde før. Da kunne du finne alt mulig slags folk der ute som kun hadde et sikkerhetskurs. Er ikke mulig å fortsette slik med de kravene de setter til sikkerheten. Ville bare poengtere at det idag kun finnes enkelte svæææært få tilfeller der folk uten no større bakgrunn enn et sikkerhetskurs/borekurs kommer seg offshore. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 Det er jo og snakk om kva jobb ein skal til med. Du har jo for eksempel kokker, reinhaldsarbeidere og sånt offshore og, ikkje kun dei som jobber med store ventilar og røyr. Før tok dei inn alt, men det er ganske mange år sidan no. Innanfor enkelte fagområder kan det være ganske vanskeleg å få seg jobb. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 mhm, det som er så trist er at det fortsatt snakkes i at " det er så lett og komme seg offshore" , "null stress ute på jobb", osv osv. Å kursleverandører håver inn penger på folk som drømmer om lykken offshore. Betaler 80 000kr for et papir som ikke egentlig hjelper dem noen vei Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. desember 2008 Del Skrevet 19. desember 2008 mhm, det som er så trist er at det fortsatt snakkes i at " det er så lett og komme seg offshore" , "null stress ute på jobb", osv osv. Å kursleverandører håver inn penger på folk som drømmer om lykken offshore. Betaler 80 000kr for et papir som ikke egentlig hjelper dem noen vei Ja, jeg tror det er mye lureri der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 20. desember 2008 Del Skrevet 20. desember 2008 (endret) Jeg tror at det der "gull og grønne skoger" filosofien noen drømmer om, og at det er "kjempelett å komme seg ut" bare er noe som henger igjen fra gamle dager. Det er ikke slik lenger at hvem som helst kan komme ut, uten at de virkelig trenger deg. Vel det finnes sikkert solskinnshistorier. Og veldig mange har flaks, og mye er tilfeldigheter. Kjenner en som monterer møbler som fikk en tur offshore da de trengte å møblere kontorer. Det ble en tur og to, men så var det slutt. Typisk ting som får alle til å tro at det er en dans på roser. Har sagt det før, men kan si det igjen: det er INGEN som betaler dobbelt så mye for dobbelt så lite arbeid! De som måtte mene dette lever i et skyslott eller vet tydeligvis ikke hva de prater om. Hva man evt. måtte tjene avhenger stort av hva man gjør. Klart en plattformsjef håver inn en del mer enn forpleinings personell. Har du ingen relevant utdanning, i tillegg til ikke å jobbe i riktig firma (les: kontraktør eller andre under offshore industrien) så er sjangsene for å havne i nordsjøen ikke tilstede Endret 20. desember 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg har ikke relevant utdanning, ikke fagbrev osv. Jobber i et oljeservicefirma med SH som største kunde. Er landbasert (dvs. jobber på land, men reiser offshore når det trengs) og har vært 100 døgn offshore i 2008 og sitter i skrivende stund i nordsjøen og gjør ikke en dritt på julaften. Kom ut i går og reiser sannsynligvis hjem på fredag. Jeg fikk jobben pga jeg kjente noen i det firmaet jeg jobber i. Jeg har i tillegg skaffet en kamerat jobb samme plassen. Ble også tilbudt fast offshore jobb tidligere i år, men takket nei pga. jeg trives i denne jobben. Poenget mitt er at det hjelper veldig å kjenne folk i bransjen og at du som person er flink i jobben, viser interesse osv. En annen mulighet er å få seg relevant utdanning/kurs/erfaring. Kranførerkurs f.eks. det trenges alltid kranførere offshore. Kokk, man må alltid ha mat offshore. Renholdsarbeider, de trengs også alltid uansett. Men så har du de som trengs lenger utdanning som innen boring, logging, geologi, kjemi og prosess, mud og retningsborer. Fagbrev er alltid positivt og vil som regel alltid hjelpe. Har du en av disse to punktene vil jeg si du har gode muligheter for å få jobb offshore. Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Hei. Ny på forumet, og her kommer første innlegg. Jeg er også en av de mange som ønsker å søke lykken i nordsjøen. Eller rett og slett, oppleve og prøve noe som er litt nytt og spennende. Har lest en del rundt på nette, og det er vistnok ikke så lett i disse dager. Hører mye snakk om dette med fagbrev, og kanskje noen her vet hvordan man kommer igang, hva og hvilke type kurs som heli velt/hms etc man trenger. Jeg har pr i dag fagbrev som elektrikker, med 5 år bak meg. Har også kurs i varme arbeider, førstehjelp, personløfter kurs, arbeid på/ved spenningsførende deler. Kan også vise til svært lite fravær, og 2 år som talsmann/tillitsmann i firmaet. Det jeg da lurer på, er mine muligheter for å komme offshore? Hva slags kurs burde man ta, og hvor burde man ta disse kursene? falck nutec? bergen? oslo? Noen tips/råd til hvilke firma man kan søke seg til, som pr dags dato trenger fagpersonell? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Til deg over her, så kan de store kuttene komme om ett år om oljeprisen holder seg rundt 40-60 dollar. Norsk olje er i solnedgangen av sitt liv. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Krisen er ikke så voldsom. Og norsk olje forsvinner ikke pga den lave oljeprisen. Riggene våre har kontrakter fram til 2012-2014. Så vi lever livets glade dager uten noen som helst bekymring for kutt eller oppsigelser. Så klart er situasjonen den samme eller verre som idag i 2014 så kanskje det blir litt problemer. Men så er det tross alt 5 år til. Å ting skjer på 5 år. Oljeprisen gikk fra 150 -40 dollar på 1/2år så hvorfor kan den ikke gå opp igjen på like kort tid. Lenke til kommentar
Steinar86 Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det er sant det. Men man hører jo så mye om dette finanskrise greiene. Vet ikke helt hva man skal tro på, men personlig tror jeg det ikke er så ille som man skal ha det til. Noen som har noe å anbefale til en som vil prøve seg å platform? Type kurs, firmaer, kontaktpersoner? Fordel å kjenne noen? Setter pris på all informasjon jeg får og finner. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Oljeprisen var i sommar i år nesten oppe i 200 kroner per fat. Det går så mykje opp og ned, ein nedgang som dette er ikkje stort å bekymre seg for. Det skal bli ekstreme tilstander før dei ikkje går i pluss. Lenke til kommentar
E}{IT Skrevet 11. januar 2009 Del Skrevet 11. januar 2009 Det er sant det. Men man hører jo så mye om dette finanskrise greiene. Vet ikke helt hva man skal tro på, men personlig tror jeg det ikke er så ille som man skal ha det til. Noen som har noe å anbefale til en som vil prøve seg å platform? Type kurs, firmaer, kontaktpersoner? Fordel å kjenne noen? Setter pris på all informasjon jeg får og finner. Takk på forhånd Hvordan jobb ser du egentlig for deg at du ønsker å jobbe i offshore. Har du interesse for drilling eller produksjon, Rov eller catering..=D Vil du offshore bare for å jobbe offshore? Er jo en del forskjellig du kan jobbe som. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 Krisen er ikke så voldsom. Og norsk olje forsvinner ikke pga den lave oljeprisen. Riggene våre har kontrakter fram til 2012-2014. Så vi lever livets glade dager uten noen som helst bekymring for kutt eller oppsigelser. Så klart er situasjonen den samme eller verre som idag i 2014 så kanskje det blir litt problemer. Men så er det tross alt 5 år til. Å ting skjer på 5 år. Oljeprisen gikk fra 150 -40 dollar på 1/2år så hvorfor kan den ikke gå opp igjen på like kort tid. Oljedirektoratet er alltid overoptimistiske i prognosene sine. Men vi får nå se. Hvilke kontrakter er det snakk om her? Bygging? Leting? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå