Vidar_K Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei alle dåkk som har erfaring fra eller kjennskap til Offshore-bransjen, Norges lille Klondyke! Har et kjapt og relativt enkelt spørsmål ang mine sjanser for å få seg jobb ute i nordsjøen. Lister opp kort om mine erfaringer/skole: - 26 år bor i Bodø med samboer - Bachelor i Sosialt Arbeid (sosionom) - Jobbet som stuer i 3-4 år, en jobb med mye sikkerhetsfokus - Kurs som Loadmaster, Pushback ++ Det var helt kort om meg. Det som er tingen her er at jeg tenkte gjøre et ærlig forsøk på å få meg jobb i Nordsjøen. Har skjønt at man må ha sikkerhetskurset, og mange sier at man også bør ha Bore- & Brønnteknikk-kurs. Dere som har peilig - Har jeg med mine forutsetninger en reell sjans til å komme meg ut eller er det å bruke penger på sikkherhetskurs OG b&b-kurs bare bortkastet... Da er det åpen linje så bare fyr løs!! Vidar Endret 8. november 2008 av Vidar_K Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Sånn generelt så er det eneste påkrevde kurset som du sier offshore-sikkerhetskurs (heli-velt,hms etc..). I tillegg er det et par nettbaserte teorikurs man trenger, husker ikke helt i farten hvilke (SJA, HMS..). Dette er somoftest noe man får gjennom arbeidsgiver uansett. edit: ja, før man reiser offshore trenger man godkjent offshore-legeattest også Men dette kommer helt an på hva man skal drive med såklart. Jeg sitter inne i kontrollrommet og derfor holder dette for meg. Annet arbeid kan kreve andre kurs også. Bruke penger på et slikt kurs er, i første omgang, bortkastet spør du meg. Nå vet jeg ikke riktig hva er slikt kurs koster (f.eks hos Falck Nutec) men ofte er dette noe man får gjennom arbeidsgiver hvis man skal jobbe offshore. Skal du ta kurset privat, så mistenker jeg at kurset koster ganske mye Klart du har ikke akkurat den utdannelsen som skriker offshore arbeid, men det er all slags type jobb offshore, fra kantinemedarbeidere til hms-ansvarlig/sykepleier. Tror det har mye med hvilke kanaler man går gjennom og om man klarer skaffe seg "riktig" arbeidsgiver (Er desverre ikke slik at de enkelte plattformer lyser ut stillinger på nav ). Endret 8. november 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
Vidar_K Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Sånn generelt så er det eneste påkrevde kurset som du sier offshore-sikkerhetskurs (heli-velt,hms etc..). I tillegg er det et par nettbaserte teorikurs man trenger, husker ikke helt i farten hvilke (SJA, HMS..). Dette er somoftest noe man får gjennom arbeidsgiver uansett.edit: ja, før man reiser offshore trenger man godkjent offshore-legeattest også Men dette kommer helt an på hva man skal drive med såklart. Jeg sitter inne i kontrollrommet og derfor holder dette for meg. Annet arbeid kan kreve andre kurs også. Bruke penger på et slikt kurs er, i første omgang, bortkastet spør du meg. Nå vet jeg ikke riktig hva er slikt kurs koster (f.eks hos Falck Nutec) men ofte er dette noe man får gjennom arbeidsgiver hvis man skal jobbe offshore. Du må ihvertfall virkelig vite at arbeidsmulighetene øker, for jeg mistenker at kurset koster ganske mye Klart du har ikke akkurat den utdannelsen som skriker offshore arbeid, men det er all slags type jobb offshore, fra kantinemedarbeidere til hms-ansvarlig/sykepleier. Tror det har mye med hvilke kanaler man går gjennom og om man klarer skaffe seg "riktig" arbeidsgiver. Takk for svaret... Ser for meg en jobb på dekket f.eks og ikke nødvendigvis i boringen. Har jo som sagt endel erfaring fra flyhadling og bruk av tungt utstyr så må jo kunne brukes til noe... Har du noen tips om hvem/hva/hvor som kan kontaktes? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Det finnes utallige firmaer og rekrutteringsbyråer for oljebransen. Kommer ikke på så veldig mange i farten, men f.eks bis-industrier og ipass er to eksempler. Det er dessuten mange tråder om akkurat dette på forumet, så hvis du bruker søk-funksjonen tror jeg du finner flere plasser å begynne å lete. Et annet tips kan være å ta turen innom oljemesser. Det var nettopp en messe i arenum (Bergen) hvor alt som kunne krype å gå i offshore bransjen var samlet. Mest for å feire seg selv den messa, men der er det gode muligheter å sondere terrenget etter arbeidsgiver. Endret 8. november 2008 av Slettet-qfohT7 Fjernet off topic Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Siden du spurte om det, Bore-/Brønnteknikk kurs trenger du ikke. Om du da ikke skal drive med dette. Det er langt i fra alle plattformene som driver med boring i uansett. Uten at jeg har noen konkrete tall, vil jeg tro det er en overvekt med produksjonsplattformer, altså de som kun pumper opp olje. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Tror ikke det finnes noe fasit her. Brønn og borekurs ville jeg hvertfall tatt før jeg hadde søkt på en jobb, fordi selskapene har ikke noe garanti på at du klarer å fullføre skole før du står med bevisene i hånden. Det finnes dog flere jobber som ikke kreve fagutdanning offshore, og du kan søke på f.eks HLO og flaggmann også. Kan gi deg noen linker til firmaer som driver kontraktør virksomhet. www.Ikm.no www.oos.no www.petrolink.no www.Aibel.no www.semcomaritime.com Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det kommer noe sånn som 8 nye rigger til Norge neste år (de som flytter seg rundt og som regel leteborer, fra nordsjøen til barentshavet) de skal ansette 1200 mann. For meg så virket det som du ville passet inn som dekksarbeider (hjelpe kranføreren, anhuking, lasting og lossing av containere, rydde og skrubbe dekk osv. 2 uker på og 4 uker fri med rundt 500.000 i årslønn. Aker, seadrill, transocean, ocean rig og diamond offshore er noen riggselskaper som opererer i Norge for tiden, noen med langtidskontrakter med StatoilHydro. Lykke til Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Å fy faen! 2 uker jobb og 4 uker fri, pluss 500000kr som er grei lønn. Det må jo være helt fantastisk. Hva slags utdanning trenger mann? Det er jo helt sykt, har hørt at det er god mat der osv fra fattern. Han reparerte en motor på en platform for herrens mange år siden. Lenke til kommentar
grove Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Hei alle dåkk som har erfaring fra eller kjennskap til Offshore-bransjen, Norges lille Klondyke! Har et kjapt og relativt enkelt spørsmål ang mine sjanser for å få seg jobb ute i nordsjøen. Lister opp kort om mine erfaringer/skole: - 26 år bor i Bodø med samboer - Bachelor i Sosialt Arbeid (sosionom) - Jobbet som stuer i 3-4 år, en jobb med mye sikkerhetsfokus - Kurs som Loadmaster, Pushback ++ Det var helt kort om meg. Det som er tingen her er at jeg tenkte gjøre et ærlig forsøk på å få meg jobb i Nordsjøen. Har skjønt at man må ha sikkerhetskurset, og mange sier at man også bør ha Bore- & Brønnteknikk-kurs. Dere som har peilig - Har jeg med mine forutsetninger en reell sjans til å komme meg ut eller er det å bruke penger på sikkherhetskurs OG b&b-kurs bare bortkastet... Da er det åpen linje så bare fyr løs!! Vidar Må bare si at det er veldig vanskelig nå for tiden å komme seg offshore om man ikke har et fagbrev, ihvertfall gjennom oljeselskapene. De har nemlig satt et "krav" om at du må ha fagbrev, spiller igrunn ingenting hva du har fagbrev i. Kjenner til flere som har tatt borekurs og sikkerhetskurs, men som har manglet fagbrev og dermed ikke fått jobb. Det har nesten blitt som et lotteri og "vinne" seg en tur offshore nå, er så jævlig mange som bare hiver seg på og tar kurs for å få seg jobb ute, så du skal ha jævlig flaks om du får en jobb. Må være rett mann på rett tid. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Du har nok best sjanse gjennom kontraktørfirma ja. Eg ville ikkje tatt B&B-kurs sånn med ein gang. Om du skal ta sikkerhetskurset er avhengig av kva jobb du får og kva arbeidsgivar. Er du heldig så kan du få jobb i eit firma som dekker alle kurs, men då byrjar det nok å bli få jobbar for ein som er ufaglært. Det er masse prosjekter ute i havet, dei har mykje forskjellige folk i arbeid. Lenke til kommentar
grove Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Du har nok best sjanse gjennom kontraktørfirma ja. Eg ville ikkje tatt B&B-kurs sånn med ein gang. Om du skal ta sikkerhetskurset er avhengig av kva jobb du får og kva arbeidsgivar. Er du heldig så kan du få jobb i eit firma som dekker alle kurs, men då byrjar det nok å bli få jobbar for ein som er ufaglært. Det er masse prosjekter ute i havet, dei har mykje forskjellige folk i arbeid. Jeg ville vertfall tatt sikkerhetskurset, man bør vise litt iniativ selv og ikke bare forvente at arbeidsgiver skal betale alt. En ting med enkelte kontraktør firma er jo at de har mest å gjøre på vår, sommer og tidlig høst mens gjennom hele vinterhalvåret er det mange permiteringer av folk, kan være greit å ha i bakhodet for dem som søker lykken! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg trodde det ble færre ansatte der ute nå. Statoil prøver jo med kutt hele tiden og naturlig avgang. Må bare nevne at norsk oljeproduksjon var på 3,5 millioner fat i 2000, men har nå sunket til 2,1 millioner. Det må vel ha noe å si etterhvert? Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg trodde det ble færre ansatte der ute nå. Statoil prøver jo med kutt hele tiden og naturlig avgang. Må bare nevne at norsk oljeproduksjon var på 3,5 millioner fat i 2000, men har nå sunket til 2,1 millioner. Det må vel ha noe å si etterhvert? Akkurat derfor er leteboringsaktiviteten stor for tiden, prøver å finne nye felt som er produksjonsbare, er innen det jeg jobber, og har aldri hatt så mye å gjøre som i år og blir likt neste år. Er ikke bare plattformer uti havet, mye leterigger og supplybåter også. Er også mulig å få jobb innen catering, dvs vaske osv. Universal sodexho er firmaet som teller da. 2 på 4 av og 500k i lønn gjennomsnitt. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Bare lurte på en ting, hvor må man bo for å kunne jobbe Offshore? Bor i Moss og skal alltid gjøre det. Men hvordan skulle jeg kommet meg ut i Nordsjøen? Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Fly, har ikke du Rygge som nermeste nabo da? Folk som jobber offshore er fra rundt om kring i Norge og verden, mange skotter og noen amerikanere. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Fly, har ikke du Rygge som nermeste nabo da? Folk som jobber offshore er fra rundt om kring i Norge og verden, mange skotter og noen amerikanere. Har Rygge i nerheten ja, men er vell ikke mulig å fly et FLY til en platform. Lenke til kommentar
skromt Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Må jo ikke ta fly til platform nei! I Norge så vidt jeg har erfart bruker man kun helikopter for å frakte personell. I utlandet har jeg blitt ute for å bli fraktet med båt derimot. Men man må jo få flybilett av arbeidsgiver til hvor helikopterterminalen befinner seg. Det avhenger da om hvor patform befinner seg. Sola, Flesland, Brønnøysund har terminaler. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Må jo ikke ta fly til platform nei! I Norge så vidt jeg har erfart bruker man kun helikopter for å frakte personell. I utlandet har jeg blitt ute for å bli fraktet med båt derimot. Men man må jo få flybilett av arbeidsgiver til hvor helikopterterminalen befinner seg. Det avhenger da om hvor patform befinner seg. Sola, Flesland, Brønnøysund har terminaler. Hvordan kunne jeg kommet meg fra Moss til en platform da? Hvilken utdanning anbefaler du? Begynner på Vgs om nesten 2 år. Synes det høres fristende ut pågrunna den gode lønna og MYE fritid. Må neste skaffe en skikkelig tidskrevende hobby da, eller en andre jobb :!: Lenke til kommentar
Epsilon- Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Hehe, du tar fly til den plassen du skal, f.eks. Sola, Bergen, Florø, Kristiansund, Brønnøysund, Bodø og Hammerfest. Så er det helikopter ut til plattformen/riggen/båten. Hvis du vil det så ville jeg gått brønnfag, vet ikke hva det heter idag. Men er nok mekanisk eller elektro første år så søker du deg videre. Lenke til kommentar
GRIM87 Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 hmm havner man virkelig på 500.000 med båre å brønn teknikk kurs? Er det tungt arbeid? vanskelig? kjedelig? noen med erfaringer ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå