Gå til innhold

Makroobjektiv til 40D

Anbefalte innlegg

Hei!

Vurderer å kjøpe meg et makroobjektiv, men er ikke helt sikker på hva som er bra. Objektivet skal jeg bruke til å ta bilder av fluer, blomster og sånne små ting som det. Derfor tenkte jeg at det kunne være greit med minst 100mm, og jeg hadde ikke tenkt til å bruke noe mer enn 4000kr. Kom over et par stykker her, men veit ikke om de er noe bra, eller om det finnes noen bedre på markedet, i den prisklassen. Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM og Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro for Canon. Prisen gjør at sigmaobjektivet frister mer, men kan tanke meg at kvaliteten på canon objektivet kanskje er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bildekvalitet er marginalt (umerkelig) bedre på Canonobjektivet - men det at byggekvalitet er bedre og at den har intern fokusering (blir ikke lenger) gjør den til ett sikkert kjøp for Canon

Her skjønner ikke jeg helt hva du mener... per i dag låner jeg 100mm macron til Canon, og den blir lang som bare det den når jeg fokuserer. Alt etter hvor nære jeg er....

Noe jeg har misforstått i intern fokusering eller?

Lenke til kommentar

Nå veit ikke jeg helt, men ut i fra hva jeg har lest, blir ikke canon objektivet lengre når man fokuserer. kanskje det er forskjellig versjonener? Kan jo kanskje vurderer brukt, ja. Men hvor skal jeg kikke (uten om finn.no)?

Lenke til kommentar
Nå veit ikke jeg helt, men ut i fra hva jeg har lest, blir ikke canon objektivet lengre når man fokuserer. kanskje det er forskjellig versjonener? Kan jo kanskje vurderer brukt, ja. Men hvor skal jeg kikke (uten om finn.no)?

Jeg har eid to av disse og begge hadde intern fokusering, ingen tvil om det. Mulig at det finnes en eldre versjon..

Ellers er det et glimrende objektiv både til makro og som medium tele. Flott til både hode- og halvfigur portrett. Til å være et makro-objektiv er den ganske kjapp mtp autofokus, mye raskere enn f.eks Sigma 150 2.8..

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Ok, jeg skal bare bruke det til å ta bilde av småkryp og sånt tror jeg.. Har 70-200L til tele og 17-85 fra før av.. Tar så og si aldri portretter, så det er det samme egentlig :!: Men noen tips til hvor jeg kan finne et brukt?

Lenke til kommentar
Bildekvalitet er marginalt (umerkelig) bedre på Canonobjektivet - men det at byggekvalitet er bedre og at den har intern fokusering (blir ikke lenger) gjør den til ett sikkert kjøp for Canon

Her skjønner ikke jeg helt hva du mener... per i dag låner jeg 100mm macron til Canon, og den blir lang som bare det den når jeg fokuserer. Alt etter hvor nære jeg er....

Noe jeg har misforstått i intern fokusering eller?

Det er snakk om EF 100mm f2,8 USM macro her? Det er i såfall et veldig godt objektiv og et eksemplar står hjemme på bordet mitt. Litt trangt på crop, kanskje. Uansett hvor mye jeg vrir på fokusringen eller haler og drar i det klarer jeg ikke å få det lenger eller kortere. Det endrer ikke lengde ved fokusering!

Noe jeg har misforstått i internfokusering, eller? ;)

Se også test på The Digital Picture.

Lenke til kommentar

hvis du mente at jeg skulle laste opp det bildet av objektivene som er på maks fokus, så ser det litt vanskelig ut :S går ikke å lagre det, og når jeg tar prt sc, så går det ikke å lagre det heller.virker litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...