Gå til innhold

Grønne flakkende pixler

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har oppdatert til Ubuntu 8.10. Kjører Ati X1600 skjermkort. Jeg opplever av og til grønne lysende pixler på skjermen, da særlig på mørke områder. De kommer ikke over hele skjermen. Under windows var ikke dette problemet, ei heller under 8.04. Noen som har opplevd det samme, evt. har funnet en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, vanskelig å si da. Eneste jeg kan tenke meg da er at 8.10 er "for bra" for det skjermkortet du bruker. Jeg ville hørt med en ekspert. Lykke til :thumbup:

(mulig det har noe med skjermen din å gjøre, kanskje fargespekteret begynner å bli "slitt" hvis det er en gammel stor skjerm) Som sakt, vanskelig å si.

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar
Hmm, vanskelig å si da. Eneste jeg kan tenke meg da er at 8.10 er "for bra" for det skjermkortet du bruker. Jeg ville hørt med en ekspert. Lykke til :thumbup:

(mulig det har noe med skjermen din å gjøre, kanskje fargespekteret begynner å bli "slitt" hvis det er en gammel stor skjerm) Som sakt, vanskelig å si.

Jeg har nå installert Vista (jaaaada...) på laptopen og det samme skjer der! Så da er det skjermen det er noe galt med. Det er i såfall ikke første gang. laptopen har vært inne 2 ganger tidligere for å få fixet en skjerm der bildet "flakket", men aldri med pixel problemer som dette. Laptopen er ca. 2 år gammel, men det er bare 6-7 måneder siden den var inne til reparasjon sist. Så nå vil det bli tredje gang den må inn til reparasjon med skjermproblemer, så da kan jeg vel kreve kjøpet omgjort?

Lenke til kommentar

Du har krav på ny vare, enten samme vare til samme verdi eller bedre. Litt usikker der, men jeg fikk ny mobil da noe lignenede skjedde. Men jeg hadde garangti, så di to første reprasjonene var jo heldigvis gratis. Da fikk jeg en ny mobil som var verd 200 kr mer enn den jeg hadde, så da betale jeg bare 200kr.

Du burde ringe å høre med de som solgte deg denne pcen.

Lenke til kommentar

En kompis av meg har en spesial bygget stasjonær game-pc. Den kjøpte han for 2-3 år siden. Teknologien har utviklet seg så sinnsykt mye at han med det beste av utstyr i pcen, nå ikke har sjangs til å spille spill som f.eks WoW.

Så som du skjønner, er det nesten umulig å sammenligne dagens datakort med de som er et parr år eldre :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg opplever lignende symptom som et forstadie til at maskinen henger totalt. Hos meg er dette pga. at den nyeste grafikkdriveren for ATI-kort som følger med Ubuntu 8.10 er for fersk og dermed ustabil (den driveren som installeres med restricted drivers manager)

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt Vista på maskinen noen dager og grønne pixler kommer og går. Ganske så irriterende. Jeg har hatt denne laptopen inne hos Datakjeden i Stavanger to ganger tidligere med skjermfeil. Første gang fikk jeg den igjen med beskjed om driverfeil. De sa at driverne var oppdatert. DET var de ikke.. heller ikke var det driverfeil, for problemene kom tilbake. Jeg leverte inn og forklarte at det antakelig var kontaktfeil, da skjermen gikk i svart hvis man rørte på lokket/skjerm. Så da ble (vissnok) LCD panel skiftet. Så, skal jeg klage nå er det tredje gang og ifølge Forbrukerkontoret har jeg da rett til å kreve penger tilbake, selv om det er gått mer enn 2 år siden jeg kjøpte maskinen. Det er uansett under ett år siden siste reparasjon.

Jeg mistenker at det kan bli vrient å vinne frem, men rett skal være rett! Jeg skal installere en annen Linux versjon nå og teste den i helga. Antakelig Ubuntu 7.10 da den var bunnsolid på denne maskinen og alt funket perfekt!

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil nok neppe hjelpe noe særlig.

Selv om koblingene og driverene fungere som de skal, hjelper det ikke når det er selve skjermkortet det er noe galt med. Du må bytte det helt ut med et nytt. Hvis du lever den inn på reprasjon, må du be om å få byttet ut skjermkortet i et nytt. Er ikke sikker på om/hva det koster.

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...