kmfltn Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Hei! Jeg tenker på å anskaffe mitt første speilreflekskamera, og har lest litt rundt på diverse testsider og forum, uten å nødvendigvis komme nærmere noen konklusjon. De kameraene jeg har sett på/vurderer med kitløsning er: - Canon 1000D - Nikon D60 - Sony A300 Jeg har til gode å holde 1000D i hånda, men holdt både D60 og A300 i hånda i går, og A300 satt definitivt mye bedre i hånda enn D60, og dette utgjør en del for meg. Ble introdusert til A300 av ekspeditøren i går, og han mente at A300 ville være det beste kjøpet av de tre for meg, pga. av live-view funksjonen, og innebygd stabilisator - i motsetning til 1000D og D60. Er A300 et bedre kjøp pga det? Jeg vil nok ikke bruke kun LV til å komponere bildene mine, og man får jo kjøpt flere objektiver med stabilisator til både Canon og Nikon (korriger gjerne underveis hvis jeg har misforstått noe totalt)? Jeg heller litt mer mot Canon/Sony pga tilgangen til objektiver gjennom venner som har både Nikon/Canon og diverse objektiver. Men etter å ha lest litt rundt, begynner jeg nå å vurdere Nikon D80 - selv om det er lite prishopp, vil jeg få mer utbytte av D80, mtp. bl.a. objektivtilgjengelighet og konstruksjon? Har ikke holdt D80 i hånda enda, så jeg er spent på hvordan det oppleves i hånda. Takk for eventuelle innspill. Endret 8. november 2008 av kmfltn Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Spørsmålet er hva du vil med fotograferingen din. Etter det som jeg klarer å lese mellom linjene ser det ut som du vil lære deg dette og prøve og få fult utbytte av hobbyen. Kjøper du D60 eller 1000D tar det ikke lange tiden før du begynner og tenke på oppgradering til et mer "profesjonelt" kamera,da disse kan gi begrensinger for en som vil bruke det optimalt. D80 eller 40D er vel mere et kamera du kan leve med lengere som fotograf A300 kjenner jeg ikke til men,objektivene er kan bli dyre hvis du skal ha nye originale objektiver. Det med innebygd antirystelse i kamera eller objektivet har sine fordeler og ulemper.I objektivet så blir dem litt dyrere,men er i utgangspunktet rimelige så lenge du holder deg i "amatørklassen" plus at du får vibrasjonsfri søker.Med innebygr antirystelse i kamera så blir objektivene litt billigere og du kan bruke gamle objektiver og få dem stødige,minuset er at du får rystelse i søkeren når du fokuserer. Og få låne objektiver er et stort pluss. Endret 8. november 2008 av Nautica Lenke til kommentar
kmfltn Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Det er nettopp dette jeg tenker på, jeg ønsker å lære meg dette for å fullt utbytte av det som hobby og evt. skolesammenheng. Og det er nettopp det med begrensninger jeg redd for, så derfor har jeg begynt å helle mer mot D80, ser mer på det som en investering for å ha kameraet lenge. Nå fikk jeg litt mer forståelse for antirystelse i kamera/objektiv, takk for hjelp, ble litt klokere nå! Da må jeg bare få holdt D80 i hånda, så er jeg nok enda litt nærmere en konklusjon Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Du bør ta en kikk på Pentax K200D også. Værtett hus med bildestabilisering, godt grep og bra kit-objektiv. http://japanphoto.no/product/digital-speil...-18-55mm-al-ii/ Her er en sammenligningstest mellom Nikon D60, Sony A300 og Pentax K200D: http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988 Test av Canon EOS 1000D: http://www.akam.no/artikler/canon_eos_1000d/56516 Du bør også kikke på bruktmarkedet på foto.no. Det flommer over av 0-3 år "gamle" kameraer. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Her er fra en annen tråd, men du finner nok den informasjonen du trenger her og(selv om det er litt andre kameraer som er diskutert: Her er masse uavhengige tester om a300 ( i de fleste tilfeller et bedre valg enn A350) http://www.retrevo.com/s/Sony+DSLR-A300?rt=oa Du kan og se på Olympusen E520 der: http://www.retrevo.com/s/Olympus-EVOLT-E-5...060ag221/t/1-2/ og Nikon D80 http://www.retrevo.com/s/Nikon-D80-Digital...564ag820/t/1-2/ Som du ser så er Sony A300 og Nikon D80 rangert over Olympus E520 Du kan og se på brukerrating på alle kameraer der: http://www.retrevo.com/s/Digital+Cameras Velg digital slrs Der ser du at alle Sonys entrylevelmodeller ligger innfor de 10 beste kameraene av de 31 mest kjente modellene. A300 på 6.plass og A350 på 7.plass D 80 kommer på 11. plass og E520 først på 28.plass Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Spørsmålet er hva du vil med fotograferingen din. Etter det som jeg klarer å lese mellom linjene ser det ut som du vil lære deg dette og prøve og få fult utbytte av hobbyen. Kjøper du D60 eller 1000D tar det ikke lange tiden før du begynner og tenke på oppgradering til et mer "profesjonelt" kamera,da disse kan gi begrensinger for en som vil bruke det optimalt. D80 eller 40D er vel mere et kamera du kan leve med lengere som fotograf A300 kjenner jeg ikke til men,objektivene er kan bli dyre hvis du skal ha nye originale objektiver. Det med innebygd antirystelse i kamera eller objektivet har sine fordeler og ulemper.I objektivet så blir dem litt dyrere,men er i utgangspunktet rimelige så lenge du holder deg i "amatørklassen" plus at du får vibrasjonsfri søker.Med innebygr antirystelse i kamera så blir objektivene litt billigere og du kan bruke gamle objektiver og få dem stødige,minuset er at du får rystelse i søkeren når du fokuserer. Og få låne objektiver er et stort pluss. Du får ikke noe rystelse i søker ved bruk stabiliserng i huset, ihvertfall ikke på sony, du ser rystelser ved bruk av Nikon og objektiver som har stabilisering. Og Sony er vel det systemet du får best utvalg i kompatible objektiver(Minolta og tredjepart helt fra 1984), og alle objektivene kan følge deg fra A100 til fullformaten A900. Det er det vel ingen av da andre systemene som kan vise til. På de må du skifte objektiver hvis du går til fullformat senere + at du mister autofokus og bildestabilsering på gamle objektiver. På Sony får du både bildestabilisering og autofokus på eldre objektiver takket være bildestabilsering i huset og A-fatning. Og du har fine sider som denne til å hjelpe deg med objektivvalg: http://www.dyxum.com/lenses/index.asp Endret 8. november 2008 av Karabin Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 (endret) Sony A300 er ikke mitt førstevalg for å si det sån,er på linje med Nikon D60 i følge testen her på forumet. Fungerer dårlig på høy ISO,slap autofokus med det medfølgende middelmådige kitobjektivet og den innebygde blitsen er ikke akkurat og rope hurra for. http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988 Som jeg ha nevnt før så ville jeg nok gå for et kamera som du kan vokse som fotograf med,et av de i neste segment "amatør/semiproff"og ikke et i innstegs/nybegynnerkategorien.Du får så mye mer på kjøpet som du etter hvert vil savne på de billigeste modellene.Kjøpte først 400D men byttet det til en 30D etter noen dager da jeg savnet endel justeringsmuligheter på 400Dén. Når det gjelder det bildemessige er omtrent alle kameraene like bra,med noen nyanser i forskjellige retninger utifra hva du liker og fotografere. Nikon og Canon er de store volumselgere innen fotoutstyr noe som gjenspeiler resten av markedet innen utstyr til kameraer,også er det mere brukere som har forståelse for dem hvis du trenger hjelp på noen måte om bruken,med dette mener jeg ikke at de entuiastmodellene fra Sony/Pentax/Olympus er dårligere kameraer men du burde også ta med kostnadene på utstyr/objektiver,spesiel hvis du ikke er villig til og kjøpe brukt. Uti fra at du etter hvert sannsyneligvis vil bli bitt av basillen og bare må utvide med altmulig snaks til kameraet,vil du komme rimeligst ut ifra det med kjøp av Nikon/Canon,spesielt hvis du føler for å kun kjøpe orginal tilleggsutstyr. Men det aller viktigeste er og finne et kamera du vil trives med Både å holde i og det å se i søkeren. Ikke heng deg opp i pixsel alt imellom 6/10mp er mer en godt nok.Se gjerne hva som følger med av programvare også. Tenk litt på hva du liker og fotografere macro,portretter,dyr,sport,acion,landskap,bygninger etc. Edit:Det kan også være lurt og skjekke andre innlegg fra dem som svarer for å kunne skjekke seriøsiteten"fanboyfenomenet" til dem. Endret 8. november 2008 av Nautica Lenke til kommentar
kmfltn Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Takker for svar! Har lest og søkt litt mer i dag, og tror at jeg nesten har bestemt meg for D80. Føler det er lurere å legge i litt mer for å kjøpe et proffere kamera (spesielt i forhold til D60 og 1000D) som jeg ikke risikerer å "vokse ut av" så fort. Diskuterte også problemstillingen med en venn som har D80 og har hatt kamera fra Canon i samme klasse, og hans inntrykk er at Nikon rett og slett leverer bedre bilder i forhold til Canon, i tillegg til å virke mer stødig bygd. Så nå gjenstår bare å få prøvd kameraet før jeg eventuelt kjøper, regner med det vil hjelpe meg ytterligere. Igjen, takk for innspill! Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 (endret) Se på bruktmarkedet når du skal kjøpe D80, der er det mye billig å få. Finn og foto.no flyter over av brukte D80 til god pris Endret 9. november 2008 av Karabin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå