Gå til innhold

Bytte av studieprogram: Informatikk & spillbransjen


Torqued

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skriver denne tråden da jeg, garantert ikke som den eneste studenten i verden, føler at jeg har valgt feil studieprogram.

 

I dag er jeg 20 år og studerer jeg ved Universitetet i Oslo hvor jeg tar profesjonsstudiet i distribuerte systemer og nettverk. Jeg har nå gått ett og et halvt år men føler ikke at det var dette jeg ønsket når jeg først valgte dette studieprogrammet. Det ble spesielt tydelig for meg når jeg i år har vært igjennom databaser opp i mente. Det hjelper heller ikke at jeg har blitt opplyst om at man ikke får en bachelor grad, men en master etter fem år, noe som låser meg veldig.

 

Mitt mål har alltid vært å få en stilling i spillbransjen, men i og med at det ser ut til at mulighetene for dette i Norge er relativt små har jeg også sett mot andre bransjer. Det jeg sikter meg mest inn mot her er programmering av motoren, altså det i bakkant og ikke i front, med andre ord ikke ren implementasjon av motorens funksjoner, om det gir mening? :)

 

Programmering er noe jeg alltid har syntes vært svært spennende, det gir en så fantastisk god følelse når du ser resultater av kanskje timesvis med småpirking for å få ting til å gå som de skal. Av denne grunn er jeg ikke helt klar til å gi slipp på en utdannelse innen IT, selv om jeg har sett på studier som rettsvitenskap og psykologi.

 

Så, på tide for å gå på sak!

 

I min søken etter et spillprogrammeringsstudie som 1) tas seriøst 2) gir mulighet for videre utdanning 3) har tyngde har jeg blant annet sett på NITH som ligger her i Oslo. Er dette noe å satse på? Har man muligheten til å vende tilbake til UiO for en master med en BSc-grad (om det er det du får ved NITH) fra NITH?

 

Jeg må innrømme at jeg føler meg svært hjelpesløs i og med at jeg er så usikker på hva og hvor jeg skal studere de neste årene. Er det kanskje et bedre alternativ å hoppe ut av profesjonsstudiet for så å velge å ta en bachelorgrad i informatikk ved UiO slik at man kan bygge på med flere selvvalgte fag, for så eventuelt å bygge på med den Master?

 

Jeg vil også påpeke at jeg bruker nesten hele min fritid på programmeringsprosjekter i C++, samt småspill i samspill med grafikk-APIer. Så det som bør gjøres på fritiden for å gi et godt grunnlag er allerede på plass, det er mer hvordan jeg bør gå frem for å få en grad med tyngde innen spillprogrammering som er spørsmålet.

 

Håper noen har mulighet til å komme med innspill :)

Endret av Torqued
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke sikker på hva du bør begynne på i istede for å komme inn i spillbransjen, men jeg tror iallefall du gjør lurt i å fullføre fram til våren slik at du får minst mulig forsinkelse i utdannelsen.

 

Jeg er ikke spillbransjen selv, men jeg er enig med deg i at spillbransjen virker tøff. Men kanskje det har noe med forventinger å gjøre at mulighetene virker små? Spillproduksjon handler ikke bare om å lage gigantiske spill som Age of Conan, men det lages også spill for helt andre nisjer, som f.eks. sosiale spill fra norske playfish. Det er også mange muligheter for å jobbe med 3D simulatorer for industrien, så det finnes muligheter. :)

Lenke til kommentar

Du stiller mange spørsmål. Her er kanskje svar på noen av dem:

 

Du kan søke om å få en bachelor-grad etter å ha fullført 180 studiepoeng. Om ca. 2 år forsvinner bachelor-programmene på IFI, og alle må begynne på profesjonsstudiet. Men også da skal det være mulig å søke om bachelorgrad om man ønsker å avbryte. Din studieretning er nok en av det mest "fastlåste" når det komemr til fagvalg. Du kan også søke om å bytte studieprogram. Noen forslag:

  • Bachelor Informatikk
  • Profesjonsstudiet Informatikk - Informasjons- og interaksjonsdesign
  • Profesjonsstudiet Informatikk - Simulering og visualisering

Spillbransjen trenger mange slags folk men ymse bakgrunn. Relaterte aktiviteter / muligheter for masteroppgaver ved IFI++:

Noen aktuelle fag på UiO:

  • MAT1120 - Lineær algebra
  • INF3320 - Metoder i grafisk databehandling og diskret geometri
  • INF2050 - Introduksjon til dataanimasjon
  • MEST2724 - Dataspill i et mediekomparativt perspektiv
  • INF1040 - Digital representasjon
  • MAT1030 - Diskret matematikk
  • INF2220 - Algoritmer og datastrukturer
  • MAT2710 - Spillteori (finnes flere lignende fag)
  • ...i tillegg gikk det i vår rykter om at det skal opprettes et nytt spillfag, men har ikke hørt noe mer.

Det finnes også studenter ved IFI som har tatt 2 semestre i Asia med spill-fag, som de har brukt som en del av graden sin ved UiO. IFI/UiO har utvekslingsavtaler med mange universiteter og høyskoler du kan ta en kikk på. Du kan også søke om å få godkjent fag fra andre (norske) høyskoler og universiteter.

 

Og til slutt - det er nå som du kan begynne å velge fag et studiet virkelig begynner å bli gøy!!

Lenke til kommentar

Add at PING har arrangert en spillworkshop i C denne høsten etter oppslag å dømme.

 

Matematisk spillteori er vel ikke akkurat å anbefalle for dataspill i starten, men kanskje på sikt.

 

Programmering er grunnlaget og mye må man lære på egenhånd, noe jeg ser du gjør. Det finnes biblioteker for spill i ymse språk både for 2D og 3D. (hvorfor finne opp hjulet på nytt selv?)

I tillegg begynner man muligens å se en trend at i fremtiden så er ikke native code nødvendigvis den eneste løsningen?

 

Jeg har heller ikke tro på disse privatinstitusjonene. Spør du meg burde du se etter en offentlig høyskole eller universitet som tilbyr noe liknende.

 

Et direkte rettet spillkurs med programmering og design hadde jo vært kurant på UiO. (kryss Digitale Medier - Informatikk kanskje? ) Spesiellt nå som spilldesignere og utviklere blir sett på som dagens rockestjerner.

 

Forskningsinstitusjonene har også begynt å se på spillsjangeren som et seriøst felt. Spesiellt innenfor MMO som et distribuert system og innen sikkerhet. (Simula og UNiK hadde noen masteroppgaver innen dette denne høsten)

Endret av LordjOX
Lenke til kommentar
Det ble spesielt tydelig for meg når jeg i år har vært igjennom databaser opp i mente.

 

He he, gled deg til INF3100 - Databasesystemer i 6. semester. Da begynner vi virkelig å snakke om å gå i dybden når det gjelder databaser, INF1300 - Introduksjon til databaser er bare lett oppvarming :-P

 

Mitt mål har alltid vært å få en stilling i spillbransjen, men i og med at det ser ut til at mulighetene for dette i Norge er relativt små har jeg også sett mot andre bransjer. Det jeg sikter meg mest inn mot her er programmering av motoren, altså det i bakkant og ikke i front, med andre ord ikke ren implementasjon av motorens funksjoner, om det gir mening? :)

 

Det er ikke så lett å få en spilljobb i Norge nei, men det er absolutt ingen umulighet.

 

Jeg er sikker på at studieprogrammet i distribuerte systemer og nettverk gir deg et godt grunnlag til alle slags programmeringsjobber, både i spillbransjen og andre steder. Du kommer til å være en rakker på datakommunikasjon og C når du er ferdig, og da kommer du langt. Det eneste minuset med dette programmet er at det er litt svakt på matte, men det kan du gjøre noe med selv, du har jo et par frie emner. Et par kurs i matematisk modellering vil være en god idé.

 

Hvis du likevel vil bytte studiested til et sted med mer fokus på spillprogrammering finner du en oversikt på http://www.shift.no/finn_studie/hva_vil_du...e_med/dataspill. Som du ser på oversikten mener folkene på shift.no at man absolutt ikke trenger å gå på en spesialisert dataspill-linje for å jobbe med dataspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...