Gå til innhold

Min trenings filosofi, og deres mening :)

Anbefalte innlegg

Hei

Har nå trent i på helsestudio i 4 år (vært generelt aktiv hele livet) med "pause" i militæret. Jeg har hatt EN veiledingstime, og all info og veiledingstime ut over dette har vært via internett eller venner. Jeg har fått ca den fremgangen jeg har ventet eller ønsket og oppnå, det jeg nå gjør er å vedlikeholde.

Litt om min trenings-stil:

Jeg startet å trene på helsestudio etter at jeg følte meg veldig ukonfortabel med den kroppen jeg hadde. Jeg var 180 høy, og veide ca 80 kg(nei, ikke muskler, tok 30 kg i benk). Jeg startet sammen med en kompis, og vi tok hver vår veiledningstime. Jeg ble anbefalt en 3-setters, som lød: bryst-triceps...Rygg-biceps...mage-ben-korsrygg. Herfra sto vi vel på våre egne ben. Jeg startet uviten om alt av hva proteiner, karbohydrater, fett, og kcal hadde å si. Følte meg vel som en kristen i en "emo-butikk" mildt sagt.

Litt om mine resultater:

Jeg startet som sagt med en høyde på 180cm og vekt på 80kg. Jeg tok 35 max-benk, trente "tungt" med 22 kg biceps-curl og kondisen min var sammenlignbar med bestefar med lårhalsbrudd. kroppen min var vrakpant, mildt sagt.

Min gjennomføring:

Jeg startet med denne tresetteren på en 3 dager i uken trening. Sluttet med alt som het godteri og "usunn" mat. Satte faste måltider og brukte mye tid på sykkel/tredemølle. Herfra gikk jeg ned til 65 kg og økte benkpressen (eneste som kompisen min ville måle i, jeg fulgte han i og med at jeg anså megselv om en jomfru i en voksen orgie) til 50-55 kg. Kostholdet mitt besto av "god gammeldags gårdsfor" i tillegg til proitein-tilskudd etter trening. Altså faste måltider, med tilskudd.

Ettersom kameraten min sluttet, og konverterte til potetgull og tv, fortsatte jeg på egenhånd. Jeg trener på et ganske lokat treningssenter hvor veilederne virker mer hånlig hvis jeg søker hjelp (vet, patetisk) så jeg bestemte meg for å gjøre dette på egenhånd, med hjelp av forum, og googling. All min trening ble basert på disse erfaringene.

Deretter startet jeg opp mitt eget treningsoppsett.

Jeg trente, og trener fortsatt 6 dager i uken. Mitt mål er å se trent ut, ha lav fettprosent og være til en viss grad "muskuløs" (ikke "SHVÆÆR") i tillegg til at kroppen min skal være sunn. Dette til enhver tid, ikke noe sommer/vinter kropp, men et generelt utseende.

Min filosofi: Trening = psyke vs fysikk. Altså, kroppen er bygget opp på assosiasjoner av tildigere erfaringer. Og jeg har planer om å fortsette treningen så dette så jeg som en fin motivasjonsfaktor. Hvis det er en dag hvor jeg ikke vil dra på trening, pga jeg er sliten e.l. dropper jeg det. Hopper av programmet, til fordel for psyken. Jeg vil ha assosiasjonen av at jeg koser meg på helsestudioet, med vekter og svette. Derfor har jeg ikke oppsett på grunnlag av dager, men form og samvittighet. Har oppsett som lyder :

Dag ?= Bryst

Dag ?= Rygg

Dag ?= Ben

Dag ?= Biceps-Triceps

Dag ?= Mage, korsrygg og andre generelt støttende øvelser. (Sol :D )

I dag er dette mine hoved trenings opplegg.

Benkpress: trener med 55-60-65-70 *8 (max 95kg)

Biceps curl: 22,5-27,5-35,5-35,5 *8

Triceps: Dips 3*12 - fransk press: 27,5*3

Markløft: 150*3

Kondisjon: Løp---3000 m på 11,38 min

Rygg pull ups brett grep egenvekt: 10*3

Hvordan er deres tanker på denne treningsfilosofien, og hvor "kjipe" er mine resultater?

(selv om jeg vet den fungerer til en viss grad, men ikke alle vil være enig i min "fremgangs-strategi" og vil si at jeg skal spise mer, trene andersledes osv, bulke og deffe)

Målet mitt er lav fettprosent, og være "markert" med ok store muskler i tillegg til at jeg skal holde samme kropsform over tid, ikke bulk-deff perioder.

Mitt kosthold er nå spesialkonstruert av proffesjonell veileder, og vil derfor anse dette problemet som "løst"

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som du har gode resultater. Angående trening så er det viktig med rutiner, men desto viktigere med motivasjon. Så at du dropper en trening av og til hvis du er i dårlig form, kan dette være lurere enn å presse kroppen til en dårlig treningsøkt. Å finne informasjon på internett fremfor personlige trenere vil nok de fleste av oss kjenne oss igjen i. Virker som du har gjort mye bra i denne perioden, bare husk å få en fin progresjon, selv om du ikke vil bli "schvæææær". Kan jeg spørre hvor mye du veier nå (evt. fettprosent) ?

Lenke til kommentar
Virker som du har gode resultater. Angående trening så er det viktig med rutiner, men desto viktigere med motivasjon. Så at du dropper en trening av og til hvis du er i dårlig form, kan dette være lurere enn å presse kroppen til en dårlig treningsøkt. Å finne informasjon på internett fremfor personlige trenere vil nok de fleste av oss kjenne oss igjen i. Virker som du har gjort mye bra i denne perioden, bare husk å få en fin progresjon, selv om du ikke vil bli "schvæææær". Kan jeg spørre hvor mye du veier nå (evt. fettprosent) ?

Jeg er 21 år, veier 75 Kg 182 Cm høy. BMI på 22. Fettprosenten har jeg ikke målt, men den er ikke høy. Den er på et niva hvor man kan se rutene på magen. Jeg løper ca 20 min 3-4 ganger i uken med moderat hurtighet. Altså i en hastighet jeg kan holde i 20 min uten store problemer. Men den kunne vært lavere, må vel roe ned på ølen, ellers er kostholdet finfint.

Lenke til kommentar
Tar du ikke knebøy?

Joda, men jeg har bare lagt med noen basisøvelser jeg har merket meg fra jeg begynte å trene. er ikke som om jeg trener bryst med kunn benk, biceps med kunn curl osv.

Kjører isåfall 12*3 med 30-40-40 kg. Har skade i kneet, så jeg liker ikke presse denne øvelsen så hardt.

Lenke til kommentar

Hvilken skade er det da? Jeg hadde smerter i knærne før pga. plattfot, men da jeg tok til vettet og byttet fra beinpress til knebøy forsvant de helt. Å trene 30 - 40 - 40 kg hver gang har ingenting for seg. Trener du med samme vekt hele tiden så får du ikke fremgang. Begynn heller med 5x5 tre ganger i uka på knebøy og øk 2,5 kg på alle settene hver gang. Det er mye lettere å få progresjon på lavere reps, og du kjenner jo fort om det blir for ille, og da kan du stoppe. Ellers så er ettbensøvelser veldig bra hvis du har knesmerter. Benpress o.l. bør du holde deg unna siden den låser benene i en fast og unaturlig bevegelsesbane.

Min filosofi: Trening = psyke vs fysikk. Altså, kroppen er bygget opp på assosiasjoner av tildigere erfaringer. Og jeg har planer om å fortsette treningen så dette så jeg som en fin motivasjonsfaktor. Hvis det er en dag hvor jeg ikke vil dra på trening, pga jeg er sliten e.l. dropper jeg det. Hopper av programmet, til fordel for psyken. Jeg vil ha assosiasjonen av at jeg koser meg på helsestudioet, med vekter og svette. Derfor har jeg ikke oppsett på grunnlag av dager, men form og samvittighet. Har oppsett som lyder :

Dag ?= Bryst

Dag ?= Rygg

Dag ?= Ben

Dag ?= Biceps-Triceps

Jeg er ganske uenig i filosofien din om å droppe trening pga. du føler deg sliten eller umotivert, rett og slett fordi det bare er en dårlig unnskyldning for å ikke trene :) Hopper du over trening pga. slike filleting senker du terskelen for å hoppe over flere treninger enda mer. Ja, hvis man føler seg sliten så er det hardere på psyken å trene, men det blir desto bedre å komme på gymmet gangen etter da du føler deg bra. Du trenger jo heller ikke å trene særlig tungt dersom du ikke er giret den aktuelle dagen. Selv så hopper jeg bare over trening dersom jeg er syk eller at noe annet viktig kommer i veien. Men for all del, en dag for lite er bedre enn en dag for mye ;)

Ellers så forstår jeg ikke meg helt på programmet ditt. Du skriver at ditt "hovedtreningsopplegg" er benk, biceps, triceps, mark, kondis og pull-ups, men samtidig så har du listet opp at du trener en 5-split. Kan du utdype dette mer?

Lenke til kommentar
Hvilken skade er det da? Jeg hadde smerter i knærne før pga. plattfot, men da jeg tok til vettet og byttet fra beinpress til knebøy forsvant de helt. Å trene 30 - 40 - 40 kg hver gang har ingenting for seg. Trener du med samme vekt hele tiden så får du ikke fremgang. Begynn heller med 5x5 tre ganger i uka på knebøy og øk 2,5 kg på alle settene hver gang. Det er mye lettere å få progresjon på lavere reps, og du kjenner jo fort om det blir for ille, og da kan du stoppe. Ellers så er ettbensøvelser veldig bra hvis du har knesmerter. Benpress o.l. bør du holde deg unna siden den låser benene i en fast og unaturlig bevegelsesbane.

Dag ?= Bryst

Dag ?= Rygg

Dag ?= Ben

Dag ?= Biceps-Triceps

Jeg er ganske uenig i filosofien din om å droppe trening pga. du føler deg sliten eller umotivert, rett og slett fordi det bare er en dårlig unnskyldning for å ikke trene :) Hopper du over trening pga. slike filleting senker du terskelen for å hoppe over flere treninger enda mer. Ja, hvis man føler seg sliten så er det hardere på psyken å trene, men det blir desto bedre å komme på gymmet gangen etter da du føler deg bra. Du trenger jo heller ikke å trene særlig tungt dersom du ikke er giret den aktuelle dagen. Selv så hopper jeg bare over trening dersom jeg er syk eller at noe annet viktig kommer i veien. Men for all del, en dag for lite er bedre enn en dag for mye ;)

Ellers så forstår jeg ikke meg helt på programmet ditt. Du skriver at ditt "hovedtreningsopplegg" er benk, biceps, triceps, mark, kondis og pull-ups, men samtidig så har du listet opp at du trener en 5-split. Kan du utdype dette mer?

Belastningsskade btw. Og poenget med treningen min harfra, mener jeg nevte det men kan hende jeg ikke gjorde (orker ikke lese gjennom) er å vedlikeholde. Hvis jeg kontinuelig øker vil jo dette å "øke" og det er ikke innen min interesse for tiden. Derfor jeg holder ett treningsopplegg med samme mengde på øvelsene. Øker heller repitisjoner enn vekt.

Ang. Filosofien. Jeg har da hittil klart å holde ganske gjevnt 5-6 dager trening i uken, så på en måte fungerer den vel. Startet selvsagt mildere, og hoppet oftere over treninger, men siste året har det vært gjevnt og mye.

Ganske rævva å si "hovedtreningsopplegg" ja. Var vel ment som de resultatene jeg har tatt vare på. Programmet mitt er en 5 splitters, mens det under er resultater i div øvelser. Har ikke nevnt hvilke øvelser jeg tar i 5 splitteren, annet enn muskelgruppe.

Dag 1: Bryst --> Benkpress-Skråbenk(hantler)-Butterfly

Dag ?= Rygg --> Nedtrekk-(husker faen ikke hva det heter heller vøtt) "roing sittende på maskin" -- en annen maskin -- og enarms nedtrekk -kabel sittende.

Dag ?= Ben -- Knebøy - Lårcurl - tåhev(legger) -

Dag ?= Biceps-Triceps Bi-curl - hammer-curl(hantel) - Enarms vaier - Dips - franskpress - tri-pushdowns

(startet med dette for kort stund siden. Det forrige var ganske likt, men med noen andre øvelser)

Dag ?= Mage, korsrygg og andre generelt støttende øvelser. Rygghev, situps, balangseball, pushups, "planken" + ekstra kardio.

Lenke til kommentar

Ser jo ganske bra ut det her :)

Målene dine minte meg veldig mye om meg selv da jeg startet å trene, bare at jeg gikk heller opp i vekt enn ned ^^

Ettersom målene dine tydeligvis er å være markert og bare opprettholde dette, så synes jeg du har hatt en veldig fin fremgang og er tydeligvis der du vil være! Programmet ditt virker ikke så hardt, så en 1rm på 95 kg benk er jo egentlig ganske fint :)

Kjører du bulk/deff på visse årstider?

Lenke til kommentar

Det viktigste kriteriet for om noe funker er vel om opplegget bidrar til å oppnå de målene man har satt seg med treningen. Du har som mål å vedlikeholde/holde deg i form samtidig som treningen er lystbetont. Det virker det jo som du oppnår akkurat det du har planlagt, og da må jo opplegget kunne regnes som en suksess.

Jeg vil ikke selv gå over til dette opplegget, men det henger sammen med at jeg har helt andre målsetninger med treningen min, samtidig som jeg også opererer under helt andre (selvpålagte) rammebetingelser i forhold til hvor stor jeg tillater meg selv å være og hvilke øvre og nedre fettprosent-verdier jeg har valgt å holde meg innenfor. Dette er ikke ment som noe kritikk av opplegget ditt, men mer for å understreke at forskjellige mennesker med forskjellige mål naturligvis må ha forskjellige treningsopplegg.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg uenig i det å droppe trening hvis du ikke føler for det. Eller, det kommer jo an på, hvis du føler deg sliten og mør i kroppen og trenger en ekstra hviledag, så kan det jo være lurt og ta det, men:

Det jeg har oppdaga er at jo mer jeg trener, jo mer motivert blir jeg til å trene (innenfor en hvis grense seff). Dersom jeg går en uke uten å trene, blir jeg slapp i kroppen og giddalaus, og det er hardt å begynne igjen. Det hender jo alikevel at man må ta fri i perioder, pga nedtrening osv, men hvis jeg dropper trening på grunn av dårlig dagsform entrer jeg ofte en farlig negativ sirkel.. eller noe i den duren^^

En annen ting som jeg har merket meg er at godt kosthold, jevn trening og opplagthet (i mangel på et bedre ord), henger sammen. Eks: Dersom jeg trener fast og spiser sunt, klarer jeg også å følge med bedre i forelesninger. Fordi jeg har tilegnet meg denne kunnskapen, tvinger jeg meg selv på trening, selv om jeg kanskje ikke føler for det en gitt dag.

Ellers må jeg få gratulere med at du ikke falt tilbake til tv og potetgull sånn som kameraten din :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ble motivert til å trene slik som deg :) Jeg sparker fotball, og prøver å trene på treningssenter. Men jeg mangler motivasjon for å trene der 3 ganger i uka. Jeg har i de siste 3 ukene vært 3 ganger på treningssenter tilsammen.

Hvordan tenkte du for å motivere deg til å ikke fortsette med tv og slikkerier?

Lenke til kommentar
Jeg ble motivert til å trene slik som deg :) Jeg sparker fotball, og prøver å trene på treningssenter. Men jeg mangler motivasjon for å trene der 3 ganger i uka. Jeg har i de siste 3 ukene vært 3 ganger på treningssenter tilsammen.

Hvordan tenkte du for å motivere deg til å ikke fortsette med tv og slikkerier?

Jeg tenkte først og fremst på å holde meg nede i lav fettprosent. Jeg var smålubben før, som sagt gikk jeg ned en del i starten, og jeg ville ikke ha noe fett på kroppen. Så det jeg gjorde var å rett og slett slutte å kjøpe inn godteri. Hadde det aldri tilgjengelig, men samtidig kjøpte jeg annet "sunt" snop, som frukt jeg kunne spise for å komme over kneika når jeg ble sugen. Kjøpte i tillegg sånne bixit kjeks med blåbær, og yoghurt med lav fettprosent, og lite sukker. Derfor kunne jeg fortsatt "snacke" uten at det gjorde alt for mye skade. Tv-tittinga gikk vel bare automatisk, prøver bare å ha noe å gjøre. Jeg endret også kostholdet mitt, så jeg har mange måltider i løpet av en dag. Spiser meg mett, og er derfor nå sjeldent godtesyk. Dette fungerte for meg hvertfall, og jeg bor langt unna butikk, så var ikke bare å stikke bortom, hvis det var krise og jeg bare måtte ha snop, var jeg fucked. Og måtte bare godta at jeg ikke fikk noe :p Nå er det vane.

Lenke til kommentar

Jeg faktisk 100% enig i filosofien din. Er man ordentlig sliten en dag så burde man hoppe over en treningsdag. Det mange ikke forstår at at det er mulig å "overtrene".

Jeg hadde en periode hvor jeg spilte på 2 fotball lag, trente BJJ 2x i uka, og trente styrke. Tilslutt ble det ca 10 treninger i uka. Dette pluss en hektisk og stressende arbeidsdag ble for mye for kroppen. Jeg tok det litt roligere med treningen og følte først etter bare én uke med litt mindre treninger at jeg følte meg mye bedre! Det ble rett og slett for mye.

Jeg ikke noe personlig trener, men jeg har to anbefalinger til deg som går på det samme. Jeg ser at du har ganske mye standar øvelser som du tar om og om igjen. Det jeg ville anbefale deg er å starte med noen "core øvelser". Det er to grunner til dette.

Det ene er at det er utrolig viktig å variere øvelser. En ting er å trene samme muskelgrupper, men det er viktig å gjøre det med forskjellige metoder. For å forklare dette på en enkel måte så "lærer hjernen din hvordan muskelene kan gjøre de samme vandte øvelsene på best mulig måte for å bruke minst mulig resusser". Altså du får mindre ut av hver trening når du gjør det på samme måte.

Det andre er at det er uansett viktig å ha en bare "core". Selv tar jeg selv 6 forskjellige type pushups, jeg tar tre forskjellige type hangups, ti forskjellige type pushups osv. Finner gjerne objekter i leiligheten som jeg kan bruke til å trene styrke med, f.eks løfte stoler i de nederste beinene osvosv. Rett og slett gjøre enkle "oppfinnsomme" øvelser som hjernen ikke er vandt til, som samtidig trener core muskler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...