hakonvl Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Har noen programmer jeg skulle ha kjørt fra en minnepinne som ikke finnes i såkalte portable versjoner. Lurte på om det finnen en kommando for og bytte stasjonsbokstav jeg kan legge i et bat script? Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) eh... jada glem "CD" dette er ett eksempel som vill kjifte fra C till D till E C: if %errorlevel == 0 echo im in C:\ drive! D: if %errorlevel == 0 echo im in D:\ drive! E: if %errorlevel == 0 echo im in E:\ drive! (hvis det er en error, vill den ikke si noe som helst) du kan også bruke if not %errorlevel% == 0 echo Some Error! Endret 10. november 2008 av Hans_Henrik Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) eh... jada glem "CD" dette er ett eksempel som vill kjifte fra C till D till E C: if %errorlevel == 0 echo im in C:\ drive! D: if %errorlevel == 0 echo im in D:\ drive! E: if %errorlevel == 0 echo im in E:\ drive! (hvis det er en error, vill den ikke si noe som helst) du kan også bruke if not %errorlevel% == 0 echo Some Error! Fikk bare en eller annen rar errormelding. scriptet vil vel skifte stasjonsbokstaven på c til d til e? Ikke bare skifte stasjon vel? Endret 10. november 2008 av Rockie Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Den bare skifter stasjon. For å skifte stasjonsbokstav må du bruke Disk Management, dette er ikke noe du kan gjøre i batch script, da denne operasjonen kan føre til at programmer slutter å fungere. Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 å beklager, antar jeg leste litt fort... forsto ikke spørsmålet sorry (og nei, jeg vet ikke om noe console-program till og gjøre dette) Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Ok, det går bra. Har google litt og finner ikke noe program som kan gjøre den jobben. Må i allefall finne noe som ikke er med i windows. Vet at det er en diskbehandler i windows men den er grafisk. CD komandoen vet jeg om Har faktisk innstalert PC-DOS 5.00 på maskina mi og PC-DOS 5.01 disketter klare for innstalering Digger gamle dos spill. Dritkul grafikk og lyd xD Endret 10. november 2008 av Rockie Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) edit: Ah ok. Men får du lyd i DOS da? siden nye lydkort ikke får en egen IRQ (på grunn av innebygget mixer) så vil du få problemer med de fleste DOS spill på nye lydkort. Endret 10. november 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Pc'en min er 7 år gammel eller noe så den har sånn inebyg pip greie. Den lager i allefall noe lyd. Kan godrt hende at noen av de spilla har noe mer fornuftig lyd men overlever. Melodiene er i alefall helt geniale Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Ok Hvis du vil spille DOS spill så funker DosBox til det aller meste. Da får du lyd, og du kan spille det i windows, men det kreves litt bedre hardware siden dosbox er en emulator. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Ok Hvis du vil spille DOS spill så funker DosBox til det aller meste. Da får du lyd, og du kan spille det i windows, men det kreves litt bedre hardware siden dosbox er en emulator. Har brukt det en del og, men liker ordentlig dos bedre. Men tror du jeg fpr litt mer fornuftig lyd ut av dosbox? Har egentlig alrdi spilt spill i DOS da det var det som var. (er født i 95)) Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 11. november 2008 Del Skrevet 11. november 2008 Ah ok hehe. Ja, du vil meget sannsynlig få bedre lyd i dosbox så lenge lydkortet i maskinen din har hardware mixer. Men jeg kan kanskje oppklare litt om hvordan en får lyd til å fungere under DOS. Mange PCI eller ISA kort krevde en eller flere IRQ, og en kan ha opp til 15 forskjellige IRQ-er. Soundblaster kompatible kort (som var defacto standard på den tiden) brukte vanligvis IRQ 7 eller 9 (som den er satt opp som i DosBox) og gikk på IO port 220 for PCM audio og 330 for MIDI. I gamle DOS spill måtte en som regel kjøre et setup program først for å sette instillingene til programmet. Da velger en som regel "Soundblaster 16 (or 100% compatible)" Det som er litt synd, er at mange gamle spill laget musikk for en spesifikk MIDI modul som het Roland MT-32 fordi denne hadde en innebygget synthesizer og hadde mange muligheter, det finnes en emulator for MT-32, men Roalnd er ikke villig til å frigi hele MT-32 spesifikasjonen, så den er ikke mulig å få til å fungere med mindre du eier en MT-32 og har muligheten til å hente ut ROM-en fra den. Sierra var veldig flinke med MT-32. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 11. november 2008 Forfatter Del Skrevet 11. november 2008 Ah ok hehe. Ja, du vil meget sannsynlig få bedre lyd i dosbox så lenge lydkortet i maskinen din har hardware mixer. Men jeg kan kanskje oppklare litt om hvordan en får lyd til å fungere under DOS. Mange PCI eller ISA kort krevde en eller flere IRQ, og en kan ha opp til 15 forskjellige IRQ-er. Soundblaster kompatible kort (som var defacto standard på den tiden) brukte vanligvis IRQ 7 eller 9 (som den er satt opp som i DosBox) og gikk på IO port 220 for PCM audio og 330 for MIDI. I gamle DOS spill måtte en som regel kjøre et setup program først for å sette instillingene til programmet. Da velger en som regel "Soundblaster 16 (or 100% compatible)" Det som er litt synd, er at mange gamle spill laget musikk for en spesifikk MIDI modul som het Roland MT-32 fordi denne hadde en innebygget synthesizer og hadde mange muligheter, det finnes en emulator for MT-32, men Roalnd er ikke villig til å frigi hele MT-32 spesifikasjonen, så den er ikke mulig å få til å fungere med mindre du eier en MT-32 og har muligheten til å hente ut ROM-en fra den. Sierra var veldig flinke med MT-32. Ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå