Gå til innhold

Skal gå til anskaffelse av nytt OS, trenger råd og tips: XP vs. Vista, 32-bit vs. 64-bit?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bygd meg en ny datamaskin med følgende spesifikasjoner:

Corsair 650W

Asus P5Q

Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00 GHz (skal klokkes)

OCZ Gold 4GB DDR2

PowerColor HD4870 PCS+ GDDR5 1GB

Sitter nå på XP 64-bit, men det er bare noe jeg låner foreløpig. Jeg skal da altså gå til anskaffelse av et nytt operativsystem, men sliter med å velge. Jeg veier mot Visat p.g.a. DX10, men fikk og har opparbeidet meg et veldig dårlig inntrykk av Vista siden det ble sluppet, har forholdene forbedret seg? Jeg er også usikker på hvilken vei jeg skal gå i forhold til 32- og 64-bit. Hvordan er ytelsesforskjellen på 32- og 64-bit? Vet at det er 32-bit som er "mainstreem" og at det kan være komplikasjoner med å kjøre programmer, spill osv. med 64-bit, men har så langt ikke lagt merke til det med XP 64-bit som jeg kjører nå (eneste unntaket må være MSN, men det løste seg fort etter et kjapt google søk). Jeg er en gamer og spiller foreløpig ingen spill som kan kjøre DX10, men det regner jeg med at vil komme i fremtiden (vurderer å kjøpe Far Cry 2). Det går mest i FPS spill som: BF2, CoD4, CS:S og i det siste RA3. I tillegg finnes det jo mange ulike typer av Vista; Basic, Premium, Ultimate... Basic er vel det jeg har sett mest på, det er heller ikke så dyrt, går jeg glipp av noe essensielt hvis jeg går for Basic versjonen?

På forhånd takk for alle svar!

- Erik A. Iversen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da blir det nok Vista Home Premium 64-bit, men har det noe å si om jeg velger svensk, norsk eller den engelske versjonen?

Språk ja. Alle tror de trenger norsk fordi det liksom skal gjøre forståelsen bedre.

Jeg lover deg, etter å ha brukt MANGE forskjellige OS'er gjennom MANGE år - engelsk er det offisielle OS-språket. Å ha hjelpetekst på norsk, gjør i beste fall ting bare litt forvirrende.

Har du feilmeldinger på engelsk kan du mye mye lettere finne frem til løsninger vha. Google og andre søketjenester på nettet. Og supporten hos MS kan du også regne med er på engelsk.

Som bonus for at du bruker ett engelsk OS, lærer du kanskje språket bedre ;) Og det gjør vel ingen ting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...