Gå til innhold

kjøpe mac eller vista?

Anbefalte innlegg

Jeg ser folk nevner alle områder, men vær mer spesifikk. På hvilke områder får du gjort ett stykke arbeide raskere/bedre enn med vista.

Ja, det gjelder mer eller mindre hele arbeidsflyten. Men denne artikkelen i Information Week, og denne rapporten, gir relativt klare svar. Faktisk er Vista dårligere enn XP, på mange områder, noe som nok er deler av årsaken til at bedrifter i liten grad bruker Vista.

Egne erfaringer, og jeg har over 20 års PC-bruk bak meg, viser at jeg gjør det meste raskere i OSX. Grunnen til at jeg ikke har skiftet er at jeg misliker deler av forretningsmodellen til Apple såpass sterkt at jeg heller går for Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og nok en gang blir jeg flau over åregne meg som en hardcore macer. Jeg har brukt mac de siste 10 åra og angrer lite på det. Men nå er det slik at trådstarter har kommet med en konkret situasjon på hva han skal bruke maskina til. Det er ikke sjangs i havet for at han får det han spør etter om han går for en mac med mindre han kjøper en macbook pro til 16.500. Ja jeg er klar over at de nye macbookene har geforce 9400m og ja det funker til enkel casual gaming. Selv har jeg en mbp med geforce 8600m gt og den yter strengt tatt for dårlig i en del spil til at jeg synes den er noe å spille på. Spillytelsen på den er langt bedre enn de nye macbookene.

Om fyren har lyst til å bruke 16500 på en mbp ja da mener jeg han kan bli godt fornøyd, men det er mye penger. Men han bør skaffe vista og slik uansett for å kunne spille.

Når folk sier det er så mye mer kvalitet på komponentene i en mac en en pc må jeg bare le. Dette var riktignok tilfellet back in the old days da man hadde powerpc g4 og g3 prosessorer, men da kosta også macene det dobbelte av hva de gjør nå. Siden apple har begynt å nærme seg pc-markedet på pris har komonet-kvaliteten sunket betraktelig. Jeg hadde en 12" powerbook. Den var kvalitet, samme gjelder g3 ibookene som ser ut som et daslokk. Etter dette har det vært tidvis svært tvilsom kvalitet. Selv har jeg hatt 5 macbook pro maskiner siste 2 åra og alle har vært inne til så mange reperajoner at jeg har kunnet heve kjøpet eller krevd ny. Dette er ikke tilfellet for alle men en utvikling å merke seg likevel.

Og ja man kan få mye mer utelse av å kjøpe en pc. Kjappeste eksempelet jeg fant. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=375531

Denne maskinen er omtrent like rask som billigste macbook pro maskina, har større harddisk mer ram innebygd, litt dårligere skjemr og litt svakere prosessor. Den veier en 1/2 kilo mer men koster under halvparten av macbook pro. Har og sett enda bedre eksempler men orker ikke ete dem frem nå.

Om trådstarter derimot ikke har så store krav til spillytelsen og vil ha en multimediemaskin for å utvikle kreative ferdigheter med video foto og lignende som han kan spille casual på så er de nye aluminiums macbooken midt i blinken.

Men nå får pc- og mac fanboysa fortsette å krangle uten at den ene veit no mer enn den andre. Slutt å oppføre dere som 12 åringer. Verden er ikke svart og hvit det er ikke slik at noe er best det går på personlige referenser.

Selv vil jeg ha det beste fra begge verdener så nå har jeg begynt å bygge mine egne bærebare og harware modde hovedkortet slik at jeg kan kjøre både os x og windows. Lenge leve min snart ferdige 8.9" WinMacTouch netbook.

Lenke til kommentar

Søsteren min på 15 kjøpte seg macbook for konfimasjonspengene og hun er strålende fornøyd, hun kom til meg for et par uker siden og spurte meg hvorfor jeg brukte windows.

Hun fortalte meg at Leopard var veldig mye enklere å bruke også er iPhoto, iMovie, iTunes, noen flotte programmer for en ungdom:)

Som også gjør hverdagen hennes enklere med ca 15.000 av bilder seg selv og vennene:P.

Time machine backup programmet til Leopard er perfekt, harddisken på macbooken hennes tok kvelden her om dagen og hun mistet ikke noen bilder, hadde dette vært på en laptop med vista eller xp så hadde nok dette vært tapt, er kun å sette i leopard dvden, installere og når du blir spurt om å lage en bruker, så trykker du på backup fra time machine og 30 min så har du alt som det var før med ny harddisk.

Så jeg satt meg ned å prøvde macbooken hennes og leopard en dag, og må si meg imponert over OS X, Min neste laptop blir den nye macbook aluminiumen til uka:)

Men her er det ikke noe spilling da, hadde jeg vært aktiv gamer som jeg var før hadde jeg gått for windows, nå har ikke jeg testet vista før, kun xp:)

Endret av Thyrfing17
Lenke til kommentar
Tull.

Kjenner flere som gikk over til Mac og angret noe utrolig, det hele koker ned til behov, bruker man lite programvare og faller innen Mac's standardpakke så er det jo lett å bli fornøyd, men har man behov for kraftigere saker så kommer man kort til.

Man må ut med mye penger for å få en kraftig og fremtidsrettet mac , dvs ca 2x til 3x dyrere med en mac enn en pc med annet os.

Bullshit. Du kan ikke sammenligne en 6000 kr bærbar PC med en MacBook Pro, like lite som du kan sammenligne en 6000 kr bærbar PC med Lenovo Thinkpad T500/W500. Ikke engang med en vanlig MacBook etter min mening. At man betaler en del ekstra for Mac, ja det har jeg ingen problem med å innrømme, men 2x til 3x er virkelig å overdrive. Ikke minst når f.eks MacBook leveres på Centrino 2 plattform og med nVidia GeForce 9400M integrert GPU samt LED bakgrunnsbelysning. Finn en 13,3'' med ca samme specs så vil du se at prisforskjellen er der, men langt fra så mye.

Nå kan man vel neppe kalle en bærbar PC til 6 000 kr særlig framtidsrettet heller. Bærbare maskiner er jevnt over ikke framtidsrettet.

Personlig kjenner jeg en 30 - 40 personer som har gått fra PC til Mac de siste 4 åra, faktisk er det bare en 3 - 4 som jeg vet er misfornøyd. De andre kommer neppe til å gå tilbake.

Tror egentlig at vi to tenker på forskjellige ting her , tar du utgangspunkt i en kraftig stasjonær pc så er nok utsagnet mitt sant, men tenker vi på en laptop så blir nok ting snudd litt på hodet.

Man får veldig kraftige Amd baserte pcer til en rimelig penge, er man overklokker så vil intel oppsettet sannsynligvis gi mest kr / ytelse ratio , men stort sett så kommer ikke en mac i nærheten av ytelsen man kan oppnå til den prislappen man betaler for en standard pc.

Med en gang vi beveger oss over på Laptop platformen så blir ting annerledes, men fortsatt her så er det en ganske stor prisdifferanse, igjen spesielt om du velger offisielle Mac produkter (oppgraderinger av minne for eksempel), selvsagt så er jo designet i ypperklasse her (hatten av til Mac gjengen) og det er tydelig at vi ser en kraftig trendsetter men spørsmålet vi kan stille oss er egentlig om vi trenger det?

Populæriteten til mini-pcer i den siste tiden tyder på at mange kun ønsker å logge seg inn på facebook , se litt mail , bestille over internet og lagre og printe ut bilder som de har tatt med digital-kameraet og dette kan man greie utmerket bra uten å hoste opp mange tusen for et designprodukt eller et brukerfiendlig windows oppsett hvor du får følelsen av at du må selge sjela til djevelen for å få lov til å sende en mail.

Personlig så mener jeg at Mac er overhypet og er mer et "status" produkt enn noe annet, men selvsagt det er ikke til å unngå at de fleste nyvinninger når det gjelder Gui har kommet fra alle andre parter enn Windows leiren. Det er nesten sånn at man lengter litt tilbake til Amigaos dagene.

Lenke til kommentar

Som 13-åring selv ville jeg nok ha kjøpt en pc med vista, selv om Vista er det værste OS'et noen gang. Skal du kun bruke det til spillign, chatting, skoleoppgaver og surfing er nok det et beste. En mac må du fort gi 10.000 kr for, finnes jo billigere men. Kjøp EN med Vista og kjør dual-boot så har du det beste noen gang. Vista til spilling og Linux til alt annet. Linux er mangr 1000 ganger mer stabilt og bruke. Det er ogdså like brukervennelig (mer etter min mening)som windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...