Gå til innhold

Minoritet som statsminister

Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Når ble jøde en egen rase? Jeg mener, det er jo en religion. Det blir det samme som å si at muslimer er en egen etnisitet, kristne er en egen etnisitet osv. Men tar man en muslimsk nord-afrikaner mot en indoneser så har jo man forskjell i både utseende, hudfarge og kultur.

Jeg har alltid brukt etnisitet til rase, mye på grunn av at jeg ikke liker ordet rase. Men hva er det riktige begrepet å bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når ble jøde en egen rase? Jeg mener, det er jo en religion. Det blir det samme som å si at muslimer er en egen etnisitet, kristne er en egen etnisitet osv. Men tar man en muslimsk nord-afrikaner mot en indoneser så har jo man forskjell i både utseende, hudfarge og kultur.

Jeg har alltid brukt etnisitet til rase, mye på grunn av at jeg ikke liker ordet rase. Men hva er det riktige begrepet å bruke?

Jøder som etnisk gruppe (ikke rase!) har felles kultur/skikker, felles opphav, egne språk (hebraisk, jiddisch) - i tillegg til en egen religion. Derfor tror jeg at det kan forsvares å si at en med jødiske foreldre er etnisk jøde, selv om han er ateist - i hvertfall hvis han selv regner seg som en del av det jødiske folk.

Raseteoriene sa ganske enkelt at fysiske kjennetegn (hudfarge, neseform, hodeform etc) kunne fortelle noe om de personlige egenskapene (intelligens, mot, temperament, pålitelighet etc) til menneskene, og at de fysiske kjennetegn man fant blant hvite stort sett var tegn på overlegne personlige egenskaper...

Det riktigste begrepet å bruke hvis du faktisk mener rase, er vel egentlig rase?

Lenke til kommentar

Så fremst det er en person som ikke styrer etter tro men for landets beste så ser jeg ikke problemet. Om personen som sitter som statsminister er en halvkauret hviting med sagmugg mellom ørene, som vi har nå, bytter jeg det gjerne ut med en "svarting" så fremst han har mer mellom ørene enn det man har nå.

Hva er dette for slags tull man har begynt med egentlig, denne inndelingen av samfunnet? Om en person er interesert i landets beste og jobber for nettopp det så kan det vel være akkurat det samme om han er svart, hvit, muslim eller jøde.

Lenke til kommentar
Om en person er interesert i landets beste og jobber for nettopp det så kan det vel være akkurat det samme om han er svart, hvit, muslim eller jøde.

Enig. Eller sagt på en annen måte - om han (eller hun) er den beste representanten for den politiske majoriteten, spiller det null rolle hvilken minoritetsgruppe personen kommer fra.

Edit: leif

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Hva med hvite amerikanere? Landet har vært styrt av hvite, rike menn så lenge man kan huske, hvorvidt disse stammer fra Irland, Spania, England, Norge eller Tyskland er mindre relevant. Hvite med europeisk avstamning er majoriteten i USA.

"Hvite med europeisk avstamning" er ikke en etnisitet. En hvit amerikaner med italiensk avstamning vil ha en annen kultur, levemåte, religion og verdigrunnlag enn en hvit amerikaner med tyske forfedre, og tilhører derfor ikke den samme etniske gruppen. Derfor er det meningsløst å snakke om at hvite europeere er i flertall. Det blir som å si at folk med brunt hår er i flertal, begge deler er riktig, men begge deler er også uvesentlige i denne samenhengen.

Lenke til kommentar

Selv om George W Bush kan tyde på det motsatte, så åpner det amerikanske valgsystemet i høyere grad enn det norske for meritokratisk suksess. Barack Obama ble valgt fordi han er et eksepsjonelt individ - og det trumpet hans uortodokse bakgrunn (hans bakgrunn ville vært spesiell selv om han var 100% hvit). I Norge går veien til toppen via partipolitikk. Det finnes unntak - JG Støhre kan bli ett - men det gjør det nødvendig å innta en litt annen vinkling på analysen.

Mangelen av direkte valg gjør at statsministerposten fordeles i det som hovedsaklig er to forum: innad i partiene og mellom partiene på Stortinget. Åpenbart politiske hensyn veier med andre ord tyngre. Kriteriene som enkelte forsøker å legge frem her vil vanskelig kunne aksepteres i disse forumene (velgerne har kun svak indirekte innflytelse på statsministerposten). De 'kulturelle' kriteriene som legges frem har vil ha svært lite å si i en slik prosess.

Lenke til kommentar

monzilla, person betyr langt mindre i Norge enn i USA. Man stemmer på politikken til et parti, som betyr mer enn hvem son fronter den. Det er ingen innflytelse via valg på hvilke personer som topper listene. Det er heller ikke vanlig å stemme på et parti primært ut i fra hvem som leder det. få høyremenn ville hoppet over til AP kun fordi en karismatisk og eksepsjonell kandidat ledet partiet, og tilsvarende andre vei. Det er ikke helt uvanlig i USA.

Samtidig fordeles taburetter i forhandlinger mellom partier på Stortinget. Velgerne har mao mindre innflytelse på hvem som inntar statsministerposten. I praksis avgjøres dette ikke av velgerne.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om jeg forstod budskapet der, Cybbe, men stemmer man på AP så stemmer man vel i praksis på Jens som statsminister? Samme med Høyre og Erna, FRP og Siv, Venstre og Lars osv?

Det er stort sett de samme som stemmer på venstre, uavhenig av om det er Sponheim eller Thommesen som eventuelt kan bli statsminister.

Lenke til kommentar
monzilla, person betyr langt mindre i Norge enn i USA. Man stemmer på politikken til et parti, som betyr mer enn hvem son fronter den. Det er ingen innflytelse via valg på hvilke personer som topper listene. Det er heller ikke vanlig å stemme på et parti primært ut i fra hvem som leder det. få høyremenn ville hoppet over til AP kun fordi en karismatisk og eksepsjonell kandidat ledet partiet, og tilsvarende andre vei. Det er ikke helt uvanlig i USA.

Samtidig fordeles taburetter i forhandlinger mellom partier på Stortinget. Velgerne har mao mindre innflytelse på hvem som inntar statsministerposten. I praksis avgjøres dette ikke av velgerne.

Aha, men da er vi enig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...