Gå til innhold

Minoritet som statsminister


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-141789

Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

Syns at den som er best kvalifisert skal få jobben.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

(grunnen til at eg forandra innleget er at eg ikkje fekk fram det eg meinte i det første, men det vesentlege vart ikkje forandra)

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

Folk er blitt fikserte på at moniriteter skal være med i alt. Noe annet ville jo vært diskriminering!!

 

EDIT: Endret "Rasisme" til "diskriminering". Syns det var noe som skurret...

Endret av pululf
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Såg på senkveld for ei lita stund sidan(07.11.2008) der det virkar som at det er nokon sitt høgaste ønske at vi skal ha personar med utenlandsk opprinnelse som statsminister.

Det er faktisk slik i dei fleste mediar at vi burde ha innvandrar og spesialt folk med mørkare hud som statsminster, spesielt VG og kanskje TV2.

 

Er det faktisk ønske vårt?

At vi skal bli styrt av minioritetar?

Eg syns at det ikkje høyrtest heilt bra ut, men eg veit ikkje kva dykk tenker.

 

Sei kva du meinar eller om du faktisk ønskar ein statsminister med utenlandsk opprinnelse.

 

Folk er blitt fikserte på at moniriteter skal være med i alt. Noe annet ville jo vært diskriminering!!

 

EDIT: Endret "Rasisme" til "diskriminering". Syns det var noe som skurret...

 

Greit nokk om dei skal være med, men då skal dei bli med fordi dei er gode nokk, ikkje fordi dei er innvandrar.

Det er det dessa mediane vill, ikkje fordi dei er gode nokk, men fordi dei er mørkhuda.

Lenke til kommentar

Føler du statsministeren styrer deg i ditt daglige virke?

 

Uansett så er mot diskriminering, dvs at den best kvalifiserte skal ha jobben. Det være seg statsministerjobben også.

 

edit: Altså om vedkommende ikke er av norsk avstamning. Kunne gjerne tenkt meg Silvio Berlusconi som statsminister her i landet.

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Føler du statsministeren styrer deg i ditt daglige virke?

 

Uansett så er mot diskriminering, dvs at den best kvalifiserte skal ha jobben. Det være seg statsministerjobben også.

 

Helt einig!

Men viss du følger med ser du at det er ein heilt anna grunn til at dei vill det.

Lenke til kommentar

Som vanlig i Norge er det vel en del som synes det er viktigere å symbolisere at vi har en god integrering enn at vi faktisk har en god integrering. Med andre ord å "fake" resultatene.

 

For min egen del er det klekkende likegyldig om vår statsminister har minoritetsbakgrunn eller ikke. Statsministeren burde representere det norske folket og dens kultur, og det er ingen grunn til at en med minoritetsbakgrunn ikke kan gjøre det. Allikevel vet jeg ikke om en eneste minoritetspolitiker som er i nærheten av å gjøre det.

Lenke til kommentar

Hudfargen er helt uvesentlig for meg. Det er en faktor som er fullstendig uten betydning what-so-ever. Religion kan stille seg annerledes, fordi religion i motsetning til hudfarge generelt sett gir en pekepinn om hva du faktisk tror på. Og det gjelder både kristendom, islam og andre religioner. Men så lenge det ikke er snakk om svært utpreget religion, ekstremisme eller fundamentalisme aksepterer jeg det også. Giske er religiøs, det er ikke det jeg ville kritisert ham for, om jeg først skulle kritisert ham.

 

Hudfarge og etnisk bakgrunn betyr ikke en dritt så lenge personen egner seg for jobben.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Etter at eg såg den første politikeren med innvanderbakgrund tale, fekk eg ein stor følelse av at den personen hadde meir oppe i hode om at gruppa til den personen var viktigare enn andre gruppar og nordmenn.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Først av alt, Simon Aldra - Du er herved addet på min "white-list" i celebert selskap med brukere av TWFA`s kaliber. Er uenig i en del av av det du skriver, og jeg er enig i en del av det du skriver. Du er på lik linje med dine kollegaer på "the white list" veldig flink til å formidle hvorfor du tenker slik du tenker. Reflektert og velargumenterende. Rett og slett et bidrag til PRS!

 

Over til saken.

 

Når jeg stemmer på folkevalgte så stemmer jeg på personer som representerer mine interesser. Om vedkommende er svart, hvit, gul eller grønn - vel, det spiller ingen rolle. Som Simon Aldra sier, etnisitet har svært lite å si. Religion og for min del kultur har mer å si hvis vi skal se på egenskaper utover vedkommendes kompetanse. Jeg har ingen problemer med at folk er religiøse, så lenge de holder det for seg selv. Kultur har mye å si, for meg er ytringsfrihet og demokrati enormt viktig. Om vedkommende har fått dette inn fra morsmelken, og i tillegg representerer mine viktigste interesser, vel da kan personen hete Erna, Siv, eller Bongo fra Kongo.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Den som blir valgt av stortinget blir statsminister, verre er det ikke. Når det er sagt så vil det selvsagt ha en symboleffekt at en med utenlandsk bakgrunn blir statsminister, akkurat som at det har en symboleffekt at Obama er svart. Nå er symboleffekten riktignok betraktelig større i USA enn hva den ville vært i Norge. Jeg kan forsåvidt ikke se for meg at noen som er mørke i huden blir statsminister i nærmeste fremtid, det tror jeg ikke landet vårt er klar for enda, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...