Luske_Ludvig Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Hei! Trenger en bærbar med ca 14" som jeg skal kjøre Ubuntu (Linux) på. Hvor selges bærbare uten Windows? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 F.eks multicom, zepto, osv. Kan godt tenkes at det er like hensiktsmessig å kjøpe en med os og bare legge inn Ubuntu. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 Ok. Takk for svar. Syns Multicom er ganske dyre. Tror jeg vil satse på Datakjeden sånn at jeg har en butikk å forholde meg til. Skal også ta en telefon til Dell. De kan levere maskiner uten OS. (Må telefonbestille) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Husk å sats på Linux-vennlige komponenter da. Det meste fungerer jo greit, men du vil nok få aller best opplevelse dersom du satser på en centrino basert pc (intel cpu, chipset, grafikk og nettverk). Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. november 2008 Forfatter Del Skrevet 9. november 2008 Ja, vet at intel er det beste når detgjelder Linux. Men har nå enda ikke funnet en pc som Linux ikke glir rett inn på. Men Intel og ATI er det beste. ATI er kjapt ute med Linux-drivere. Dell har bra med Intel-chipset. Eneste er at Dell lager også sine egne wlan-kort. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Tenk heller på hardware og software kompabilitet enn den lille tusenlappen du sparer med å få PCen uten OS. Å bruke lisensen som følger med til en virtuell maskin (f.eks. virtualbox eller vmware) er ingen dum idè. Er ganske mange merker som ikke er spesielt Linux vennlige... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hvilken bærbar anbefaler dere da? Må ha en god 14-15 tommer skjerm og rikelig med intel-innmat. Lenke til kommentar
Ztaeyn Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2116944;c:36159 Denne har ihvertfall god Ubuntu 8.04-støtte. Innstallerte det for ei jente på skolen, og jeg bemerka meg at det fungerte rimelig ypperlig. (Har ikke laget til webcam, så vet ikke noe om støtten for det) Har ikke hørt at ho har oppgradert til 8.10, men antar det burde virke like bra. Og den er ikke dyr heller, rett under 7000, 13.3". Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. november 2008 Forfatter Del Skrevet 10. november 2008 Hei! Den var veldig lekker, men desverre litt dyr. Tror Vista Premium trekker prisen endel opp. Er faktisk ei lita jente her også som skal ha maskin. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Trekker vel opp prisen med en 3-500 kr tipper jeg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 12. november 2008 Forfatter Del Skrevet 12. november 2008 Hei! Oppsumering av prosjektet mitt. Har ringt Dell og blitt satt over til 3 ulike hyggelige kundebehandlere. Polecyen til Dell privat at de kun selger ferdig pakker inkludert Vista. Jeg ble satt over til bedriftsavdelingen. De hadde mulighet til å selge bærbar uten OS. Men de klarte ikke å få opp på skjermen et oppsett uten os der heller. Så jeg må nok bite i det sure eplet og kjøpe en bærbar med Microsoft Windows. Skal jeg komme videre med dette, så blir det en sak for markedsføringsrådet og konkuransetilsynet. Finnes det ikke noen Linux klubb / organisasjon i Norge som kan gå sammen og utøve litt press? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå