Gå til innhold

Hjelpemedarbeider i u-land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ordet hjelpearbeider forandrer seg drastisk fra hvilke organisasjon eller "miljø" gruppen du reiser sammen med tilhører. Om de har utdannelse e.l. innen diverse områder. Kan du spesifisere hvilke område du har utdannelse eller interesse for å arbeide/hjelpe innenfor? Er flere organisasjoner du kan kontakte, men mange krever erfaring eller hvertfall et spesifikt område du er villig til å delta innen. Hvis du er uten noe som helst av erfaring eller utdannelse kan jeg vel anbefale deg å tilkalle "røde-kors" eller "leger uten grenser" som enten rekruterer, eller har folk som hjelper deg med å komme i kontakt med grupper du kan bli med.

For å ta et eksempel:

Hvis du ønsker å bli "feltarbeider" i leger-uten-grenser, (Ja, de heter LEGER uten grenser, men hjelper også til med "simpel" hjelp som de fleste hadde klart) må man ha en relevant utdanning og minimum 2 års erfaring i arbeidet, fysisk god helse, m¨være tilgjengelig for oppdrag i lengere perioder av gangen (for å redusere reise kostnader o.l., de får sine "inntekter" via statsstøtte eller annen stønad, så penger driter de ikke) og må ha språk kunskap innenfor det landet som er aktuelt å dra til.

KILDE: http://www.legerutengrenser.no/

Jeg vil anbefale deg å sende en epost via denne linken:

http://www.legerutengrenser.no/msfinternat...ethod=full_html (TLF og Epost nederst på siden) og finne ut om det er noen måte du kan hjelpe på innen din erfarings og utdannings grad.

Men nå har jo ikke du spesifisert hvilken "gren" du vil hjelpe innenfor. Så jeg skal ikke bekrefte eller avkrefte at du kan bli hjelpearbeider, men du må komme i kontakt med den rette organisasjonen eller gruppen. Disse store organisasjonene vil kanskje ikke hyre deg, men vil nesten garantert veilede deg til et sted som tar imot din hjelp etter hva du kan og ønsker.

Bevis at du bryr deg, er kapabel og villig til å gjøre det du ønsker, så vil garantert noen ta imot hjelpen. Det koster å hjelpe, og organisasjonene som står for denne hjelpen kan virke avvisende, men det er pga det ligger mye press og forventing.

Håper hvertfall noe av infoen jeg oppga hjalp, lykke til. Respekt for personer som bryr seg :)

Lykke til

EDIT: PromilleLeif

Endret av HouseWolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...