Ihasabucket Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Heisann, jeg lurer på hva som er forkjellen på f,eks spansk 1 og spansk 2 i vgs? Jeg vet at den ene er vanskeligere enn den andre. men tjener man noe på ha den vanskelige? studiepoeng eller lignende? Lenke til kommentar
Greysteel Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Nei, det gjør man ikke. Forskjellen ligger vel i at de som har det vanskeligste faget, også hadde faget på ungdomsskolen. Er ihvertfall slik det er hos oss. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 7. november 2008 Forfatter Del Skrevet 7. november 2008 da lurte jeg systemet.. for jeg hadde spansk 1 3 åår på ungdomskolen, selv om jg ikke lærte noe særlig -.- men jeg har fortsatt et visst overtak over de andre. men noen sier at man har spansk 1 i et år MER enn spansk 2. er det også tull da? Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 Vist du har hatt spansk på ungdomskulen, kan du velge mellom spansk 1 eller 2. Der 2 er vanskligare, og bygger på det du lærte på ungdomskulen. Vist du ikke har hatt spansk på ungdomskulen, må du velge spansk 1. Lenke til kommentar
Ihasabucket Skrevet 8. november 2008 Forfatter Del Skrevet 8. november 2008 det forstår jeg, men er det INGEN.. altså INGEN grunner til at man taper noe på å ta spansk 1? nå prater jeg om alt! timetall, studiepoeng, osv. jg vet at spansk 2 er for å lære mer siden man allerede har hatt det, men det må vel være noen andre fordeler? Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 det forstår jeg, men er det INGEN.. altså INGEN grunner til at man taper noe på å ta spansk 1?nå prater jeg om alt! timetall, studiepoeng, osv. jg vet at spansk 2 er for å lære mer siden man allerede har hatt det, men det må vel være noen andre fordeler? Jeg vet ikke om dette er endret, men da jeg gikk på VGS (ca 2 år siden) hadde vi noe som het C-språk og B-språk. B-språk var vanskeligere og var ment for folk som hadde hatt det samme språket på ungdomsskolen. Forskjellen, bortsett fra vanskelighetsgraden, var at B-språk hadde man bare i de to første årene, mens C-språk måtte man ha i alle tre årene. Kanskje det er slik for spansk 1 og spansk 2 også? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Etter reformen har man uansett ikke noe andre fremmedspråk i tredje klasse. Det er derimot slik at man automatisk får B-språk (tysk/fransk/spansk 2) dersom man har hatt språk på ungdomsskolen. Man må søke for å få C-språk om egentlig skulle hatt B-språk. Om du er forholdsvis god, taper du neppe noe på å ha B-språk. Læreren vår kommenterte (etter at hun nektet alle å bytte over til C-språk), at B-språk fort var verdt en drøy karakter mer enn C-språk var. (Nå er det kanskje ikke så mange jobber som krever språkkunnskaper, men unektelig kjekt å ha i bakhånd i tilfelle man f.eks. skal jobbe for et firma som importerer varer fra Tyskland. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå