Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Metere plusses sammen i to omganger. Den som har hoppet lengst vinner. Ingen stilkarakterer overhodet.

 

Det har alltid vært snakk om å være lengst, høyest og best. Jeg forstår ikke hva dommere har i en slik idrett å gjøre.

 

For å jevne ut marginer, spesielt når lengde regnes på halvmetere. I siste omgang i dag så var det fire (eller fem?) som landa på 232,5 meter. Nå skal det riktignok litt til for at så mange hoppere får helt lik lengde i to omganger, men det er like helt fullt mulig og skjer rett som det er.

 

Men nå liker jeg stilpoengsystemet.

Lenke til kommentar

Bakken er større i år enn i fjor. Det er brattere på 250 meter enn tidligere. Så selvfølgelig er det mulig å stå på 250 meter.

Du vet så mye! Artig at du, uten sikkert en gang å ha vært der, kommer med dette som en selvfølgelighet.

 

Sier ikke at du tar feil, men skjønner heller ikke hvordan du vet dette med sikkerhet.

 

Håper du har rett, og at juryen baller seg opp til i morgen. 240 meter i dag lover godt!

Lenke til kommentar

Dersom to stk. står med eksakt like meterverdier etter to omganger blir det delt seier uavhengig av stil.

 

En lengdehopper hopper la oss si 7m, men det ser helt jævlig ut, ustø og nedi med armer og gudveit, kontra en som har tidenes vakreste svev som hopper 6.99 og lander fjellstøtt med begge ben plantet.

 

Han som hopper 7m vinner. Hvorfor det ikke er slik i skihopp er uforståelig for meg.

Enkelt og greit, fordi i skihopp er det ikke best å kun hoppe lengst. Man skal også gjøre det på en "pen" måte.

 

Enkelt å forstå mener nå eg.

 

Elsker idretter som legger mer inn enn kun å være raskest, sterkest, høyest osv. Langrenn kontra skiskyting. Ikke kun gamping.

 

Orientering kontra baneløp. Fantastisk. Det er flere elementer, ikke kun å være best å løpe, men også andre ting som teller inn.

Lenke til kommentar

Jeg stemmer for videostildømming. Det monteres sensorer nedover hele bakken som registrerer alt av knekk i hofta, armbevegelser, nedslag etc. Alt dette mates inn i en regnemaskin som spyr ut en stilkarakter.

Er du østerriker får du et halv poeng i trekk som kompensasjon for overdømming de siste årene. :)

Lenke til kommentar

Enkelt og greit, fordi i skihopp er det ikke best å kun hoppe lengst. Man skal også gjøre det på en "pen" måte.

 

Enkelt å forstå mener nå eg.

 

Hva er poenget med det når man hopper lenger enn de andre? Idrett har aldri handler "aldri" om å gjøre noe pent og vakkert. Untatt i estetiske sporter som kunstløp og turn etc. Det skal være ekstreme ting, som raskest, sterkest, lengst og høyest.

 

En hopper som Vassiliev hadde hatt flere V-cup seire uten dommere. Fyren hopper generelt sett dritlangt, men gidder / kan ikke sette ordentlig nedslag. Hva er vitsen med nedslag når man uansett hopper fra de andre?

Lenke til kommentar

Du vet så mye! Artig at du, uten sikkert en gang å ha vært der, kommer med dette som en selvfølgelighet.

 

Sier ikke at du tar feil, men skjønner heller ikke hvordan du vet dette med sikkerhet.

 

Håper du har rett, og at juryen baller seg opp til i morgen. 240 meter i dag lover godt!

 

Gammel skihopper. Vært i Vikersund flere ganger. Sist under prøve-VM. Da jeg var der ble det delt 1. plass mellom Gregor og Remen-Evensen.

 

Vet ikke om du husker helgen under Planica hvor Matti, Romøren brøt bakkerekord etter hverandre. Om jeg husker rett så gikk bakkerekorden fra 231 til 239 i løpet av helgen. Jeg er sikker på ingen trodde det var mulig å hoppe helt ned mot 240 meter i den bakken. Og når man hopper 240 m i Planica er man på langt flatere nivå enn på 250 i Vikersund.

 

Uansett, så har Evensen et godt poeng når han sier at de nye dressene trenger større fart, og dermed får man mer høyde og bråere landing. Samt større fart under landingen. Men jeg tror det er mulig å komme ned mot 250 meter. Alt er avhengig av juryen.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke diskusjonen på hoppdømming på forrige side.

Man må virkelig ha bodd i hula si de siste årene og NETTOPP sett på hopp, for å tro at det var rett dømming av Schlirenblabla, å få 17 av ene dommeren hvor han er ÉN CENTIMETER fra bakken med ræven sin.

Dette er ikke første gangen heller men blir hver jævla hopprenn kysset oppi ræva av en eller flere dommerne og får ville poengscorer av dommerne.

 

Så, hva tror du det er? Rett dømming eller har han rette flagg på brystet? Tror du det er rett dømming må du begynne å åpne øynene dine, virkelig. For eneste han får på er navnet og flagget på brystet. Så heter du Schlirenblabla så får du uansett gode stilpoeng.

 

Synes dem skal kvitte seg med stildommerne, de er til ingen jævla nytte og ødelegger bare alt med hopp.

 

EDIT: Og ja, som Emils sier, så er Arne og Espen også helt enig i dette. Dette har de selv sagt under flere hopprenn!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...