Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud. Det finnes forskjell på å lande samla med to bein kontrollert kontra det å være så djup som det Gregor var. Jeg kan være enig i at et perfekt hopp uten nedslag med med kontrollerende landing gir 17, men når man er så dyp så burde det trekkes enda 1 poeng. Før stilkarakterene kom så sa jeg at 16 hadde vært riktig. Juryen finner på å gi hopp som er perfekt i lufta og et bra nedslag 18 i stil. Så forklar gjerne hvorfor Gregor skal ha 17 når han lander så dypt som det han gjorde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud. Det finnes forskjell på å lande samla med to bein kontrollert kontra det å være så djup som det Gregor var. Jeg kan være enig i at et perfekt hopp uten nedslag med med kontrollerende landing gir 17, men når man er så dyp så burde det trekkes enda 1 poeng. Før stilkarakterene kom så sa jeg at 16 hadde vært riktig. Juryen finner på å gi hopp som er perfekt i lufta og et bra nedslag 18 i stil. Så forklar gjerne hvorfor Gregor skal ha 17 når han lander så dypt som det han gjorde.

 

Kjenner du til reglene for stildømming i hopp? Ser ikke slik ut.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker at dommere fjernes fra hoppsporten. Dersom man er nede med armen godkjennes hoppet, men nedi med rompa / fall så godkjennes det ikke.

 

Ingen andre (hopp)sporter har dommere som f.eks lengdehopp og høydehopp i friidrett. Hvordan er skihopp så veldig mye annerledes?

 

Metere plusses sammen i to omganger. Den som har hoppet lengst vinner. Ingen stilkarakterer overhodet.

 

Det har alltid vært snakk om å være lengst, høyest og best. Jeg forstår ikke hva dommere har i en slik idrett å gjøre.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Vel, det virker som det er stor uenighet i stort sett hele hoppverden om hva som er korrekt dømming. Sånn juryen dømmer om dagen er mer eller mindre på trynefaktor. Det er vel noe samtlige er klar over. Hadde Anders Fannemel landet som Gregor kan jeg love deg at han ikke ville fått lik stil.

Lenke til kommentar
Dommerne bedømmer hopperens bevegelser fra han forlater hoppkanten til han passerer fallgrensen på sletta. De fastsetter hver sine poeng (stilkarakter), hvor utgangskarakteren er 20. Fra dette kan man trekke hele og halve poeng for feil i svevet (høyst 5 poeng), for feil i landing (høyst 5 poeng) og for feil i utkjøring til sletta. I svevet vurderes skiføring, armføring, benføring og svevets forløp. Landingen (og 10–15 m videre) skal være i Telemarks-stilling, dvs. med knebøy og lett opprettet overkropp, den ene foten foran den andre med en støvellengdes avstand, og med høyst to skibredder mellom skiene. Uten Telemark-nedslag trekkes minst 2 poeng. I utkjøringen blir man trukket hvis man har snøkontakt med en kroppsdel, også med kun den ene hånden en kort tid. Høyest trekk (7 poeng) for fall mellom nedslag og fallgrense. Dommernes laveste og høyeste stilkarakter strykes, de tre resterende summeres (maksimum 60 stilpoeng).

 

Man blir trukket altså min 2 poeng om man ikke har nedslag.

 

Om man bruker hoppet til Gregor som eksempel:

Ikke nedslag: 20-2 = 18.

Om han hadde landet uten nedslag, men oppreist: 18-1 / 1.5 = 17 / 16.5

Om han lander uten nedslag, men dypt: 18-2 / 2.5 / 3 = 16 / 15.5 / 15.

 

Merk at dette forutsettes at Gregor sitt hopp har vært perfekt utenom landing. Og jeg tviler på at han hadde fått noe bedre enn 19 eller 19.5 med nedslag som gjør at man kan trekke fra enda 1 poeng eller 0.5 poeng. Så at han får 17 er for mye.

 

 

Som det står kan han trekkes opptil 5 poeng for landing. Om dere virkelig mener at han kun fortjener 3 poeng trekk for en slik landing så synes jeg det er helt håpløst da han er så dyp og ute av kontroll.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Jeg ønsker at dommere fjernes fra hoppsporten. Dersom man er nede med armen godkjennes hoppet, men nedi med rompa / fall så godkjennes det ikke.

 

Ingen andre (hopp)sporter har dommere som f.eks lengdehopp og høydehopp i friidrett. Hvordan er skihopp så veldig mye annerledes?

 

Metere plusses sammen i to omganger. Den som har hoppet lengst vinner. Ingen stilkarakterer overhodet.

 

Det har alltid vært snakk om å være lengst, høyest og best. Jeg forstår ikke hva dommere har i en slik idrett å gjøre.

 

Hva skjer når to hoppere hopper like langt?

 

En som hopper 125 meter med perfekt nedslag er altså like god som en som hopper 125 meter, men klarer såvidt å holde seg på bena?

Lenke til kommentar

Dersom to stk. står med eksakt like meterverdier etter to omganger blir det delt seier uavhengig av stil.

 

En lengdehopper hopper la oss si 7m, men det ser helt jævlig ut, ustø og nedi med armer og gudveit, kontra en som har tidenes vakreste svev som hopper 6.99 og lander fjellstøtt med begge ben plantet.

 

Han som hopper 7m vinner. Hvorfor det ikke er slik i skihopp er uforståelig for meg.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

http://www.nettavisen.no/sport/vinter/article3558034.ece

 

Walter Hofer mener det ikke er mulig å hoppe 250 meter i Vikersund. Lurer på hva han sa noen år før Ahonen vartet opp med 240 meter i Planica. Det fine med hoppsporten er at man vet ikke hvor langt det er mulig å hoppe i en bakke før noen gjør det. Dessuten så gjør de nye hoppdraktene at det er vanskeligere å hoppe så langt og i tillegg stå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...