Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Johaug har vært i finale i sprint denne sesongen...var vel den første sprinten som var hvis jeg husker riktig. Hun har utviklet seg mye, så hun vil nok henge mye mere med i sprinten enn før + at hun vil nok henge mye mere i alle andre løp også.

 

Tror ikke Bjørgen og Kowalczyk kommer til å ha det forspranget de desperat trenger for å komme opp slalåmbakken før Johaug denne gangen :woot:

 

Ja de kommer nok til å ha et lite forsprang garantert, men Johaug vil nok være nermere ut fra start enn noen gang...håper jeg da :p

 

Vet ikke hvorfor, men jeg ønsker mye mere at Johaug blir den første norske til å vinne TDS enn Bjørgen. Det viktigste er jo sef. at en norsk står øverst, men håper på Johaug

Lenke til kommentar

Fin kronikk om norges skjulte toppidrettsutøvere på Aftenposten.no i dag.

 

Jeg har også lenge lurt på hvorfor det er slik ignoranse i norsk media om disse moderne idrettene som "alle" driver med. Jeg er redd for at denne ensidige mediadekningen og gubbeveldet i enkelte idrettsforbund er med å styre beslutninger som disse:

 

Rena IL fikk ny hoppbakke til 10 millioner - mangler utøvere.

 

Geilo IL skrinlegger planene om ny superpipe. Mangler 300.000,- i årlig driftstilskudd.

 

Kildene i disse to sakene sier for øvrig alt om mediainteressen for de ulike sportene.

 

Hva mener dere, er media styrt av gammel tankegang eller er det virkelig slik at hopp, skøyter og langrenn fortsatt interesserer folk flest mer enn f.eks snowboard og twintip?

 

Og hvis DU fikk velge, hva ville du helst sett på: Snowboard eller Skøyteløp?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowboard. Men hva ville alle(med unntak ofc) over 40 valgt? Skøyeløp. Vi ungdom som interesserer oss for sånt får uansett streamet det o.l. Så en endring i det får vi nok ikke se på mange mange år. Folk flest foretrekker nok langrenn, hopp og skøyter foran snowboard og twintip. Uten tvil.

Lenke til kommentar

Bra Heming endelig tok tak og Snowboardere og Jibbere går sammen mot Skiforbundet. Ble skrevet en kronikk i sommer også av Pål Gulliksen i Aftenposten som omhandlet akkurat det samme, men ingenting ble gjort. Er vell kun et spørsmål om tid før det blir litt mer media omtale av Jibbing og Snowboard, men i Norge så vil nok Langrenn alltid være folkesporten, det viste ihvertfall VM i Holmenkollen, makan til folkefest :)

 

Skammelig at Halfpipen i Wyller ikke blir vedlikeholdt i år. Trist og leit at den eneste gode pipen i Norge ikke får middler til å bli satt opp og vedlikeholdt.

 

Selve striden som gjør disse to idrettene upopulære for FIS (IOC) er at gubbeveldet ønsker å endre reglene og dømmingen i begge idretter, noe som ikke ønskes av miljøet innad Snowboard og Twin-Tip. FIS vil fjerne stilpoeng iforhold til Grabs og ønsker mest mulig spinns. Dette gir ingen mening, da kan mann like så godt bare delta i Aerials. Det er grabs som gjør Slopestyle og Big Air spennende, ikke Spinn to Win, en hver ti åring kan ta en pinne 1440.

 

Fuck FIS- http://www.facebook.com/fuuuckFIS?fref=ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snowboard. Men hva ville alle(med unntak ofc) over 40 valgt? Skøyeløp. Vi ungdom som interesserer oss for sånt får uansett streamet det o.l. Så en endring i det får vi nok ikke se på mange mange år. Folk flest foretrekker nok langrenn, hopp og skøyter foran snowboard og twintip. Uten tvil.

 

Folk flest? Er det fortsatt de over 40 du snakker om da eller? Uansett, når jeg snakker om mediadekning så mener jeg mer mediadekning enn nå (dvs mer enn 0). Jeg har forståelse for at enkelte idretter står sterkere enn andre hos befolkningen i et gitt land. Men det som går meg på nervene er at minimale sporter, som f.eks curling får flust av dekning i all slags media mens store sporter med norske utøvere blir plassert helt på sidelinjen. Norge har vært i verdenstoppen av disse vinterekstremsportene siden de ble funnet opp men hvor ofte leser eller ser du en artikkel som er relatert til disse sportene egentlig?

 

Jeg snakker altså ikke om barre det å vise selve arrangementene (selv om det også er nærmest lik 0) men om generell omtale. Når sist såg du f.eks en feature-artikkel om en snowboard-stjerne (som ikke var relatert til Tone Damli), når såg du sist en reportasje fra et anlegg som satser på disse sportene eller leste en nyhetsartikkel om en av de utallige ildsjelene som jobber dag og natt rundt omkring i landet for at ungdom skal få lov å drive med det de selv vil kontra det foreldrene absolutt skal tvinge de til å gjøre?

 

Ta f.eks saken om Geilo IL og måten de har stått på for å få til en superpipe. Hadde dere hørt om dette før jeg linket til artikkelen her? Hvordan tror dere mediaomtalen ville vært dersom det dreide seg om et potensielt nytt skøyte- eller hopp-anlegg?

Lenke til kommentar

Ta f.eks saken om Geilo IL og måten de har stått på for å få til en superpipe. Hadde dere hørt om dette før jeg linket til artikkelen her? Hvordan tror dere mediaomtalen ville vært dersom det dreide seg om et potensielt nytt skøyte- eller hopp-anlegg?

 

Det hadde blitt rabalder uten like. Det ble jo mye styr her innad i ski/snowboard miljøet når Wyller anlegget holdt på å miste Snowboard VM (Slopestyle, Pipe) pga manglende vilje fra politikerne om å støtte prosjektet. Takk og lov for at alle dugnadstimene! Og ny stolheis i år ble det også samt at Wyller får Ski-Cross/Board Cross, Slopestyle, Pipe og Big Air ved et eventuelt OSLO OL 2022!

 

Vi mangler utalige arenaer for at utøvere på høyde med de vi har idag. Vi har per dags dato 1 fungernende trampolinehall (Kommer en til ved den nye arenaen som vi i BSK har jobbet hardt for, på Rudsletta i Bærum). Vi har et vellfungerende skisenter spessialisert for Jibbing, Snowboard, Vierli. Hvor mange arenaer har vi for langrenn, fotball, håndball osv. Snowboard og Twin-Tip er de raskest voksende idrettene blant unge idag, men får minst av Idrettsforbundet.

 

Latterlig at det ikke ble gitt 300 000,- til Superpipe i Geilo, for denne sesongen har vi ingen Pipe i Norge. Vi må dra til Laax, Sveits for å finne en på høyde med det Wyller var i fjor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...