Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Å si "alle" i sykling er litt feil, det er rettere å si "italienere, spanjoler og russere". I likhet med langrennsporten er det vanligvis de samme nasjonene som blir tatt gang på gang.

 

Det irriterer meg når folk sier "Hvorfor tror du nordmenn er rene?" Vel, for å si det sånn: hvem tror du ble kastet inn i fyllearresten? Boleren som bruker steroider eller presten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sykling var det vel lettere å peke på dem som ikke var dopet, enn dem som var dopet en stund. Samtlige vinnere på 90-tallet testet vel positivt etterhvert? At Lance ikke var dopet tror jeg ikke et sekund på, alle han kjempet mot var gjennomdopa. Du så hvordan Mühlegg overkjørte folket når han var gjennomdopa.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at en del syklister ikke var dopet tidligere, men det blir fullstending latterlig når enkelte sier at dersom noen vant over en som var dopet så må de også være dopet.

 

Jeg kan proppe meg full av dop og vil likevel bli direkte voldtatt i langrennsporet. Enkelte er bare rett og slett sinnsvakt gode.

Lenke til kommentar

Ja, men kan ikke si at alle som vant i sykkelsporten var dopet. I dag enda mindre. Det blir også galt å si alle spanjoler for eksempel var dopet.

 

Med tanke på Lance er det jo indisier som kan tilsi at han var dopet. Men når man er så god som han var blir det vel fort mange spekulasjoner og historier.

 

Det samme skjer vel med Bjørgen nå.

Lenke til kommentar

Det blir en annen diskusjon, men flott eksempel. De Lance Armstrong kjempet mot var sikkert elendig i utgangspunktet.

Sykling er vel idretten i verden hvor man får best utbytte av f.eks. EPO. Man hører ikke Cadel klage på dårlig sykkelvalg eller feil teknikk. Det blir ikke fullstendig latterlig å si at når Lance gruser folk som var gjennomdopet, så er det en mulighet for at han også har vært dopet. Han kunne renvasket seg anytime, ved å la WADA sjekke nedfrosne blodprøver fra tidligere.

 

Finnene hadde (har?) et annet bilde på bruk av doping enn oss. Det ser man også på hvordan de alltid "toppet formen" inn mot mesterskap.

 

Så spør man seg hvordan norske utøvere som Ulvang og Dæhlie slo dopede løpere som finner og russere.

Edit:

Gikk fra PCen og noen trykket send før den var ferdigskrevet...

Ulvang og spesielt Dæhlie hadde høydehus og høydetrening, det er sant. I tillegg var vi verdensledende på skismurning på den tiden. Vi var blant annet først ute til å steinslipe skiene, noe som gjorde at vi hadde en teknologisk forsprang på konkurrentene våre fra 89 til 93-94.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...