Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Hvorfor tør ikke norske medier slå tilbake mot Kowalczyk når hun faktisk har vært dopet?

 

Tenker litt på uttalelser om astmamedisin, står her igjen at hun har uttalt seg tidligere om bruken av astmamedisin fra Marit sin side

 

Kunne jo istedenfor "- Jeg forbereder meg i løypene, ikke på apoteket, uttalte Kowalchuk til polske storavisen Gazeta Wyborcza før ski-VM i fjor." skrevet "- Jeg forbereder meg i løypene, ikke på apoteket, uttalte Kowalchuk som selv ble tatt for doping i 2005 til polske storavisen Gazeta Wyborcza før ski-VM i fjor."

 

Uenige?

 

Da må man jo ta med hele saken til Kowalczyk da:

Under VM 2005 i Oberstdorf kom hun egentlig på fjerdeplass på 30 km klassisk, men hun ble diskvalifisert etter å ha avlagt positiv dopingprøve etter en tidligere konkurranse. I prøvene ble det funnet deksametason som er et syntetisk glukokortikoid. Hun ble utestengt for to år, men utestengelsen ble senere opphevet av den internasjonale voldgiftsretten for sport slik at hun fikk lov å konkurrere under OL 2006 i Torino.

 

Mer utfyllende når man ikke leser wiki på norsk(hmmm,mon tro hvorfor? :whistle: ):

 

Engelsk wiki: At the 2005 World Championships, Kowalczyk competed but was subsequently disqualified for taking dexamethasone at the Under23 (U23) OPA (Alpine Nations) Intercontinental Cup competition in Oberstdorf, Germany back on January 23, 2005. Dexamethason is a substance that is allowed Out-of-Competition but prohibited In-Competition. It acts as an anti-inflammatory and immunosuppressant. Kowalczyk used the substance to supposedly alleviate an Achilles tendon condition.

 

On June 13, 2005, the FIS Doping Panel issued a two-year suspension (January 23, 2005 - January 22, 2007) for Kowalczyk. In late June 2005 FIS determined that since dexamethasone was a glucocorticosteroid, it was classified as a specified substance on the World Anti-Doping Agency list of prohibited substances, and therefore the period of ineligibility for the first violation is at a maximum, one year's ineligibility. The FIS Doping Panel therefore reduced the suspension to one year.

 

Kowalczyk appealed to the Court of Arbitration for Sport (CAS) which held that Kowalczyk did not use Dexamethason to enhance her sport performance. However, she acted negligently, but the measure of the negligence did not justify a one year term of ineligibility. According to CAS, a reduced period of ineligibility ending 8 December 2005 (the day of the hearing) provided the fair and proportionate measure of sanction.

CAS criticised the FIS Doping Panel that their decision excluded any consideration of Kowalczyk's defence that she did not use the substance to enhance her sport performance. According to CAS, Kowalczyk had disclosed and substantiated her defence that Dexamethason was not intended to enhance performance. She had submitted corresponding medical certifications to the FIS Doping Panel as proof of use in alleviating an Achilles tendon condition. Upon Kowalczyk's prima facie showing that her use of the substance was for medical reasons, the burden of proof shifted to FIS to prove the contrary.

 

Dopingsak eller medisinsk sak?

Ikke vet jeg,men hun er ikke dømt skyldig i en dopingsak slik jeg forstår det.

 

Da er det bare fair ja! Har bare lest norske versjon på wiki!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...