Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

VGNett er en manipulerende drittavis...

5d05c0b0019f670bceba05b41614f3a3.png

Når han vinner femmila i OL, så spør de om Northug er norges største skistjerne, og folk ser på han som en helt. 70% ++ svarer ja. Nå når FIS er håpløse og Petter ikke er i form, så spør de om han er et godt forbilde. 67% svarer nei. Det er så latterlig!

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når han vinner femmila i OL, så spør de om Northug er norges største skistjerne, og folk ser på han som en helt. 70% ++ svarer ja. Nå når FIS er håpløse og Petter ikke er i form, så spør de om han er et godt forbilde. 67% svarer nei. Det er så latterlig!

Han er en god langrennsløper, men intet godt forbilde.

Stor forskjell på største skistjerne og godt forbilde. Jeg ser ikke på Petter Northug som et godt forbilde for unge i dag i det hele tatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns Northug er et kjempebra forbilde. En som tør å si det han mener, gir faen i janteloven og er god på ski. Vi trenger flere slike på landslaget.

Han er også en elendig taper, som ikke unner sine konkurrenter noe som helst og latterliggjør motstanderne når han vinner.

Greit nok at han driter i janteloven (det gjør jeg selv), men et sted går grensen.

Hva skjedde med en smule ydmykhet?

Dæhlie, Ulvang og Alsgaard var langt bedre forbilder mener jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns Northug er et kjempebra forbilde. En som tør å si det han mener, gir faen i janteloven og er god på ski. Vi trenger flere slike på landslaget.

Han er også en elendig taper, som ikke unner sine konkurrenter noe som helst og latterliggjør motstanderne når han vinner.

Greit nok at han driter i janteloven (det gjør jeg selv), men et sted går grensen.

Hva skjedde med en smule ydmykhet?

Dæhlie, Ulvang og Alsgaard var langt bedre forbilder mener jeg.

Flott oppsumering!

Det virker som han ikke har respekt for andre mennesker.

Lenke til kommentar

Er i utgangspunktet enig med Hilde i at det er irriterende at avisene hele tiden skal være fokusert på de nyeste sprellene til Northug og at det burde være gode resultater som var i fokus, men nå er jo tingen det at Northug står for begge deler (resultater + sprell). Ingen hadde jo tross alt diskutert Northug i så stor grad om han hadde vært en middelmådig løper som kom med spydige kommentarer om hvorfor han vant/tapte en spurt om 15.plassen o.l.

Noe av grunnen til at Northug er så god som han er, er jo det sinnsyke vinnerinnstinktet. Da jeg så hopprennet på eurosport i går sa Hilde i pause-intervjuet at han hadde håp om å komme topp ti, kunne han komme på podiet var det bare en bonus. Dette var på et tidspunkt hvor han hadde vunnet kvalliken dagen før, og var nå på 3.plass etter første omgang, bare et par poeng bak Morgenstern på første! Ydmykhet eller dårlig selvtillit, jeg vet ikke, men uansett hvilken av de to vil jeg heller kalle Northug's stil for et mye bedre forbilde hva det å bli en suksessrik toppidrettsutøver angår.

Forbilde for vanlig oppførsel i dagliglivet er dog noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Ingen hadde jo tross alt diskutert Northug i så stor grad om han hadde vært en middelmådig løper som kom med spydige kommentarer om hvorfor han vant/tapte en spurt om 15.plassen o.l.

Det er jo akkurat det aviser etc gjør i årets sesong. Petter vinner jo ikke. Han havner på 18 plass på øvelsene han skal være best på.

Allikevel får han ALL oppmerksomhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han er en god langrennsløper, men intet godt forbilde.

Stor forskjell på største skistjerne og godt forbilde. Jeg ser ikke på Petter Northug som et godt forbilde for unge i dag i det hele tatt.

Enig i at det er forskjell på største skistjerne og godt forbilde, men slike polls er i utgangspunktet så enormt manipulerende. Måten de stiller spørsmålene og hvordan de formulerer svar-alternativene på, samt hvor mange svar-alternativ det finnes har så enormt mye å si for utfallet. Som regel blir de designet med tanke på å fremprovosere en viss reaksjon, og ved å bruke svaralternativer som "nei, aldri i verden", legger man ord i munn på respondenten. I dette tilfellet kunne det vært gjort noe bedre om man f.eks hadde brukt en skala ala "helt enig, ganske enig, litt enig, usikker, litt uenig, ganske uenig, helt uenig", men tilogmed det vil selvsagt ikke gi et skikkelig bilde, da spørsmålet er så mye mer nyansert. "Godt forbilde" er et veldig abstrakt begrep. Godt forbilde for hva? kanskje han er et godt forbilde på noen måter og ikke et godt forbilde på andre? Noen vil for eksempel si at han virker som et godt forbilde innen sunn kropp og det å kjempe for å nå sine mål, men kanskje ikke et godt forbilde når det gjelder folkeskikk, så hva sier man?

Og ikke minst for å ta opp igjen poenget til MartinF, timingen på en poll er jo helt crucial. Hadde poll-spørsmålet vært "er han et godt forbilde" rett etter at han vant OL-femmila, hadde nok prosentene vært ganske annerledes enn de som dukker opp nå som ting går mer trått...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig legger de ord i munnen på folk. Meningen er å selge aviser og få mest klikk inn på nettstedet, ikke å drive intervjuer.

Når det gjelder timingen så er vel det helt vilkårlig. Northug har latterliggjort sine konkurrenter de siste ukene, men det har vist seg at han ikke er like god som han gir uttrykk for i sine arrogante statements.

Det stemmer det du sier med at han er et forbilde innen sunnhet og å nå sine mål.

Hadde pollen vært etter OL hadde jeg svart "NEI" på den, ettersom han da stakk rett til skogs etter å ha gjort seg bort under et renn(var ikke det i OL?). Mår man ikke tør å møte pressen etter et nederlag er man heller ikke et godt forbilde.

Fyren er god sportslig sett, men resten har jeg ikke mye til overs for...

La oss si at han blir et ekstremt forbilde for mange unge i dag: Da vil vi få en generasjon med arrogante, mediesky og småfrekke utøvere i de neste årene. Vil vi det?

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Kan forstå at ting er tungt etter å ikke ha innfridd til de enorme forventingene folk hadde til han (Petter under OL), men tror faktisk at han kunne ha kommet mye, mye lengre med et enkelt "Dette er litt tungt akkurat nå, kan vi prate senere?" enn bare å nekte plent å si et ord.

Bjørndalen (hvis meritter knapt trengs å nevnes) hadde minst like stort favorittstempel, men til tross for skikkelig skivebom (høhø), stilte han opp til interjvu. Men det her blir egentlig å grave opp gammal møkk.

Som noen nevnte tidligere; hva huskes Petter best for etter OL? Det han presterte. Samme med Bjørgen; få bryr seg om årene etter Oberstdorf i 2005, når hun viste hva hun kan i 2010.

Alt oppstyret rundt Petter vil dysses ned, han kommer til å reise seg igjen... han er alt for sta til noe annet. :p

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...