Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

Jo men det ligger i så fall på samme nivå som å si at en ny fotballstadion til 220 millioner kroner koster 20 millioner per spiller.

Du er morsom :D

Hvordan i helvete skal vi få bredde om det er en bakke i landet?

Det er det som er poenget. Skihopping er ikke en breddeidrett. Det koster for masse penger pr utøver i forhold til andre idretter. Og penger er ikke noe som kan sløses vekk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som driver med skihopping. Det er bare ikke mange som slår gjennom. Det er en vanskelig idrett å drive med. Om det ikke hadde vært så mange bakker som det er i landet i dag, hadde vi ikke hatt det hopplandslaget vi har i dag som kjemper i toppen. Jeg må si tankegangen din er litt trang akkurat nå.

Jeg fatter ikke at du går så hardt ut mot skihopp. Selv om DU ikke liker det betyr det ikke at andre heller ikke liker det.

La meg høre, hva burde pengene blitt brukt på?

Endret av DJ_Dark
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget mitt er:

Skihopping koster altfor mye penger i forhold til hvor mange penger som får benyttet seg av tilbudet. I den sammenhengen er det et pengesluk uten like.

skihopping er ikke en breddeidrett.

De pengene vi sparer kan vi bruke til andre idretter. Som involverer/aktiviserer flere mennesker/krone så ville samfunnet tjent helsemessig.

Skal alle gå på ski? Nei. Skal alle sparke fotball? Nei.

Skihopping er uten motstand når det kommer til pengebruk per utøver.

For meg hadde det gjort særdeles lite hvis ikke skihopping går på tv.

Jada, det betyr masse for noen.

Jeg tenker på dette sett utifra økonomi og breddeidrett.

Og når alt kommer til alt, så er breddeidrett mye viktigere enn eliteidrett.

Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hva du faktisk vet om dette? Har du drevet med skihopp kanskje, siden du vet det er så få som driver med det? Det at det er en eliteidrett med få som er i toppen betyr ikke at det er få som driver med det nedover i systemet. Det koster å bygge en skihopp-bakke, men det koster jaggu mye å bygge andre ting også.

Mere generelle idretter har jo flere arenaer og løyper. Vi har mange fotballanlegg, veldig mange. Vi har mange haller til håndball. Vi har en enorm mengde skiløyper. De største idrettene har mange anlegg. Det har ikke hopp, og hopp trener anlegg for at talenter skal få utvikle seg. Som sagt koster ting penger. Hoppbakker blir ikke bygget i vilden sky, så når først en bakke bør det brukes penger på. Vikersund som bygges nå er en hoppbakke som skal brukes til VM i skiflyging. Når man først skal ha et VM bør man virkelig ha et ordentlig anlegg også. Vikersund skal bli verdens største bakke for skiflyging. Vikersund blir den første bakken i verden siden 80-90-tallet (rett meg om jeg tar feil her) som kan ta en bakkerekord fra Planica. Vi vil få se spektakulære lengder og trolig nye verdensrekorder. At det skjer i Norge er bare positivt.

Vi vet du ikke bryr deg om skihopp ikke hadde gått på tv, men igjen, dette er DIN mening. Det er så åpenbart at ditt innlegg er gjennomsyret av din mening om at skihopp er noe dritt. Det er mange i landet her som ser på hopp. Derfor ser vi på det enda, og derfor er det god rekrutering i idretten. Skal det bli rekrutering, må det også være bakker til at under skal få starte med det.

Til slutt. Bakken vil koste 2,2 millioner per hopper. Slik jeg ser det blir det feil. Mange flere vil hoppe her senere og flere vil trene der. I tillegg; Spillere i Tippeligaen tjener opp mot 5 millioner i lønn. Kanskje en litt skjev sammenlikning da det er klubber som driver med det, men likevel. Det koster mer enn det gjør for hopperne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt er:

Skihopping koster altfor mye penger i forhold til hvor mange penger som får benyttet seg av tilbudet. I den sammenhengen er det et pengesluk uten like.

skihopping er ikke en breddeidrett.

De pengene vi sparer kan vi bruke til andre idretter. Som involverer/aktiviserer flere mennesker/krone så ville samfunnet tjent helsemessig.

Skal alle gå på ski? Nei. Skal alle sparke fotball? Nei.

Skihopping er uten motstand når det kommer til pengebruk per utøver.

For meg hadde det gjort særdeles lite hvis ikke skihopping går på tv.

Jada, det betyr masse for noen.

Jeg tenker på dette sett utifra økonomi og breddeidrett.

Og når alt kommer til alt, så er breddeidrett mye viktigere enn eliteidrett.

De siste innleggene dine må være noe av det mest latterlige jeg har lest på lenge. Skal man kutte ut all skihopp fordi du ikke liker det? Og er ikke skihopp en breddeidrett? Hvis du dra rundt i Norge og ser på områdene rundt der det er bygd små og store bakker, så er det stor interesse rundt skihopp. Og nå snakker jeg av egne erfaringer og observasjoner.

Flott innlegg DJ!

Step-up: Faretruende for Johaug? Latterlig, de norske jentene viser storform! Johaug gjør et ganske godt løp til at det var fri-teknikk.

Lenke til kommentar

Hvor mange vil hoppe når det er VM der? Jo, veldig mange fler.

En unggutt kan ikke hoppe i Vikersund, det sier seg selv, men når man først kommer i toppen må man faktisk ha en verdensklasse-bakke man kan trene i. Det er en breddeidrett lengre ned, ikke nødvendigvis helt i toppen. Det kommer av at man kun kan ha 5-6 stk på landslaget samtidig. Du må da forstå dette?

Lenke til kommentar

hvor mange i norge vil hoppe i planica bakken i norge? 15-30 stykker?

Hvor mange millioner vil den koste?

Breddeidrett?

Forstå nå poenget mitt dj dark. Det koster altfor mye i forhold til hvor mange som bruker den!

Jævla enkelt poeng!

Peiling på hva du selv snakker om egentlig?

Hvor mange nordmenn kommer til å bruke det nye operabygget til over 4 mrd da? Tenk på de fuckings-tusen som vil komme å se hopprenn da! En slik gigantbakke kommer til å være en tilskuer-magnet UTEN LIKE! Fantastisk reklame for vårt land og vår kultur!

Endret av Sagberg
Lenke til kommentar

Hoppkanten nærmer seg, hun satser, så er alt borte

Flomlyset ble slått av og hennes første tanke er:

"Nå har jeg gjort det!"

Stiv av skrek, hennes strake kropp skriker et stille "stopp!"

Hun skulle aldri begynt med hopp, men stavsprang.....

og hun som ikke torte

Her er så mørkt som i en grav og alt hun ser er byen i det fjerne

Er det noen der i kveld som har det leit så bytter hun gjerne

Selv er hun på full fart ned, en hopper er jo ofte det

Men som regel kan en hopper se

Og alt hun ser er en og annen stjerne

Vår tanke går i kveld til dem som mistet lyset midt i

Satsøyeblikket, for dem som synes alt gikk skitt i

Nitti, i nitti, i nitti metersbakken

Snefnugg fyker fort forbi, hun kjenner luften mot sitt ansikt strømme

Men ingen ser hennes hopp i kveld, så hun hopper bakken ned i drømmen

I kveld så er hun mesteren, Weisflog, Ploc og Romøren

Ikke sistemann i treningsrenn

Hvor fatter'n kom og ble satt til å dømme

Et treningsrenn en vinterkveld, strømmen går og flomlyset forsvinner

På hoppkanten så satser hun, en redd ung kvinne og ingen typisk vinner

Ingen har henne siden sett

Hun forsvant i sveven rett og slett

Så faren hennes fikk endelig rett

At nordmann hopper lenger enn finner

Lenke til kommentar

Hoppkanten nærmer seg, hun satser, så er alt borte

Flomlyset ble slått av og hennes første tanke er:

"Nå har jeg gjort det!"

Stiv av skrek, hennes strake kropp skriker et stille "stopp!"

Hun skulle aldri begynt med hopp, men stavsprang.....

og hun som ikke torte

Her er så mørkt som i en grav og alt hun ser er byen i det fjerne

Er det noen der i kveld som har det leit så bytter hun gjerne

Selv er hun på full fart ned, en hopper er jo ofte det

Men som regel kan en hopper se

Og alt hun ser er en og annen stjerne

Vår tanke går i kveld til dem som mistet lyset midt i

Satsøyeblikket, for dem som synes alt gikk skitt i

Nitti, i nitti, i nitti metersbakken

Snefnugg fyker fort forbi, hun kjenner luften mot sitt ansikt strømme

Men ingen ser hennes hopp i kveld, så hun hopper bakken ned i drømmen

I kveld så er hun mesteren, Weisflog, Ploc og Romøren

Ikke sistemann i treningsrenn

Hvor fatter'n kom og ble satt til å dømme

Et treningsrenn en vinterkveld, strømmen går og flomlyset forsvinner

På hoppkanten så satser hun, en redd ung kvinne og ingen typisk vinner

Ingen har henne siden sett

Hun forsvant i sveven rett og slett

Så faren hennes fikk endelig rett

At nordmann hopper lenger enn finner

fa'n ble jo nesten rørt til tårer her. Hvor fant du dette? Jeg på ingen måte en dikt-person, men det var ett eller annet her som traff!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...