Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

Norge har vel knapt vunnet en dritt under Mueller. Vant masse før han. Så eg har troen.
Begynner du nå igjen? Jeg kunne nok en gang sagt at du ikke har peiling, men jeg lar være. Jeg vet hvor det fører.

Even Wetten og han andre (husker ikke hva han heter) fikk det til i ett VM. Bortsett fra de resultatene har ingen nordmenn vært i nærheten av å prestere like godt som Bøkko.
Rune Stordal og Ewen Wetten vant enkeltdistanser i 2005. Da hadde Mueller vært trener i to år.

Hvis vi ser på perioden etter Søndrål (som bare var god på 1500) så er det ikke mye oppføltende resultater. Grødum var god én sesong, og dette hadde mye med at Gianni Romme var på hell.
Grødums personlige rekord på 10000m er mye bedre enn Rommes. Så at det kun var fordi at Romme var på hell er bullshit. 5000m er så godt som lik. Men ja, det er synd Grødum kun fikk det til å fungere skikkelig de to og en halv sesongene.

At folk kritiserer Muellers væremåte får jeg godta, men at folk påstår at han ikke har oppnådd noen ting med det norske landslaget vitner om stor uvitenhet. Faktum er at Norge var langt nede i et par år før Mueller overtok. Han brukte så litt over en sesong på å få to løpere til å ta medaljer (to gull) i VM på enkeltdistanser, samtidig som han fikk en rimelig umerritert langdistanseløper til å senke bestetiden sin på 10000m med over to minutter iløpet av få år. Øystein Grødum var en gammel mann allerede da, så dette er ikke snakk om noe fremadsstormende talent.

Hva med Eskil Ervik? En mann som plutselig ble en av verdens beste allroundere etter at Mueller overtok.

Lasse Sætre? Første nordmann til å gå under 13 minutter på 10000m, og kun en av få som har gjort det flere ganger.

Vi prater her om en gjeng middelaldrende løpere som aldri var det helt store, men så tar plutselig Mueller over og alle tre kommer seg i verdenstoppen.

Etter dette har vi fått opp en del store talenter, først og fremst Bøkko, men også andre utøvere som har utviklet seg stort.

/endrage

Endret av TobiasFunke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan love deg 100% av det er dratt ut av proposjonene av media. Har hatt mange diskusjoner på skolen ang det her. (Jeg studerer journalistikk.)

Det kan eg nok være enig med deg i. Men for min del har det vært nok kontroverser rundt fyren. Noe må være galt, og det kan ikke bare være utøverne. Og som trener nytter det ikke å bryte ned halve laget og opp resten. Man skal trene de beste i landet, ikke bare favorittene dine.

Lenke til kommentar

Status etter Mueller dro:

Bokkø: Går fra å være noen sekunder bak Kramer på en andreplass til å være langt bak og på noe sånt som en 3-5. plass.

Haugli: Bedret seg meg personlig rekord. Har vel gått fra en 10. plass til en sjette eller noe. Fortsatt et godt stykke bak lederne.

Jeg vil heller ha en medalje enn en 4-7. plass.

Lenke til kommentar

Mueller ja. Hva skal man si?

Jeg husker godt den første tiden under Mueller, hvor vi så en real oppsving blant de norske løperene. Det var en tid med stor optimisme, og jeg husker Nederlenderne var på banen for å "stjele" ham fra oss som skøytetrener osv.

Dessverre gikk denne tiden over, og de siste årene har liksom vært en slags "ventetid" på at Bøkko endelig skulle slå Kramer. Ser vi bort fra Bøkko har det vært heller skralt.

Førsteinntrykket mitt etter at Mueller dro er at det har gått nedover for Bøkko, mens de andre har generelt løfta seg. Det er selvsagt for tidlig til å si om dette er en tendens, eller bare tilfeldigheter /naturlig svingning, men det fører selvfølgelig til spekulasjoner likevel.

Jeg er enig i at en landslagstrener må være inkluderende og ta seg av alle løperene, og her kan det virke som om Mueller har hatt sine mangler. Det er derimot bare så uforståelig at han skulle bli sparket så tett opptil OL. (her kan vel tankegangen ha vært at de umulig kunne ha klart å rettferdigjøre en sparking etter OL hvis Bøkko plutselig skulle ende med OL-gull). Jeg vil personlig heller se Bøkko sloss om medalje /gull i OL, enn en haug med løpere kjempe seg inn blandt topp ti, men uten sjanse på pallen.

Det beste hadde vel kanskje vært om Mueller hadde fått fortsette som Bøkkos personlige trener/motivator fremover (noe det nå spekuleres om i avisene igjen), men også dette er problematisk, da det kan skape dårlig stemning mellom Bøkko og resten av løperene og sette vår beste løper ut av landslaget.

Til slutt, selv om det er for tidlig å trekke så veldig bastante konklusjoner og jeg strengt talt ikke har noe kunnskap å trekke på utover det som står i avisene + det jeg har sett av sporten på TV, blir min personlige mening at på kort sikt har nok sparkingen av Mueller hemmet våre medaljesjanser i OL, men på lang sikt var dette en nødvendig utskiftning, da vi trenger et trenerteam som bryr seg om bredden, og utviklingen av flere talenter som kan kjempe i toppen, ikke bare fullt fokus på å føre et snevert fåtall til toppen.

edit: Noen som vet når neste sportsending går? Fredag? Jeg reiser hjem til helgen, så da får jeg endelig sett det på vanlig tv igjen:)

Endret av Asmodeanx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...