Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Whoah her har ting tatt av siden sist jeg var innom.

Det stemmer som DJ sier at Pethukov også i fjor var en profil i sprint, og på generelt grunnlag synes jeg det er forkastelig å dømme noen uten et fnugg av bevis.

Noen (Jotun?) sa at det til nå bare var "b-løpere" som hadde blitt tatt, men dette er vel ikke tilfellet? eller tenker du kun på herresiden i langrenn? For jeg vil vel påstå at Iourieva (som ledet verdenscupen da hun ble tatt) ikke akkurat kan kalles en B-løper.

Jeg er enig i at doping ikke bør oversees og at det er sunt å få frem en diskusjon rundt dette, men det bør først og fremst være en holdningsdiskusjon (diskusjon om regelverk og evt konsekvenser for brudd på dette). Hvis spesifikke utøvere skal diskuteres, bør det være tilfeller der det ligger konkrete fakta på bordet. Ikke spekulasjoner. Da blir det fort kvalmt og useriøst (noe de siste sidene med poster beviser).

Så: Hva synes dere om dagens dopingjegersystem (meldeplikt, antall tester osv)? Er det godt nok? Tror dere det er mange som slipper unna, eller blir de fleste tatt?

Lenke til kommentar

Enig med posten din. :)

Så: Hva synes dere om dagens dopingjegersystem (meldeplikt, antall tester osv)? Er det godt nok? Tror dere det er mange som slipper unna, eller blir de fleste tatt?

På papiret er det godt nok, i praksis virker det nok ikke godt nok.

Slik som under friidretts VM nå i sommer. Man har meldeplikt, men mange kinesiske løpere (eller koreanske eller noe), var på militærbaser. Derfor kunne de ikke bli testet. Allikevel fikk de delta.

Lenke til kommentar
Noen (Jotun?) sa at det til nå bare var "b-løpere" som hadde blitt tatt, men dette er vel ikke tilfellet? eller tenker du kun på herresiden i langrenn? For jeg vil vel påstå at Iourieva (som ledet verdenscupen da hun ble tatt) ikke akkurat kan kalles en B-løper.

Stort sett ble vel brukt. :)

Eg tror veldig mange slipper unna. Det bevises gang på gang når jegerne oppdager nye stoffer så blir det et ras med utøvere som blir tatt. Synest straffene er alt for milde. Førstegangs forseelse burde føre til utestengelse på livstid. Da først hadde kanskje utøverne tenkt seg om to ganger.

Utøvere som blir tatt her til lands blir uglesett og dømt. Utøverne som blir tatt borti russland/finland blir jo nesten som helter å regne. Og INGEN mener at de er skyldige, og de hevder seg urettferdig behandlet osv osv.

Ref: skiskyting i fjor da til og med storsjefen der borte øste seg og kalte det et komplott. Latterlig innstilling og dårlige holdninger til sporten over mange år gjør at eg har mistet all tiltro til russerne. Dessverre blir mine mistanker alt for ofte bekreftet.

Er jo lov å håpe at gutta boys er rene. Finnes jo russere som vel kan regnes som rene, som Tchoudov, Tcherezov som har prestert jevnt i toppen i mange mange år og aldri blitt tatt, og som samtidig har prestert jevnt og stort sett ikke med noen voldsomme formtreff. Og disse har sikkert blitt testet mange ganger. Håper eg. Spørsmålet er hvor ofte disse utøverne blir testet "offseason". Det hadde vært interessant med litt info om fra noen som vet litt om dette.

Nordmennene blir jo testet hele året, men hvordan er det borti østen?

Når eg ser løpere som har vært dopet konkurrerer som om ingenting har skjedd så gjør det vondt. Og det er det mange utøvere som synest også.

Steike eg hadde blitt skuffet om f.eks Tchoudov (viktig å skrive navnet rett) skulle bli tatt. Men dessverre ville eg ikke lenger bli overrasket.

Hadde Northug blitt tatt hadde eg blitt akkurat like skuffa. Men da hadde eg også blitt svært svært overrasket.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Han tror jeg faktisk er clean. Ellers må han ha en drøyt nettverk bak seg som skjuler alt sammen.

Meldeplikten i dag funker vel kun i Europa. Østen har sine unnskyldninger på plass som vanlig med at de er på militærbaser og kan dermed ikke tester osv. Trist, men sånn er det.

Det som er positivt er at noen i Russland før sesongen begynner å ta ting på alvor. WADA (var disse tror jeg) har vel gått inn med et samarbeid med det russiske landslaget (om det var langrenn, skiskyting eller alt vet jeg ikke). Dette er fordi de vil ha et landslag som ikke er dopet til OL i Sochy (eller hvordan det skrives).

Lenke til kommentar
Det som er positivt er at noen i Russland før sesongen begynner å ta ting på alvor. WADA (var disse tror jeg) har vel gått inn med et samarbeid med det russiske landslaget (om det var langrenn, skiskyting eller alt vet jeg ikke). Dette er fordi de vil ha et landslag som ikke er dopet til OL i Sochy (eller hvordan det skrives).

Dette er ikke positivt. Det er veldig positivt.

Sochy (eller hvordan det skrives).

Da er det bevist. Du har heller ikke peiling. Sotsji :D

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Random klippet fra Wiki:

Sotsji og omegn har det varmeste klima i Russland. Snø er ytterst sjelden i lavlandet, ettersom gjennomsnittstemperaturen i de kaldeste månedene er +7 C (januar og februar).

Dette kan bli interresant.

Ja, jeg vet det går rett inn i Kaukasus.

Lenke til kommentar
Random klippet fra Wiki:

Sotsji og omegn har det varmeste klima i Russland. Snø er ytterst sjelden i lavlandet, ettersom gjennomsnittstemperaturen i de kaldeste månedene er +7 C (januar og februar).

Dette kan bli interresant.

Kan uansett ikke bli verre enn Pangchang (eller hva det stedet het), for skulle det liksom være VM i skiskyting uten snø og 10 varmegrader.

Lenke til kommentar
Jeg har inside-information om Artic Challenge. Hvor mye gir dere meg? :!:

Kunne ikke brydd meg mindre. :!:

Btw, to spillere fra CSKA Moskva ble tatt for doping etter kampen mot United. Gjett hvor de komer fra? Nettopp, Russland. Så får dere fortsette med diskusjonen om hvor vidt alle russere er dopa eller ikke. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...